Vemdalen suger!!

freeride_nu

Aktiv medlem
Vemdalen suger!!
Åk ALDRIG till Vemdalen!
Det är det sämsta värsta stället jag någonsin har varit i.
Man äkte igenom de värdelösa backarna på en halvtimme och det var knappt att man han få upp farten innan man hade kommit ner.
Det enda som fanns till vemdalens fördel var ett bra hopp.
Så följ detta råd.
åk aldrig dit.

Vemdalen suger!!
Hmmm... jag sitter här och funderar på om du verkligen har varit i Vemdalen! Om man tittar på vad folk har satt för betyg på Vemdalen under länken skidorter så är det inte många som delar din uppfattning om anläggningen. Och det gör inte jag heller, jag gissar på att du inte har en blekaste aning om var den bästa åkningen finns i Vemdalen... eller så åker du snowboard för då är inte Vemdalen nåt bra alternativ.. men då finns ju Björnrike istället. Jag åker i Vemdalen och Björnrike varje helg på vinterhalvåret och vet var jag får ut den bästa åkning på berget och det är ingen dålig åkning!

//Andyman

Vemdalen suger!!
Ja om man inte har varit på andra ställen eller om man är en sittkissare så förstår jag att man kan tycka vemdalen är det bästa området som finns.
Jag var där för tre dagar.
Och jag åkte slalom.
Vemdalen har ju ingen som helst fallhöjd och lutningen är ju inget att skryta med den heller.
Tacka vet jag de riktiga bergen i söder.

Vemdalen suger!!
Jag har ju aldrig påstått att Vemdalen är bäst..... Jag säger bara att man kan få ut mycket av åkning där om man vet var man ska åka...

Och jag håller fullständigt med om att personalen är trevlig och serviceinriktad.

//Andyman

Vemdalen suger!!
Jag håller med. Alla som vill åka skidor ska följa med hjälten till Alperna. För där trivs experten bäst. Och när alla åker skidor utomlands så får jag backarna i Sverige för mig själv. :) För när du sa backarna söderut så kan du väl inte menat söderut i sverige?

Vemdalen suger!!
Det beror helt klart på vilken klass av åkare man är, en riktig storbergs åkare som gillar att ösa på med feta svängar typ "The Realm" får inte ut ett skit av Vemdalen, medans lite sämre åkare, (och jibbers) kan ha kul där i flera veckor.
Vi som håller hög nivå åker inte till Vemdalen eftersom anlägningen inte håller, vi låter de sämre åkarna ha skiten för sig själva...

See Yaa!!!!

Vemdalen suger!!
Nu vart jag less på er. Sitter ni och dömer vilken klass det är på åkarna bara genom vilket land man åker i. Tror du inte det kan bero på hur fet plånbok man har också. Du kanske har en fet direktörslön och åker till Alaska 5 ggr per år med 10 helikopterlyft per dag. Men har man inte det så väl förspänt och hellre åker i sin hemmabacke men åker från de flesta på sina favoritställen så betyder väl inte det att man är en sämre åkare. Nä, ta och hoppa ner från ditt höga tangentbord din lilla räka och visa vad du går för med skidorna på istället. Du är väl tvungen att ha 1 meter torr pudersnö för att du ska klara pudersvängarna. Nä, ge mer cred åt de som åker grymt i sina hemmabackar. De klagar inte om det är tung snö som dimper ner, de gör det bästa och roligaste av situationen.

Vemdalen suger!!
Ok
Gör så här:
Gå in på närmaste resebyrå och fråga efter billiga (charter - rest.) flygstolar till Genève. Sedan tjatar du på reseledaren om billig transfer till t.ex. underbara Chamonix.
Boende finns vandrarhem och maten är billig och god. Tror faktiskt inte att man gör av med så mycket mer pengar än i Sverige om man gör på detta sätt, om man inte super som ett svin förstås, plus att man får åkning på en helt annan nivå.
Jag är student och har absolut inte obegränsad ekonomi.
Allt går om man vill slippa blåisen i gamla Svedala.

don Danielo

Vemdalen suger!!
Nu känns det som jag är den mest missförstådda personen i detta forum...
Jag är student och åker inte alls till Alaska 5 ggr om året (även om jag önskar).
Jag menade att Vemdalen är ett riktigt dåligt val om man vill åka skidor i norden.
I sverige har man ju så klart Åre som alternativ, och annars kan man ju bege sig till det underbara landet i väst NORGE!
Där hittar man lätt åkning som slår det mesta!
Annars är ju ovanstående ide inte direkt dålig.
Don Danielo rules!!!
Så till sist vill jag bara säga: Skit i vemdalen, åk till Norge och budget alperna!!!!

Vemdalen suger!!
Ja inte kan man jämföra Vemdalen med Alperna. Men jag fattar inte denna smutskastning just på vemdalsfjällen, är ju ganska bra för att ligga i Sverige på den breddgraden. Finns många ställen i Sverige som är flera hundra gånger sämre, och inte ligger de så mycket längre söderut heller. Själv har jag nära till backarna i Vemdalen och åker där så ofta jag kan, och jag tycker dem duger bra för att stilla abstinensen. Jag känner förstås backarna rätt bra och vet om de bästa ställena och jag vet oxå de sämsta. Jag har ungefär 4 skiddagar per vecka och skulle bli tokig om jag inte fick åka den mängd jag vill och skulle jag åka till Alperna varje gång jag ska åka skidor så skulle inte jag ha råd ens med nudlar till mat. Därför tackar jag vemdalsfjällen. Bor man däremot i Stockholm, Göteborg eller nåt sånt förstår jag att man hellre åker utomlands för det är oftast billigare än svensk fjällsemester.

Vemdalen suger!!
Men du kan väl ändå inte komma här och påstå att Vemdalen är bra.
Det är ju självklart att du åker dit om du bor nära. Vad gör man inte för att stilla det eviga kliandet i benen.
Men det är lite annorlunda för oss som får betala dyra penningar och sitta på en buss i nio timmar för att komma dit. Och när man väl kommit fram står man och tittar sig omkring och letar efter bergen man ska åka på. Och efter mycket letande inser man tillslut till sin stora besvikelse att det faktiskt är den lilla kullen som knappt sticker över skidspetsarna som dom har tänkt sig att man ska åka på.
Om jag minns rätt så var det 300 fallhöjdsmeter. För mig tog det cirka en minut från toppen till botten att åka ner. (Såvida man inte tar pensionärsvängen, då kommer man inte ner. Inte på skidor i alla fall)
Sedan är det 20 minuters liftåkande och köande för att ta sig upp igen eftersom dom inte har sin emminenta sittlift öppen. Den bara finns där för att retas med en.
Nej, för oss som bor så pass långt ifrån är det en riktig miss att dra dit. Det är som sagt mycket bättre att lägga sina surt sparade slantar på ett bättre ställe.

Vemdalen suger!!
Hmm.. när jag påstår att vVemdalen är bra så är det ju helt klart att jag ser till förhållandena också. Och i Våra Svenska förhållanden så är det inte många skidanläggningar som kommer upp i samma kvalite som Vemdalen endå håller..

Jämför skidorterna i Alperna med andra orter i Alperna. Sen kan du jämföra våra Svenska Skidorter med andra Svenska skidorter!

Annars så är det väll som att jämföra en Fiat med en Ferarri!!!!

//Andyman

Vemdalen suger!!
Vi klagar inte heller om det är dåliga förhållanden, i Alperna eller var fan man nu åker. Inte jag i alla fall. Det jag däremot klagar på är att slänga ut en massa pengar på att åka till ett skitfjäll utan att få ut något som helst av det.

Vemdalen suger!!
Jo, jämförelsevis med andra skidanläggningar i Sverige så tycker jag Vemdalen är relativt bra. Det finns självklart bättre backar i Sverige, men det finns ännu fler som är sämre också. Du kanske åkte upp till Vemdalen med väldigt stora förväntningar och det du mötte var stillastående liftar och dåliga snöförhållanden o.s.v. Klart man blir missnöjd, men man måste faktiskt ta det som det är. Inse fakta att man bor i Sverige och där är man inte bortskämd med berg som är 3000 m och högre. Vill man ha långa backar måste man ännu längre upp i Sverige. Eller åka utomlands. Det som jag tycker är bra med vemdalsfjällen är att det är väldigt trevliga carvingbackar. Oftast är det bara att ta fart och ligga på skär utför hela backen. Och inte är det så mycket skidåkare i pisterna som blockerar (förutom ett antal veckor). Och har det kommit bra med snö så finns det faktiskt branta skogsåk som är mycket trevliga att åka.

Vemdalen suger!!
Jo, om man gillar tresekundersåk så kan jag förstå vad du menar!
Inget är fel på Vemdalen, det är bara det att inlandsisen och lite blåst gnagt bort det där som skulle kunna kallas fjäll- eller bergstopp!
Sorry, men vissa argument är för tunna!

Patrick

Vemdalen suger!!
Inlandsisen har väl gått över hela Sverige. 3-sekundersåk??? fattar inte vad du menar. tycker du Idre, Lindvallen och alla andra backar som finns i sverige har så mycket mer fallhöjd att skryta med??? Är ju bara ett fåtal anläggningar som har något att snacka om och de ligger ju alla längre norrut. Ni kanske tycker jag försvarar vemdalsfjällen alldeles för mycket men det är inte alls det de handlar om. Så här funkar det, vill du åka i högre berg så får du åka längre norrut i Sverige (eller utomlands). Vill du inte åka så långt så får du inte lika höga berg heller. Bara att välja. Men jag bor då mycket hellre i Härjedalen och ha nära till halvbra åkning och kunna åka varje dag än bo i Stockholm och behöva åka bil 50+ mil varje gång och därmed åka mer sällan.

Vemdalen suger!!
Vemdalen är OK men Lofsdalen erbjuder fyrahundranittiotvå (492!) fallhöjdsmeter, fet offpist om snötillgången är god samt ligger mitt i Härjedalen. Vidriga, långa ankarliftar och liten ort förvisso men det är värt det!
Annars föredrar jag som sagt les Alpes.

don Danielo

Vemdalen suger!!
Ja om man gillar att ta EN (1) sväng så är Vemdalen.....ja, bäst.
Det enda problemet är väl att man får en jävla beslutsångest om man ska ta en höger eller vänstersväng.

Vemdalen suger!!
Om du bara hinner med en sväng i Vemdalens backar så tror jag du har missuppfattat det här med svängar! Jag för min del hinner med 15-20 svängar, och vad du då svänger för svängar vill jag inte veta för då är du en av dom dära som alla skrattar åt och har stavana upp i armhålorna! Och om du hinner med en sväng i Vemdalen så ser jag ingen mening med att du ska far till alperna! Folk kan nog skratta åt sånt där med!

//Andyman

Vemdalen suger!!
Är det störtlopp du syftar på?
Personligen så brukar jag inte sitta och skratta när jag ser på världskuppen i störtlopp.
Istället sitter jag och beundrar deras mod och de otroliga farter de kommer upp i.

Vemdalen suger!!
Jag fattar inte hur en del orkar hålla på och gnälla över ställen de inte vet ett smack om. Åker man runt lite i Svenska fjällen så finns det ganska många ställen som ger en så mycket tillbaka om bara snön faller, det är mest den det hänger på.
Kommer med puls ihåg förra året efter att det var grundat redan med en halvmeter satt snö, drunsade nere 80 cm kallsnö i lätt sydostlig vind så ravinen och dassrännet fylldes till bredden. Det samma gäller vargen där det finns 6 meters klippdropp om man letar. Åkningen var, som så många gånger förr, exalterande kittlande.

Hur många nyår har man inte vaknat till 3 dessi nyfallen kallsnö, sliter på sig, kläderna, äter en husmans med kalles på och sköljer ner med nåra klunkar juice. Fyller upp bilarna och ställer sig hos Henning och inväntar liftstart. Känslan går ej att, här, förmedla.
Vargliften gick ända till kl:21.00 vissa kvällar och saliga var vi som var med. Det finns en uppsjö med offpiståkning och är du uppe med tuppen så behöver det inte ens vara nysnö för att åka fett i manchestern.

Vemdalens pistörer är ena trollkonstnärer och får här stående ovationer. Frågar man Pontus och grabbarna i skidshoppen så får du garanterat råd om vart det är maxat att åka idag. Underbart härlig personal på skalet överhuvudtaget och du....Glöm inte att luncha på Anorak i skalspasset. Pelle och Tina bjuder grymma burgartalrikar och gulaschsoppa, är du tillräckligt gammal så kan du få dig en bärs också ;-)

Skidåkning är ett helt konsept: Åkning, atmosfär och sällsskapet.
Finns bara snön så har vi många härliga anläggningar som ger oss möjlighet att, från småbarnsben, få växa med alpinismen i hjärtat. Sluta gnäll och visa oss nåt positivt istället och som sagts, jämför inte med alperna. Spelar ju i en helt annan division.
Jag åker från Stockholm till Vemdalen var och varannan helg och det kickar nästan varje gång. Är det likasinnade som vill hänga med så hör av er så kanske det finns plats.
Är man inte ute i backen så hittar man inte åken.

"I love Whovalley"

En mycket vänlig hälsning, Glennsingen

Vemdalen suger!!
Bra sagt... Det finns ju vissa som tror att dom ska hitta chamonix mellan dalarna i Härjedalen. Men man kan inte bedöma en ort om man har åkt där en gång och haft otur med väder och snö. Vissa dagar är Vemdalen guld värd, och på vissa ställen (som inte så många känner till) finns guldåken.

Vemdalen suger!!
I den fina sången. Visst finns det enormt fina åk i vemdalen. Har man bara ögonen öppna så ligger drömåken där, precis där man minst anar det.
Lite självisk som man är så hoppas jag att det inte är så många som börjar titta sig omkring i liften, framför allt stolsliften i hovden.
Vänder man sig om och har blicken så finns dom där. Fasen nu har jag ju sagt alldeles förmycket. Var inte meningen. Flå´t.

"Keep eye´s wide open and you will see" säger vi till de som behöver det...*fniss*...

Vemdalen suger!!
att, hoppen är är ju iaf usla i vemdalen! Aldeles för småå!
Hamrafjällets hopp är ju i så fall så jäääävla mycket bättre! Tror nog att det måste vara sveriges BÄSTA hopp park!

/Johan

Vemdalen suger!!
Vill inte klandra på Hamrafjället men vill man ha en bra park ska man bege sig till Hemsedal. Där lär dom ha de bästa bästa biggarna. Inte nog med att dom e bra, vi skidåkare kan använda dom oxå. Det finns en platå att ladda över och sen finns ett big som inbringar svindel för de flesta i detta forum (förutom Mr Ski villsäga). Men egentligen ska man ju inte vara i nån park och fjanta sig bland folk utan lägga feta svängar på orörda sluttningar långt från sytemens ståhej. BMS for BMS!!!

Vemdalen suger!!
Inte är väl hoppen kanske värst men bigjumpen i hovden ´ser man inte många som vågar stå på i. Den räcker till många bra åkare iaf. Eftersom det saknas pipemöjligheter och en schysst pipe finns i Björnrike 20 min bilväg bort så du ger det bra. Finnes fet friåkning om man önskar med dropp som gör en byxis.

Vi har kärleken till det alpina gemensamt iaf, å de e bra...

Vemdalen suger!!
Visst kanske det finns bra offpist i Vemdalen men det är inte det som är problemet. Ska man kunna åka rejält med midfats eller dylikt måste berget vara brant och långt. Då räcker tyvärr inte 360 m fallhöjd. Jag var och testade mina K2 Kreitler-98 i Trysil för några veckor sedan och det tragiska var att man inte kunde komma upp i fart för att börja svänga. Skidorna är helt enkelt för stabila. Vem vet kanske nästa generations friåkningsskidor är breda och sladdriga? BMS for BMS!

Vemdalen suger!!
Inte för att jag är någon mästare i bigjump, men i Trysil hade de feta hopp + pipes när jag var där förra året. Den nedre pipen var fin. Jag har knappt åkt pipe förut men lärde mig rätt skapligt i den på 2-3 dagar.
Den övre pipen är en naturlig skreva som de gjort pipe i. Lite sämre snö där så den var sisådär bara.
// Mats

Vemdalen suger!!
Bra talat!
Jag har träffat på alldeles för många "soff/broschyr-skidåkare" som alltid sågar de fina möjligheter som finns i ens egen närhet.
De riktigt grymma åkarna oavsett det sker på bräda, mono eller duo kan verkligen konsten att utnyttja varenda millimeter av de fina backar runt om i landet.
För oss som är deporterade till mälardalen på gränsen till det gnöliga Närke är just närheten till åkning det som gör att antalet skidtimmar per år blir högt.
Helt klart bättre att köra helkvällar i hemmabackens "fjollpist" än att ligga i soffan gnälla.
Den mixade anrättning som kan avnjutas i hemmabackarna är en absolut nödvändighet för att sedan toppa med lite kryddigare platser.
Att sen Vemdalen eller tex Idre inte är de allra mest flashiga eller statustyngda platserna kan man överse med.
Av de verbala uttrycken och kroppssråken på den så kallade afterskin att döma så är tydligen även Vemdalen "djävligt jobbigt".
Det är väl samma typer som sablar ner på skidorterna som kan sitta och skrävla om hur "djävla fett det rockar".

den okuvlige realisten
/Arc

Vemdalen suger!!
Har tillbringat minst 10 sportlov samt jullov i Vemdalen/Björnrike trots min ringa ålder. Vill bara säga att åkningen är 30% upp till själva backen, 70% får åkaren fixa själv. Vill man hitta kul saker i Vemdalen/Björnrike finns de där, men tro inte att jag berättar var de finns får då blir ju allt uppåkt.

Vemdalen suger!!
Carle>> Du jag har som du tillbringat 10 säsonger i vemdalen från 6 åring till 16 åring. Ja det första 7 åren var man väll inte så mycket där för att hitta dom fetasten åken. MEn förra säsongen på sportlovet då hitatde jag och min polare grejer.... Vi letade som fan och dom fanns där... Fan häller att jag säger till er vart dom finns för då blir dom uppåkta.

*Glennsingen*>> JAg förstår dig precise bara man letar hittar man det man söker... Ravinen är brant som inihälvte men ofta uppåkt av oss freak... dasränna är rikitigt bra om det är mycket snö inte bra under julovet jag har erfarenhet. Men jag säger inte var dessa åk ligger... På skalsberget när det fallit 35 cm snö förra sporlovet fan va vi pumpade puder bena var helt slute och hur många gånger höll man inte på att köra in i träden men det är skoj... min snowboard polare fick vi börja kalla buchmaster för han erövrade vemdalens skogar med ett sån otroligt mod och säkerhet... inte för att jag gilalr snowboardåkare jävla töntar faktiskt... jag komemr nog upp till skalet i år igen för att jibba mer en vanligt och jag hoppas det blir bra jiibing eftersomd e tydligen ska ha byggt ut båda parkerna i skalt och björnrike....

länge leve skalet.... men jag väntar fortfrande på nån ny lift och någon helt ny backe skulle göra vemdalen en stor tjänst.... samma backar i 10 år det är tråkigt varför inte göra nån sjuk backe på skalsberget...

mvh Fredrik

Vemdalen suger!!
men sorry mej då..söker ju bara på det forum jag vill skriva i istället för att fixa nytt.. för då säger bara alla.. läs gamla forum.. ;//

Vemdalen suger!!
alltså söker man långa pistade backar är det knappast ett bra ställe, känns lite "platt" och instängt, lite familjevarning också

MEN om man kör freeride spelar det ingen roll om man åker i flottsbro lr vemdalen.
Personligen åker jag helst inte dit dock, åker hellre till kittelfjäll om jag ska välja mellan småorterna

Vemdalen suger!!
benschamin: klicka på användaren freeride_nu så kan du läsa:

"Denna medlem användes när jag konverterade alla utrustnings recensioner och då jag inte hittade om den som skrivet recensionen är medlem / eller inte.

Är du det som skrivet recensionen ? maila till: johan@freeride.nu så fixar jag kopplingen till rätt användare."

firecat: fem år gammal tråd. saker har hänt sen dess, även i vemdalen.

det här är ett tydligt exempel på varför forumet behöver modereras bättre (http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=9095).

Tillbaka
Topp