Verbier Opening Day

Verbier Opening Day
Jag kommer ner den 21/12 så till den 22:a får de ha pistat ordentligt samt tagit dit lite mer folk så att man har någon att prata med i liften...

Lotusarna in för montering idag, flygbiljetter beställs om någon timme... Allting är snart klappat och klart!

F.ö., är det någon som på stor barm kan säga vilket som är bästa/billigaste sättet att ta sig från Genève till Verpan? Gärna någon som har testa några olika metoder...

Verbier Opening Day
Tåg (o buss sista biten) från 54 CHF... inte testat något annat men det är ganska smidigt, bra förbindelser.

Grymt härlig film förövrigt, åker jsälv ner 1a dec, ska bli underbart.

Senast ändrad:
Verbier Opening Day
apropå förbindelser, jag ska från berlin ner till Verbier nu på tis eller ons. och jag undrar typ samma sak... hur kommer man ner billigast? Är det Geneve man ska till eller, och sedan tåg därifrån?
Snackade med en infomation på tågstationen och hennes billigaste resa var med tåg och några bussar och summan landade på 180euro. Lite mycket känns de som?! eller?

Senast ändrad:
Verbier Opening Day
Jahapp, det där såg ju väldigt trist och jobbigt ut...

BlingPling sa:
apropå förbindelser, jag ska från berlin ner till Verbier nu på tis eller ons. och jag undrar typ samma sak... hur kommer man ner billigast? Är det Geneve man ska till eller, och sedan tåg därifrån?
Snackade med en infomation på tågstationen och hennes billigaste resa var med tåg och några bussar och summan landade på 180euro.
Easyjet Berlin -> Geneve för 60 Euro inkl. skatter nu på onsdag. Tåg från flygplatsen i Genève till Le Chable (byn precis nedanför Verbier, postbuss till Verbier). Sök på transfer Verbier i forumet för mer detaljer om hur man åker från Genève.

Verbier Opening Day
Såg fint ut med snö men är det verkligen inte brantare där?? Tycker att på dom flesta bilderna/filmerna man ser från alperna ser det jävligt platt ut. Dom kom ju knappt framåt på filmen. Visst, det FINNS brantare åk åxå men generellt ser det jävligt platt ut. T.o.m. Chamonix verkar ju platt (om man räknar bort vissa colouirer och framsidan på aguille).

Jag minns alperna som brant men det är i och för sig 9 år sen jag va där sist (förutom 1 vecka i avoriaz förra året där jag blev chockad över hur platt det va) och då kunde man ju knappt åka så då kändes kankse det mesta brant.

Verbier Opening Day
JockeSki sa:
Jag minns alperna som brant men det är i och för sig 9 år sen jag va där sist (förutom 1 vecka i avoriaz förra året där jag blev chockad över hur platt det va) och då kunde man ju knappt åka så då kändes kankse det mesta brant.
Precis, både i Avoriaz och Verbier är det platt som en pannkaka. I Chamonix också. Samma sak med i stort sett alla andra orter i Schweiz och Frankrike. Åk till nåt annat land om ni vill ha brant skidåkning med bra snö.

Verbier Opening Day
Ja, och visst är det tur att alperna ligger där det ligger. Eftersom de flesta europeer är pussys som hoppar sig nedför bergen (kullarna) i snigelfart. Dessutom är alla antingen nazister eller äter grodor, bara en sådan sak är ju tillräckligt för att hålla mig därifrån iallafall.

Jag har åkt massor med skidor och snackat med många åkare. Och kommit fram till att den absolut brantaste offpisten i världen finns inbounds i Whistler. Störst fallhöjd är det också. Och alltid mest snö.

Det är tur att denna - för europeer obegripligt radikala terräng - ligger här i nordamerika, där alla vi åkare är så extrema och saknar rädsla. Skulle denna terräng legat i europa hade dess invånare snabbt antingen tvingats ge upp skidåkning, alternativt avlida i fatala försök att hoppsvänga sig nedför ställen där alla riktiga karlar uppenbart lägger en elva för att hålla manligheten i behåll.

Alla vet att man egentligen inte behöver lära sig att svänga, en riktig skidåkare åker ändå alltid bara rakt ned. Själv har jag lagt en elva nedför en 73 graders linje. Ganska brant, men inte för mig.

De jävla nazisterna och grodätarna kan få leka i kullarna bäst de vill tycker jag...

Verbier Opening Day
Hahaha... tycker mig se en viss udd av ironi i Peter_K's och FF's inlägg :) Kan det stämma?

Tråkigt att jag inte har möjligheten att åka mer i alperna. Är sjukt nyfiken på hur det är. Minns ju bara Chamonix som sjukt bra för 9 år sen men sen dess har man fått lite perspektiv och är nu osäker på om det verkligen är så bra.

Well, sorry för off-topic... Det va inte meningen.

Verbier Opening Day
Ja och Nej...

Chamonix kallas ju som bekant ibland alpernas mecca. Och eftersom alperna är så flackt och fint menar man där såklart ett flatåkningsmecca. Så, ja, europeerna tycker det är väldigt bra!

;P

Varför kan du inte åka mer i alperna?

Verbier Opening Day
FF sa:
Varför kan du inte åka mer i alperna?
Är fattig student nu och det blir bara nån vecka till Åre och nån till Vemdalen i år. Och ska jag åka säsong så blir det nog tillbaka till USA. Alperna hamnar lite mittemellan och blir därför inte av. Har jag pengar -> USA, har jag inte -> Sverige.

Verbier Opening Day
jag hade gett väldigt mycket för att få känna lite puder under fötterna på den framsidan. Känns som att sälen till helgen (även om det kanske är brantare) inte kommer bjuda på lika fina förhållanden...

Tillbaka
Topp