Vemdalen eller Funäsdalen?

• Trådstartare Trådstartare 747
  • Start datum Start datum

747

Ny medlem
Har sökt säsongsjobb i både Vemdalen och Funäsdalen till kommande vintern. Ska upp på intervju i slutet av september. Har ingen erfarenhet av något av ställena. Skulle vilja ha lite råd om vad jag ska välja om det visar sig att man blir erbjuden jobb på båda?

vilken anläggning i funäsdalen? vad gäller skidåkning kvittar det kanske eftersom de flesta systemen ligger så nära varandra. åtminstone om du har bil, dvs. att ta sig runt med skidbussarna är lite knökigt eftersom de går så sällan.

frågan är om det är speciellt kul att göra en säsong uppe i funäsdalen över huvudtaget?
visst helt ok skidåkning i några veckor men sedan lär du troligen tröttna... tycker inte heller att byn är något att hurra för...

Joo, svaret är ju som många säger Funäsdalen. Men varför?

Funäsdalen by ligger precis vid Funäsdalsberget. Var bor du i Vemdalen, i byn? Näe, ingen höjdare va? Uppe på skalet? Troligen, men ingen höjdare det heller. Säkert hyfsat drag där på kvällarna men finns det något mer än själva högfjällshotellet, näe.

Du har lite mer skidåkning att välja på i Funäsdalen. Funäsdalsberget, Ramundberget, Tänndalen, Tännäs och naturligtvis Kappruet...

Du har lite mer bergskänsla i Funäsdalen. Det finns en mängd toppar över tusen meter. Du har även högre toppar som är värda ett besök, om du inte bara är en parkråtta förstås, Anåfjället, Skars, Skarvarna, Storvigeln och självklart Helags.

Vemdalen är visserligen snösäkert, men det klår ändå inte Funäsdalen.

And the list goes on....

HAHAH, vemdalen är inget iamfört me funäs, om du tröttnar åk till ramis 20 min bort?

funäsdalen för att parken är bättre, byn är roligare, de finns roliga branta pister som e SJUKT branta, finns lite rolig skogsåkning, billig mat, god mat.

men jag skulle mycket hellre ta vemdalen för det är mysigt där, riktigt mycke snö och fina backar, fina fjäll, fina mysiga restauranger. de känsn verkligen som fjällen. parken funkar, ja lärde mej 360där:) åsså finns de puckelpist å massa rolig offpist och alla backar är alltid bra det är sån härlig känsla där.

funäsdalen kanske är bättre men VEMDALEN är så mysigt och härligt så välj vemdalen!!

tittti540 sa:
funäsdalen för att parken är bättre, byn är roligare, de finns roliga branta pister som e SJUKT branta, finns lite rolig skogsåkning, billig mat, god mat.

men jag skulle mycket hellre ta vemdalen för det är mysigt där, riktigt mycke snö och fina backar, fina fjäll, fina mysiga restauranger. de känsn verkligen som fjällen. parken funkar, ja lärde mej 360där:) åsså finns de puckelpist å massa rolig offpist och alla backar är alltid bra det är sån härlig känsla där.

funäsdalen kanske är bättre men VEMDALEN är så mysigt och härligt så välj vemdalen!!
Titti, Det faller i genomsnitt mer snö i funäsdalen.. det är ett av sveriges snörikaste ställen :)

hazz1 sa:
tittti540 sa:

Titti, Det faller i genomsnitt mer snö i funäsdalen.. det är ett av sveriges snörikaste ställen :)
jag har varit på båda ställena. funäsdalen kan nästan jämföras med järvsö. 15 backar kanske!? några roliga men knappast värt att göra sesong i. även om det snöar mer i funäsdalen känns det inte riktigt som ett fjäll på något sett, de är så litet. men vemdalen är stort och fint ;) påminner lite om mount everest i jämförelse.

tittti540 sa:
hazz1 sa:
tittti540 sa:

jag har varit på båda ställena. funäsdalen kan nästan jämföras med järvsö. 15 backar kanske!? några roliga men knappast värt att göra sesong i. även om det snöar mer i funäsdalen känns det inte riktigt som ett fjäll på något sett, de är så litet. men vemdalen är stort och fint ;) påminner lite om mount everest i jämförelse.
Funäsdalen litet? Funäsdalen har flest nedfarter på ett liftkort i sverige. Ca 120 närmare bestämt

Jag har gjort säsong där och varken byn eller åkningen är dålig

Senast ändrad:
tror folk syftar på funäsberget, men funäsdalen som område har över 120 nedfarter. och mest snö i sverige söder om riksgränsen. för mig vore valet ganska självklart, särskilt som jag jobbat där uppe ett par år redan... :)

Tack för alla råd, det vart kul att läsa och jag tror jag börjar få mig en bild av båda ställena.
Om jag försöka mig på en sammanfattning så får jag uppfattningen att Funäsdalens åkning är snäppet vassare men att Vemdalen å andra sidan kanske är ett roligare ställe att vara en hel säsong i. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det blir magkänslan som får avgöra.

Fest osv är inget fel på i funäs heller. Är fest mer eller mindre alla dagar i veckan så.... Sen finns det ju klättervägg osv osv i funäs också. Jag tror ärligt inte att Vemdalen vinner på någon punkt mot funäs

Joo, Vemdalen är definitivt roligare om man gillar ett högfjällshotell och inget mer. Nu pratar jag Skalet alltså, vid liftstationen.
Snackar vi Vemdalen by som ligger ca en mil från Skalet så..... är Funäsdalen roligare oavsett vad man gillar...

djungel-Jim sa:
Om man jobbar där bor man med ganska stor sannolikhet inne i funäsdalen. Gör man säsong i Funäs (räknar tänndalen, funberget, kröket och ramis dit) så kommer man troligen i alla anläggningar också.

Tänndalen är för övrigt överlägset tråkigaste systemet i funäs... Kröket är faktiskt inte så dåligt som det verkar. Man åker ju inte många dargar per säsonge där men skogsåkningen på baksidan av båda bergen är faktiskt bra.. Riktigt bra. Sen blir man ju upphämtamtad gratis i botten på berget med. Bara att säga till vilken tid man vill bli hämtad. Finns ett par riktigt håriga linjeval där man inte vill falla också...

Tillbaka
Topp