Vem hoppar längst? Snowboard eller..

freeride_nu

Aktiv medlem
Jag har för mig att skidåkare hoppar lite längre än snowboardåkare, stämmer det?
Aldrig sett en snowboardåkare klara V-stilen i 90 metersbacken.

Självklart är skidor överlägsna i luften!!!(överallt annars oxå förresten...)

See Yaa!!!!

Jo, visst är det så att skidåkare flyger lite mer...
De kan trycka ifrån mycket hårdare än oss brädåkare. Så så kan det va.
Men -ska vi snacka stil, så vinner ju snowboard, eller hur? För vad går väl upp mot en uttweekad bs air?

/ Tomas da boarder Tengnér

Airtime kan stämma. Dock är det så att är backen lång, eller lös, så kommer brädaåkaren att vinna på fart. Skidåkarna är startsnabbare (pga kryckorna de stakar med), men brädan vinner i längden. Detta gäller i alla fall i normalfallet i de backar & anläggningar JAG varit i (& de är åtskilliga).

Med ett par lagg under fötterna flyger man lätt längst.
Kolla in Sverres hopp i
Free Radicals III, dryga 60 meter.
Dessutom tycker jag att det är lättare att att sätta landningen på skidor.

Jag skiter väl i om du har åkt i många anläggningar eller inte!! Det bara är så rent fysikaliskt att skidåkare åker snabbare än snowboard. Det enda möjliga undantaget kan vara 2 meter puder men det upplevs sällan.

Jag tänker inte sjunka så lågt att jag börjar som vissa gör under vissa inlägg. Låt mig dock bara påpeka ett par saker. 1)Jag vädrade bara min åsikt, så få nu inte stroke för den sakens skull! 2)Att ge sig in i en diskussion om fysikaliska fenomen med mig = hal is!!

Ha det!

Warpa

Snowracer hoppar man längst med. Det är outstanding och säger sig ju självt. Ju fler ytor mot snön desto längre hopp.

Råffe

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp