En rätt svår fråga du ställer min gode herre eller fru!
Det är skadestånd det blir frågan om. För väldigt noggrann läsning råder jag dig att inhandla en bok om skadestånd alt. läsa på lite på internet. Men ska försöka svara lite kortfattat: (obs, detta utgår från ett scenario där backarna varit felfria, dvs inget "hinder" som man inte märkt ut och konsekvenserna blir att ett barn skadar en annan)
2:4 § i Skadeståndslagen "Den som i fall som avses i 1-3 §§ vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter"
Ett barns ansvar skiljer sig givetvis från föräldrarnas som paragrafen stadgar, mycket detta tack vare NJA 1976 s. 458. Där HD kortfattat sa att olyckor med barn kommer att ske, och allt beteende kan inte vara skadeståndsgrundande. Det viktigaste med skadestånd och barn är egentligen om det finns en försäkring eller inte, då det nästan alltid betalas ut utan jämkning.
Efter att ha läst paragrafen förstår du säkerligen att det är en väldigt svår fråga, det beror helt på situation.
Det kommer dock mer! Föräldrar har sedan 2010 ett så kallat "principalansvar" enligt 3:5 § samma lag. Utgångspunkten är att en förälder alltid får betala, och en jämkning är mycket svår att få till. Jag kommer inte gå in på omständigheterna närmare, men att få till en jämkning angående en olycka i en skidbacke ser jag som mycket svår.
Skadeståndslagen hittar du här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.HTM
Observera att 3:5§ angående principalansvar givetvis bara blir aktuellt om man finner att barnet gjort sig skyldig till person/sakskada enligt 2:4§