vems ansvar när barn åker för fort utan riktig kontroll.

Ankan12

Ny medlem
Har en fundering jag åkte med min son förra säsongen 5 veckor på snö,och det som slog mig att vissa barn åker väldigt fort utan riktigt bra kontroll och föräldrar bakom hejar på, ofta med lika dålig kontroll. Vems är ansvaret om det händer någonting.En liten kille kom med full fart och körde rakt in i lift kön och en liten tjej bröt benet,föräldern sa oj förlåt olle är lite trött,och åkte där i från men olle under armen,Någon,

Föräldrarna är ytterst ansvariga för sina omyndiga barn, därom råder det inga tvivel. Det gäller även i skidbacken.

Det är givetvis förälderns ansvar. Beror lite på ålder men generellt går det över på barnet ju äldre han/hon är. Dock är ju det här vanligen ett problem med kids under typ 10 och då är det inte så mycket att diskutera. Föräldern har principalansvar för alla skador på personer såväl som på saker men normalt blir ju det hela en försäkringsfråga om något faktiskt skulle hända.

Random googling gav detta

"Det finns ingen uttrycklig åldersgräns för skadeståndsskyldighet. I rättspraxis har man dock ansett att när det gäller mycket små barn som orsakar skador, är det inte meningsfullt att tala om uppsåt eller vårdslöshet. I NJA 1977 s.186 ogillades skadeståndstalan mot ett tre och ett halvt år gammalt barn som kastat ett metallföremål mot en lekkamrat och skadat denne. I rättsfallet NJA 1948 s.342 II dömdes däremot en femåring att betala skadestånd för att ha vållat en trafikolycka."

"Personer under 15 år kan inte bli straffrättsligt ansvariga för brott de begått (1 kap 6§ BrB)."

Alltså verkar det bero på dock skall man tänka på att om dom döms är de ändå inte straffsrättsligt skyldiga innan de fyller 15 och därför faller skadeståndet troligen på vårdnadshavaren.

Rätta mig gärna om jag har fel

Ankan12 sa:
Har en fundering jag åkte med min son förra säsongen 5 veckor på snö,och det som slog mig att vissa barn åker väldigt fort utan riktigt bra kontroll och föräldrar bakom hejar på, ofta med lika dålig kontroll. Vems är ansvaret om det händer någonting.En liten kille kom med full fart och körde rakt in i lift kön och en liten tjej bröt benet,föräldern sa oj förlåt olle är lite trött,och åkte där i från men olle under armen,Någon,
Det vore kul veta trådskaparens åsikt om vem som är ansvarig.
Jag förstår inte frågan, är det inte en no brainer att föräldrar är ansvariga. Har någon argumenterat för att föräldrar INTE är ansvariga?

En rätt svår fråga du ställer min gode herre eller fru!

Det är skadestånd det blir frågan om. För väldigt noggrann läsning råder jag dig att inhandla en bok om skadestånd alt. läsa på lite på internet. Men ska försöka svara lite kortfattat: (obs, detta utgår från ett scenario där backarna varit felfria, dvs inget "hinder" som man inte märkt ut och konsekvenserna blir att ett barn skadar en annan)

2:4 § i Skadeståndslagen "Den som i fall som avses i 1-3 §§ vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter"

Ett barns ansvar skiljer sig givetvis från föräldrarnas som paragrafen stadgar, mycket detta tack vare NJA 1976 s. 458. Där HD kortfattat sa att olyckor med barn kommer att ske, och allt beteende kan inte vara skadeståndsgrundande. Det viktigaste med skadestånd och barn är egentligen om det finns en försäkring eller inte, då det nästan alltid betalas ut utan jämkning.

Efter att ha läst paragrafen förstår du säkerligen att det är en väldigt svår fråga, det beror helt på situation.

Det kommer dock mer! Föräldrar har sedan 2010 ett så kallat "principalansvar" enligt 3:5 § samma lag. Utgångspunkten är att en förälder alltid får betala, och en jämkning är mycket svår att få till. Jag kommer inte gå in på omständigheterna närmare, men att få till en jämkning angående en olycka i en skidbacke ser jag som mycket svår.

Skadeståndslagen hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.HTM

Observera att 3:5§ angående principalansvar givetvis bara blir aktuellt om man finner att barnet gjort sig skyldig till person/sakskada enligt 2:4§

Enligt mig är det självklart föräldrarnas ansvar! Men den stora frågan är ju vad som ska göras med alla FÖRÄLDRAR som åker helt utan kontroll. Det är nämligen något som gör mig mäkta förbannad i backen (gäller så klart inte bara föräldrar)!! Själv har jag varit inne på att montera någon variant "grisfösare" i staven som man kan sätta i benet på noga valt offer(något jag funderade ut i liften efter en närkänning med vårdslös åkare) . Men det skulle inte vara snällt, och eftersom att jag vill ha julkappar i år så avstår jag. :)

//Teo

Edit: stavning..

Senast redigerad av en moderator:
Tjaswesniper sa:
Nej det är det faktiskt inte, frågan är vem som är ansvarig för barnet inte om skadestånd. Det är trots allt skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Tompan14 sa:
Tjaswesniper sa:
Nej det är det faktiskt inte, frågan är vem som är ansvarig för barnet inte om skadestånd. Det är trots allt skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Jag svarade på frågan med scenariot som TS ställde.

En fråga som "vem är ansvarig för sitt barn", tyckte jag var alldeles för dum för att fråga.

Tompan14 sa:
Tjaswesniper sa:
Att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt är ju ingen nyhet. Fast det blir ju bara intressant utifrån en juridisk aspekt och då är det ju bara skadeståndsansvar som det kan bli tal om.

Att det med största sannolikhet blir skadeståndsansvar i ett scenario där föräldrar hetsar sina barn och det i sin tur orsakar en olycka känns inte som nån högoddsare. Nu när det är någorlunda klarlagt skulle vi ju kunna byta ut diskussionen till en moralfilosofisk diskussion om ansvar.

Kan ju vara värt att nämna det sk instagrammålet: föräldrarna där åkte ju på skadestånd på flera hundratusen för deras snart myndiga döttrars agerande TROTS att det bara var en s.a.s mental emotionell kränkning som rimligen går över ganska fort.

la_grave sa:
Kan ju vara värt att nämna det sk instagrammålet: föräldrarna där åkte ju på skadestånd på flera hundratusen för deras snart myndiga döttrars agerande TROTS att det bara var en s.a.s mental emotionell kränkning som rimligen går över ganska fort.
Precis. Utgångspunkten är att även om en förälder inte agerat försumligt i något avseende, så ska de betala.

Upp till att barnet är egentligen 15 år så är det föräldrarna som åker på det.

Tillbaka
Topp