Vem vill till Alta?

AnnikaB

Ny medlem
Vem vill till Alta?
Nu har jag suttit och kollat runt på massa sidor och en dröm börjar växa fram att åka typ till Alta... Vill åka skidor, festen e inte så viktig utan det e skidorna jag e ute efter. Skön skidåkning!
Någon mer som är inne på det? Hur mycket pengar kan man behöva?
/Annika

Vem vill till Alta?
Hoppas verkligen inte du menar Alta i nordnorge nu, Annika...;-)
Blir nog mycket bättre om du satsar på Alta på andra sidan sjön istället.
Åååh. Nu ångrar jag nästan att jag skriver ett så oootroligt torrt inlägg, men men... Win some- lose some.

Vem vill till Alta?
Nej, visste inte ens att det fanns... Men lite skönt att du ångrade dej på en gång, lite empati iallfall. Vet du något om Alta eller ville du bara kaxa!?
/A

Vem vill till Alta?
annars verkar alta i nordnorge grymt! åtminstånde så har dom sköna kurser på folkhögskolan där, som tex 1 års offpistutbildning (skidor, cykel, vandring, kajaking) skulle va ballt att gå... om dom inte va så jäkla kyrkliga där uppe!

Vem vill till Alta?
Hej!

Jag har alltid drömt om en resa till det bottenlösa torra pudret som alla pratar om. Har ingen egen erfarenhet av resor till Klippiga bergen och därmed ingen aning om hur mkt pengar som behövs.

Hur länge tänkte du vara borta?

/Dan

Vem vill till Alta?
Har bara lite kontroll på Alta i Norge. Bor ju i landet själv så.. Bra du förstod mig Annika. Ibland är man bara så puckad...

Vem vill till Alta?
Hej Annika!

Lite förviranade debatt mellan Norge och Usa, men lugn jag har varit på både ställena. Det finns flera likheter mellan de båda orterna i även om skillnaderna är fler och desto större. Namnet på gruvbyn i klippiga bergen är hämtat från orginalet i Norge, och som nästa likhet kan jag säga att oavsätt vart du ska så är det bra att ha med sig mycket flis till Alta.

Liftkortspriserna är det första som kostar, om jag inte minns frl så kostade ett dagkort ca 65 dollars i Alta. Vi köpte late season pass som varade säsongen ut i både Alta och Snowbird. Tänk på att liftsystemen sitter ihop och att du säkert vill åka i Snowbird en hel del ( brantare och ibland mer snö). I Alta sälj bara ett begränsat antal liftkort varje dag, så bra dagr med mycket snö så är det först till kvarn som gäller. Att köpa säsongskort för hela vintern i Alta det kan du redan glömma, de säljs alla i början av september påp en dag till folk som har anmält sig på en lista säsongen innan och kan komma dit och hämta och betala i sep. Vet dock inte vad en hel säsong kostar i Snowbird men ett dagskort låg på runt 70 dollars. Men då är det tillåtet att åka snowboard också (uhh som om det skulle vara en fördel) Annas så finns ju hela Park City också inom en timmas avstånd, samt Snowbasin 1,5 h.

Mitt tips till dig är nog att du komme rvilja åka alla orterna om du först ska till Utah, vilket jag hoppas att du ska för det är världens bästa skidåkning. Säg det inte till någon annan bara är du snäll. Hoppas inte priserna på liftkort skrämmer dig, det är värt det. Vad boende kostar så får du räkna ut det själv, jag var lycklig och bodde gratis men det är inte billigt! Allt boende under 1000 kr natten hittar du nog downtown i Salt Lake.

Till sist glöm inte att du MÅSTE ha tillgång till bil (4x4) för att få med dig bra snö! Lifta funkar bara de dagar det inte har snöat. Ha det gött till vintern!!

Vem vill till Alta?
By the way... kolla fotoalbumet på min sida så har du två bilder från Utah från april förra vintern, vi fick 65 cm i slutet av april. Snowbird stängde inte förän i Juli!!

Vem vill till Alta?
(Jag är inloggad på min pojkväns konto, så mitt namn är ej g.cox utan Linn)

Hej!
Jag bodde ett år i SLC och har åkt mycket skidor i både Alta, Snowbird, och Solitude (som ligger i dalgången brevid). Det som är svårt med skidåkningen i området runt SLC, är att det inte finns något gemensamt liftkort för alla systemen. Du kan köpa för både Alta och Snowbird, men ej för Solitude, Brighton och liftsystemen runt Park City (Det kan vara möjligt, men det är galet dyrt). Det absolut billigaste sättet att köpa liftkort är om du är student. Detta gäller speciellt för Sowbird och Alta. Ett tips är att försöka hitta någon som studerar som ej är intresserad av skidåkning (tro det eller ej, men det finns ganska många) eller som köpt liftkort i ett annat liftsystem, och be dom köpa åt dig. Dock måste man köpa innan ett visst datum. För Solitude kan alla köpa liftkort för ett hyfsat pris, så länge som man begränsar kortet så att det ej gäller lördagar ($500+/säsong). Dock har de endast ett bergänsat antal. Jag kan verkligen rekommendera Solitude, eftersom det går att hitta puder mycket längre än vad det gör i både Alta och Snowbird. Dock gäller det att lära känna skidområdet ordentligt, för att hitta de bästa åken. Fast alla har sin egen personliga favorit. Snowbird är brantare och åken är lite längre, dock är det MYCKET hård konkurens om snön. Alta samma som i Snowbird, men mindre branta backar och inga snowboard-åkare. Brighton, sämst backar, med många trendiga UNGA snowboard-åkare som inte kan åka. Solitude är bäst vid mycket snö, men om det är dåligt i offpisten så har pisterna mycket lite att erbjuda. Om du inte känner till Solitude så är det inte alls bra. Om du är en duktig skidåkare så kan jag ge dig telefonnummer till några av mina vänner som alla är mycket hemma i backarna, och som fortfarande bor i SLC, eftersom du är svensk tjej så skulle de mycket gärna guida dig runt.

Vad gäller boende så är det svårt att hitta något vid liftområdena. Jag tror att du måste arbeta vid någon av anläggningarna, eller vara sjukt rik. Det finns hus som går att hyra, men det är svårt att hitta dom. Det finns boende precis innan dalgångarna börjar finns det däremot ett mycket större utbud till et ganska billigt pris. Jag tror att det absolut bästa sättet är att hyra ett hus tillsammans med någon. Annars blir det dyrt. Det finns många lappar om personer som vill dela boende vit University of Utah, annars vet jag inte hur du kan hitta någon att delamed. Om du bor vid dalgångarna så går det bussar upp till skidområdena, dock är det nästintill omöjligt att handla mat, åka in till SLC (cirka 20min med bil) om du inte har bil. Det är mycket begränsad lokaltrafik! Utan bil är det nästintill omöjligt att klara sig i SLC, om du inte har många goda vänner som kan hjälpa dig.

Det är mycket lätt som tjej att träffa vänner i SLC, eftersom det finns inte många tjejer som är bra skidåkare. Efter en fest i SLC hade jag fått telefonnummer till tre stycken som kunde guida mig i backarna.

Har du fler frågor så kontakta mig på email linn.dahlberg@gmail.com

Vem vill till Alta?
Hej AnnikaB.

Jag aker till Salt Lake City i borjan/mitten av november. Senare i december blir vi tva glada killar och en hurtig tjej som slanger oss utfor Altas branter i 3 manader till. Vill du folja med pa denna resa sa far du inte mesa. Har inget boende an men eftersom jag blir forst pa plats sa ska forsoka leta upp nagot oss. Hor av dig om du skulle vilja dela boende.

//Fred

Tillbaka
Topp