Vemdalsskalet just nu.

MackeN

Ny medlem
Vemdalsskalet just nu.
För alla er som funderar på åkningen på Skalet kan jag berätta att det finns en hel del andra roliga saker du kan göra. Städa. Lär dig spela ett nytt instrument. Se över din utrustning så den är OK.
Ska du prompt åka på Skalet, ta med skridskorna. Utanför pisten är det 10-15 cm puder. Funkar knappt att gå i. Pisterna är isiga! Har åkt här sen millenieskiftet, haft säsongskort de sista tio åren och ALDRIG varit med om sämre underlag. Ingen kritik mot SkiStar då det beror på spöregn! Skaplig otur, först blidväder efter att man lagt kanonsnön, sen spöregn på det?? Samma på Björnrike mm.
Den enda pist jag fick fast mina Nordica Spirfire EDT var Hildings, på den övre delen. Precis, den som är tokplatt!
Hur är det i resten av den södra delen av fjällkedjan? Tänn'dal'n mm??

Vemdalsskalet just nu.
Tråkigt att läsa om så dåliga förhållanden, men när har det regnat? Har ju varit kallt här Jämtland/Härjedalen ett tag nu, inget regn i Östersund på väldigt länge och då brukar Vemdalen alltid vara kallare.

Senast ändrad:
Vemdalsskalet just nu.
Fredagen den 18 dec. spöregnade det. Var ju kaos, man ställde in all trafik (post, skoltaxi mm) Två sandbilar halkade i diket i närheten av Hede. Var ju knappast till fördel för skidåkningen om man säger så.. Sedan dess har inte mycket snö kommit, så innan 30-40 cm ramlat ner får vi allt dras med isiga pister.

Vemdalsskalet just nu.
Ja instämmer med trådskaparen , kom hem från vemdalen idag och åkte både skalet ,björnrike och klövsjö det va förbannat isigt ,har dessutom en fru som e relativt ny i branschen och hon va mindre nöjd kan jag tillägga ,men dottern på 6år va nöjd iaf :)

Vemdalsskalet just nu.
Åkt igår och idag i Björnrike. Nyslipade 189/r28 GS skidor. Riktig riktig rolig. Gles i backarna och möjlig att använder en GS WC skida till sin full potential. Plus jag tog hem segern i Opel Super-G tävling :-)

På samma tiden av året och samma plats hade vi 4 dec nysnö. Och då var det offpiste hela dagen med min dotter. Det var lika kul men en helt annat erfarenhet.

Vemdalsskalet just nu.
hyperkub sa:
Åkt igår och idag i Björnrike. Nyslipade 189/r28 GS skidor. Riktig riktig rolig. Gles i backarna och möjlig att använder en GS WC skida till sin full potential. Plus jag tog hem segern i Opel Super-G tävling :-)

På samma tiden av året och samma plats hade vi 4 dec nysnö. Och då var det offpiste hela dagen med min dotter. Det var lika kul men en helt annat erfarenhet.
Precis, jag kör gs wc 195/r35, drömföre:)

Vemdalsskalet just nu.
Enligt yr.no så kommer det snöa runt 2-3dm, kanske mer, imorgon och måndag. Kan ju alltid hoppas att det får fäste och inte endast är meteorolog spekulationer. Framförallt då man ska dit med gamla studentpolare och hasa omkring.
men men, man får lösa det med jävligt vassa kanter och tidigareförlagd afterski.

Vemdalsskalet just nu.
Ok, regn den 18/12e alltså. Det lär ju ligga ett rejält lager med kanonsnö över den snön som låg överst 18/12, så tror inte dagens åkning beror på regnet i december. Låter som hård kanonsnö i mina öron, lämpade för välslipade pistskidor som några nämnt här :)

Vemdalsskalet just nu.
Flertalet pister var färdiga då, så man har inte sprutat mer där efter regnet. Men till viss del har du rätt, hälften av systemet är lagt med kanonsnö efteråt. Men det är fortfarande trist med all is...

Vemdalsskalet just nu.
Idag var Vemdalsskalet riktigt bra. Bättre ju längre dan led. Man måste iofs ha rätt referenser, dvs försäsong. Samt att det endast gäller preparerade nedfarter.

Snön som kommer är inte av det slaget att den bygger nån vidare botten tyvärr. Nåväl det blåser väl till och kommer lite mera så finns det nog hopp för Jämtland/Härjedals-fjällen i år också. :)

Vemdalsskalet just nu.
Hur ser det ut just nu då i Vemdalen i stort? Ska upp till Klövsjö på söndag.
Hade lite tankar på att topptura också men det kanske är för lite snö. Någon som har koll på Sånfjället?
Skicka ett PM om topptur låter som en intressant idé!

Vemdalsskalet just nu.
Var länge sen man var upp nu, går du upp från nyvallen eller? i år är det väl föresten kanske inte väldigt mycke snö där.

Vemdalsskalet just nu.
Realmode sa:
Var länge sen man var upp nu, går du upp från nyvallen eller? i år är det väl föresten kanske inte väldigt mycke snö där.
Nyvallen eller Nysäterns fäbod nämns i tråden. Sistnämnda är kanske inte plogat. Men frågan är ju om det är värt besväret ifall det är för lite snö...

Vemdalsskalet just nu.
erik_lagg sa:
Realmode sa:
Nyvallen eller Nysäterns fäbod nämns i tråden. Sistnämnda är kanske inte plogat. Men frågan är ju om det är värt besväret ifall det är för lite snö...
Njaa, det är nog Nyvallen som det kanske inte är plogat till. Nysätern tror jag de ser till att ploga till..

Senast ändrad:
Vemdalsskalet just nu.
STORPOTATEN sa:
erik_lagg sa:
Realmode sa:
Njaa, det är nog Nyvallen som det kanske inte är plogat till. Nysätern tror jag de ser till att ploga till..
Aha ok. Jag får läsa på lite bättre...

Vemdalsskalet just nu.
Mjaha då förstår jag, ni går upp från den sidan. Jag undrar hur det är med snön, det finns ju så det är inte det men den senaste snön har fäst så olika, mycke på en del ställen men inte överallt.

Ang. Nyvallen så brukar det inte vara plogat dit. Det går ju in en skogsbilväg från Hedeviken, men den brukar bara vara plogad en bit, så var det förut ivf.

Tillbaka
Topp