Verbier eller Avoriaz

Rybo

Ny medlem
Verbier eller Avoriaz
Tjena!
Skall iväg på säsong nästa vinter ochhar lite funderingar på framförallt Verbier. Att skidåkningen är bra betvivlar jag inte för en sekund, nä mina frågor kretsar mer kring boende och jobb. Hur enkelt är det att hitta boende som dessutom inte får vara hur dyrt som helst? Hur enkelt är det att skaffa jobb när mina franskakunskaper är lite kvarglömda i högstadieflummet?
En annan fråga är hur det är att säsonga i Avoriaz, var där ett par veckor för två år sedan och var imponerad
av systemet men undrar hur ensam man blir som bummare i detta ratinella komplex? Hoppas någon av er har lite svar på mina frågor, är grymt tacksam för all info jag kan få.
Ha det gött!
Jonte

Verbier eller Avoriaz
Jag har turistat i såväl Verbier som Avoriaz och mitt råd är spontant och utan tvekan. Välj Verbier! Det skulle jag göra, de extra slantar det kostar får du slita ihop under sommaren. En god investering!

Varför, tjaa...

Verbier har en internationell karaktär med mycket blandad befolkning, skidåkningen är superbt varierad med lättillgänglig utanförpistkörning.

Avoriaz känns väldigt franskt, kul by en vecka, men en säsong??? Skidåkningen är tveklöst stor men inte i klass med Verbier, lägre berg och mer turistanpassat system...

That´s all kids! / MM

Verbier eller Avoriaz
Om du inte kan franska så glöm Verbier. Konkurrensen om jobb är
stenhård och restauranter, städfirmor mm föredrar fransktalande.
Boendet är dyyyrt ca 1000 CHF (dvs 6000 SEK) per månad för ett
rum med kokvrå. Goda vänner hittade ett rum för 1500 CHF för
säsongen men det betydde att de skulle dela det med
hyresvärdinnan! Om du har jobb med arbetstillstånd får du liftkortet
för halva priset annars är det också dyyyrt. Så kan du inte få jobb
behövs det mycket pengar.

Avoriaz verkar alltför struktuererat för att kunna erbjuda jobb.
Snarare då Chamonix eller Val d`Isere. Vore roligt att få höra
andras erfarenheter om att säsonga med jobb.

Verbier eller Avoriaz
Ska du spendera en säsong i Avoriaz är det bättre (billigare och trevligare) att bo i Morzine som ligger nedanför Avoriaz. Morzine är en ganska trevlig liten by som känns lite mindre "turistigt" än Avoriaz. Dessutom tror jag det är lättare att hitta jobb här än i Avoriaz. Eftersom det är ganska mycket engelsmän som åker till Morzine klarar du dig fint med engelska som språk.

Jämfört med Avoriaz/Morzine är Verbier betydligt dyrare. Ett säsongskort går säker på det dubbla i Verbier och boendet är dyrt om du inte hyr på årsbasis. Men engelska funkar hur bra som helst även i Verbier och borde inte vara något hinder för att skaffa jobb.

Åkningsmässigt är Avoriaz mer freestyle inriktat med ett antal kanonbra parker. Medan Verbier är mer freeride inriktat med massvis grymma och relativt lättillgängliga offpiståk. Givetvis finns det bra offpist åkning i Avoriaz (Portes du Soleil) men inte i närheten så bra som i Verbier. Den största skillnaden är att bergen är brantare och högre i Verbier, vilket också gör Verbier till det mer snösäkra alternativet.

Så är du freeride inriktad och tycker det är värt att betala extra för bra åkning ska du helt klart satsa på Verbier. Är du däremot freestyle inriktad är det bättre att hänga i Avoriaz.

Verbier eller Avoriaz
Är tacksam för svaren, verkar som Verbier vinner åkarnas hjärtan... Det gäller bara att försöka hitta ett boende och jobb, bara och bara. Vore tacksam om någon har tips på framförallt boende men även på schyssta kneg!?

Verbier eller Avoriaz
I Avoriaz lär du bli ganska ensam som säsongare. Jag var där förra säsongen (2001/2002) och var en av två svenskar där (förutom reiseletrarna). Det är mycket svårt att hitta boende och väldigt dyrt om man skulle hitta nåt. Håller mer ovan att det nog är smartare att bo bland engelsmännen i Morzine, då lär du dessutom träffa på ett par andra svenska säsongare.

Det är väldigt lätt att hitta jobb i Avoriaz, vi hade i princip hur många möjligheter som helst. Det är även något som underlättar vid lägenhetssökande att man har ett jobb. Liftkortet är som redan nämnts billigt och bra i Avoriaz.

Slutligen tror jag att åkningen i Verbier är mycket bättre än i Avoriaz. Visserligen är Portes du Soleil enormt stort, men högsta åkhöjden är strax under 2400 meter, vilket jämförelsevis är grymt lågt. Visserligen är det säkert lättare att hitta orörd offpist en tid efter ett snöfall, men det uppväger inte den låga höjden (och därmed den tveksamma tillgången till bra snö).

Alttså: Verbier är att föredra om skidåkningen är prio 1. Avoriaz mer ekonomiskt och lättare att få jobb.

Tillbaka
Topp