Ja, och visst är det tur att alperna ligger där det ligger. Eftersom de flesta europeer är pussys som hoppar sig nedför bergen (kullarna) i snigelfart. Dessutom är alla antingen nazister eller äter grodor, bara en sådan sak är ju tillräckligt för att hålla mig därifrån iallafall.
Jag har åkt massor med skidor och snackat med många åkare. Och kommit fram till att den absolut brantaste offpisten i världen finns inbounds i Whistler. Störst fallhöjd är det också. Och alltid mest snö.
Det är tur att denna - för europeer obegripligt radikala terräng - ligger här i nordamerika, där alla vi åkare är så extrema och saknar rädsla. Skulle denna terräng legat i europa hade dess invånare snabbt antingen tvingats ge upp skidåkning, alternativt avlida i fatala försök att hoppsvänga sig nedför ställen där alla riktiga karlar uppenbart lägger en elva för att hålla manligheten i behåll.
Alla vet att man egentligen inte behöver lära sig att svänga, en riktig skidåkare åker ändå alltid bara rakt ned. Själv har jag lagt en elva nedför en 73 graders linje. Ganska brant, men inte för mig.
De jävla nazisterna och grodätarna kan få leka i kullarna bäst de vill tycker jag...