Vi som skall till Fernie

Daffid

Ny medlem
Vi som skall till Fernie
Tjo!

Tyckte att det var dags att lägga upp en Fernie tråd för i år. Alla som skall dit i år eller tror att dom skall det, kan ju lägga upp en tråd om sig själva och när dom skall dit så känner man redan fullt med goa människor redan innan man är där ;)

Jag och brorsan skall dit I januari och stannar tills Mars. Vi är 20 & 23 och är från Göteborgsområdet. det är faktiskt första gången vi "säsongar" så vi ser jädrigt mycket fram emot detta. Och man har ju hört väldigt mycket bra om Fernie. Vi kommer att bo på Raging Elk Hostel där det tydligen är en massa grymma aktiviteter (bland annat "Swedish meatball night!!!"). Så hör av er om ni skall dit! Tjo!

Vi som skall till Fernie
Tjena!

Jag och mina 4 poolare sticker till fernie den 29/12 och stannar till slutet på mars. Vi bor på raging elk vi med. Hur har ni tänkt att lösa transporten till backen? köpa bil? bussen verkar ju skit dyr!

Vi som skall till Fernie
Tja! Vi har planer på att dra till Fernie, letar boende förfullt. Några tips? Kan man även inte bo nära backen, eller är man tvungen att ta buss? Tja

Vi som skall till Fernie
Tjo igen!

Vi har kollat runt ganska mycket och för att ta sig till skidbacken finns det ifrån Raging Elk en färdtjänst där man kan betala en liten summa för att bli körd till backen. Dock -som folk jag snackade med, berättade - så är det bara på puderdagar man behöver använda detta - "No friends on a powder day", hehe :D. För övrigt har alla andra säsongare jag snackat med, liftat till backen ifrån centrala Fernie vilket tar ugnefär 5 minuter. Alla kör stora trucks där, där det finns plats att hoppa upp på flaket där bak.

Det finns även boende nära backen, men med tanke på hur snabbt det tar att ta sig dit, så är det nog mer värt att bo i centrala Fernie med lite liv på kvällen i alla fall ^^

För att hitta boende så kolla in "The Raging Elk Hostel" - stort vandrarhem med schyssta aktiviter.

annars hittade vi denna sidan: http://www.fernie.com/community/ där man på ett forum kan söka boende. (vi gjorde det och fick napp).

Lycka till med allt så skall det bli jädrigt kul att se er i Fernie!

Ha det

Vi som skall till Fernie
Får se om man kanske tar sig till Fernie under vintern någon gång. Åker till Banff imorgon, och ska vara kvar i Kanada till juli. Laddad!! Någon som vet hur långt det är från Banff till Fernie? Och hur ligger Revelstoke i förhållande?

Vi som skall till Fernie
Alright! Låter ju riktigt schysst :) Jag mailade precis Raging. Har du någon aning vad det kostar? Och kan man bo där hela säsongen? Tack på förhand.

Ha det gytt!

Vi som skall till Fernie
Muffinco:

Hmm om jag förstått det rätt så är det ungefär 6 timmar med bil till Fernie. Så vad du kan gör är ju att åka dit och bo på vandrarhem i 1 vecka ;) Hade varit jädrigt nice tror jag.

Joeyonthemic:
Gött att höra! dom har varit jädrigt smidiga och tillmötesgående mot oss så allt lär nog gå bra för dig. Jag tror dem tar ungefär 25 $ per natt för ett "dorm". Med viss möjlighet att boka rum för månadskostnad tror jag. Inte helt säker. Men vi räkna ut att för ett "dorm" så hamnar man ungefär på samma pris som att hyra en lägenhet (mest för att vi bara var två). Men då ingår även frukost, aktiviteter, bastu, kök, biorum, goa jippon med alla säsongare och mer. Så vi tyckte det var mer värt :)

Lycka till!

Vi som skall till Fernie
skoj och se mycket folk som drar till BC (&
någon mer än ja som ska jobba så hör av er!
om de e någon som har ett rum över eller så behöver jag ett hela vintern!
skriv ett mail till jon.mattsson@gmail.com

Vi som skall till Fernie
Hola!
Ja, precis som många av er skriver så är det nog ingen idé att bo uppe vid backarna. Det är nere i byn alla andra ( utom dag/vecko-turisterna) bor.
Raging Elk kan vara bra om man vill träffa folk (för det gör man när bor så otroligt nära inpå varandra som man gör där, MÅNGA personer inpressade i samma rum)
Skall man vara i Fernie hela säsongen kan det nog vara värt att leta upp nåt annat boende, de flesta brukar tröttna på det intensiva levernet där efter nån vecka... o ja: fernie.com är ett forum för kontakt o leta boende mm!
Lift-platsen är en liten promenad bort typ 5min ( andra sidan älven, får nämligen inte lifta inne i byn).
Det går även buss-skyttel varje dag också, samt som du säger raging elk själva kör upp folk för de dagar man vill hänga på grindarna när vi öppnar. ;)
Ha en god säsong!
Jag jobbar i skidpatrullen där o hoppas slippa plåstra om er, men ses nog!
//Karin

Daffid sa:
Tjo igen!

Vi har kollat runt ganska mycket och för att ta sig till skidbacken finns det ifrån Raging Elk en färdtjänst där man kan betala en liten summa för att bli körd till backen. Dock -som folk jag snackade med, berättade - så är det bara på puderdagar man behöver använda detta - "No friends on a powder day", hehe :D. För övrigt har alla andra säsongare jag snackat med, liftat till backen ifrån centrala Fernie vilket tar ugnefär 5 minuter. Alla kör stora trucks där, där det finns plats att hoppa upp på flaket där bak.

Det finns även boende nära backen, men med tanke på hur snabbt det tar att ta sig dit, så är det nog mer värt att bo i centrala Fernie med lite liv på kvällen i alla fall ^^

För att hitta boende så kolla in "The Raging Elk Hostel" - stort vandrarhem med schyssta aktiviter.

annars hittade vi denna sidan: http://www.fernie.com/community/ där man på ett forum kan söka boende. (vi gjorde det och fick napp).

Lycka till med allt så skall det bli jädrigt kul att se er i Fernie!

Ha det

Vi som skall till Fernie
Kan berätta att hösten har kommit till Fernie och det har dumpat uppe på 3 sister! Som karin säger, tror jag inte nån vill bo på hostel en hel säsong, kolla fernie.com och ourfernie.com Och bo nära backen är inte nått alternativ... Ta lungt så ses vi när ni kommer!

Vi som skall till Fernie
Kommer till Fernie i mitten på November!
Ska bo på Grand Central så jag hoppas ni har fel om att bo på hostel en säsong..
Ses där!

Vi som skall till Fernie
Jag tror inte riktigt på dom där Kodos. Jag tror det blir sjukt nice! ;) Är det för mycket är det ju bara att dra sig undan? Jag tror inte dom har ngn regel att man måste festa och om man inte gör det så följer dom efter en. Jag litar helt på att hostel blir grymt!

Kul att hör att du skall till Fernie i alla fall. Hoppas vi ses där!

/Over and out

Vi som skall till Fernie
Tror det blir ganska mkt vad man gör det till, jag har ett eget rum iaf så det borde gå rätt bra att dra sig undan om det blir för mkt.

Vi får väl se till att träffas!

Vi som skall till Fernie
Jag bodde uppe vid backen vintern -07. en privatägd lagenhet i ett hotell. Helt sjukt bra och inte allt för dyrt. Vem vill inte kunna åka hem och värma tårna på lunchen, slippa lifta och bada jacuzzi? Hittar ni nåt uppe vind anläggningen så kör på det!! Gratis buss ner till byn och tillbaka om man ska partaya!

Vi som skall till Fernie
Tja, alla är vi ju olika, har man eget rum på hostel så är det nog annorlunda. Du som skall bo på "The central" får nog passa dig så inte blir kvar där dygnet runt bara, en trappa ner är ju utestället nr 1 ju! ;)
Då börjar man kunna snacka nära hem!

Ja, smultronställen finns det!
Håll tummarna för en grym vinter!
:)//Karin

Vi som skall till Fernie
Är det mycket röjj där på "The central" alltså Karin?
Låter lockande!

Jag bjuder på en öl i Fernie så får du visa smultronställena! ;)

/Over and out

Vi som skall till Fernie
Ohhh, jag vet inte det ja.. "Central" har tyvarr gatt i graven som bar, baren ar nu mera helt ombyggd och heter tha bar named Sue, och ar tyvarr ingen hojdare... Men lycka till med sovandet nar du har live band till kl. 1 pa natten! ;)

Vi som skall till Fernie
Ohhh, jag vet inte det ja.. "Central" har tyvarr gatt i graven som bar, baren ar nu mera helt ombyggd och heter tha bar named Sue, och ar tyvarr ingen hojdare... Men lycka till med sovandet nar du har live band till kl. 1 pa natten! ;)

Vi som skall till Fernie
Hello!

Anländer 28 dec och stannar säsongen ut! Bor med Alpservice, var nu deras hus kan ligga, har inte riktigt koll på det än, ha, ha!! Vill gärna snacka loss lite med er som ska dit innan, kul å mötas upp där sedan och redan ha lite koll på folk. :D

En fundering som ngn kanske har koll på...? Finns det en offpistförsäkring att köpa på plats, typ som det finns i alperna...?

See you in Fernie!

//Moa

Vi som skall till Fernie
Tjena! precis som Moa skriver och som jag skrivit förut, hade det varit kul att få kontakt med alla. Så alla som använder msn eller hotmail får gärna skicka den till mig så man kan snacka lite :)

Ha det!

Vi som skall till Fernie
Hoihoi allesammans!

Jag har nu fått tag på ett boende för sex personer från 1 januari till 17 april. Vi är nu fyra eller eventuellt fem stycken. Kontakta mig om du/ni är intresserade.

Peace

Vi som skall till Fernie
Jag och två till boys anländer den 18 Nov och kommer troligtvis att vara där så länge som d finns snö.... vore skit kul om man kunde träffa några fler svenskar och om vi kunde göra tp en svensk krök kväll på nån av pubarna nån kväll :D

Vi som skall till Fernie
btw kommer jobba som liftvakt, så jag kommer förhoppningsvis träffa er alla där :P (btw såg att kodos skrev lite högre upp, han e en av boysen ;P)

Vi som skall till Fernie
jag åker till fernie 1dec ska på i alpservice hus..
skulle va kul att snacka lite me folk som oxå ska till fernie nu innan man åker.. börjar dra ihop sig.. =) lägg gärna till mig på msn eller nått.. annars ses vi i backen eller på afterskiin... =)

Vi som skall till Fernie
Sådär, nu har jag också bokat in mig efter att ha tröttnat på att inte veta vad jag ska göra av vintern. Blir bara tre veckor, landar 31/1. Men ändå!

Vi som skall till Fernie
Finns väl egentligen inte så många alternativ som jag förstått det: Greyhound eller shuttle. Den förstnämnda har rätt sunkig tidtabell, den andra kräver nog att man är ett gäng.

Vi som skall till Fernie
Vi är tre pers som ska till Fernie. Hade tänkt att försöka få jobb och åka så mycket som möjligt, men för tillfället ser det ganska dött ut på jobb fronten... Någon som vet om det är svårt att få sig ett kneg medan man är iväg. Vi snackar först och främst Fernie och vi har visum för jobb+ vi har presenterat oss via mail och skickat in alla papper som behövs, men det verkar dött i andra änden...

Jobbet skulle väll bara vara för att kunna stanna så länge som möjligt, Vi sticker den 16 november; tror ni att det är sent att komma för att söka på plats eller kan det vara så att det funkar bättre?

Hur som helst, ska bli kul att komma iväg; med eller utan jobb (=...

Ni som har varit där; hur löser man på änklaste sätt problemet med att ta sig runt om man inte är så superpigg på att köpa bil; eller skulle ni rekomendera en bil framför kollektivtrafik? Vet av erfarenhet att man känner sig skapligt invalid i usa utan en bil och kan tänka mig att kanada inte är långt därifrån eller?

Hoppas att man kan få något tips om jobb och saker att tänka på. Kanske rent av träffa några av bumsen i Fernie... Vi höres!

Vi som skall till Fernie
Max_mldh. Som jag förstått det är det tyvärr lite sent, men inte alls omöjligt för det. Det kan ju hända att "bankkrisen" just nu har skrämt många företag från att nyanställa men ni får väl helt enkelt vandra från dörr till dörr när ni väl kommer dit ;).

När du säger ta dig runt, menar du till backen eller till jobb och annat då? Man tar sig nämligen lätt till backarna men för övrigt så kan det nog vara ganska stora avstånd med långa mellanrum emellan bussar och sånt. Men inom Själva "centrala" Fernie området, borde det inte vara ngt problem.

Jag vet att det redan har "trådats" om det en del. Men jag ville fråga ännu en gång om flygbiljetter. Jag har hört om Folk som skall flyga till Calgary från Arlanda och som betalar ca 7000kr, men hur jag än kollar, kommer jag upp i 10,000 eller mer? Var hittar jag såpass billiga flygbiljetter? Är det Lufthansa ni flyger med? Sen också, undrar jag lite över det här med Bräda/skidorna. En kille berättade att han hade flygit med Lufthansa och ringt dom om det här. Han hade inte behövt betala någon extra avgift. Men annars tillkommer alltid en stor sån.

Skriv gärna ner det ni vet!

/Over and out

Vi som skall till Fernie
Priserna verkar ligga runt 8000 just nu (gjorde en snabb sökning på flygstolen.se). Bäst är nog att använda sig av en nätresebyrå och boka den vägen. Priser och framförallt flygtider kan variera ganska mycket beroende på vilka dagar man väljer också, själv anpassade jag mina resdagar efter när jag tyckte det såg bra ut. Palla 4-timmars mellanlandningar...

Lufthansa, Air Canada och SAS är alla med i Star Alliance så deras priser är nog ganska samma. Ofta är det rent av så att det är samma flyg, dvs du köper en SAS-biljett men flyger i praktiken med ett Air Canada-plan på uppdrag av SAS.

Angående bagage vet jag inte om det kan variera, vill du vara säker är det lika bra att kolla med flygbolaget direkt. Förra året var regeln "två kollin á max 20 kg var + handbagage" som gällde "för alla transatlantiska flygningar", oavsett om det var skidor eller en kompakt klump bly, har svårt att tro att det är någon skillnad i år.

Vi som skall till Fernie
jag flyger arlanda frankurt frankfurt calgary tur å retur för 8500 med ombokningsbar biljett och avbokningsskydd. flyger med lufthansa.. bokade ifs för ett par månader sen..

Vi som skall till Fernie
jag flyger samma rutt som nismo, för 8100. Lufthansa och canadian nånting... 2x20 + handbagage. Mitt tips är att kolla in mrjet.com hittar nästan alltid dom billigaste flighterna där...

Vi som skall till Fernie
Jag gick direkt till en resebyro i stan... Men det kan man väll inte säga att det är det billigaste sättet att gå till väga... Jag får mina biljetter lite extra billigt i och med att vi känner ägarna till resebyrån (tror jag). Jag kan tänka mig att det finns vissa biljetter som dom inte plockar ut till vanliga kunder och dom har jag tillgång till (=...

Jag har försökt att läsa på om det där med bagage, men jag tror inte jag sett något om storlek på kollie (mått). vikten tror jag är 42kg över två kollin...

Finns det någon som vet om det blir extra pröjs för snowboardväska? (typ den är ju lång och otymplig och så)

MVH Max Mildh

Vi som skall till Fernie
Tjo igen :) Tack för tipsen!

Vi kom fram till att skälet till att det var så dyrt var att det var precis efter nyår. Vi flyttade fram till åttonde istället och då sjönk det till 7000kr, ganska sjukt. Hur som helst så fick man ha två väskor med 23 kilo vardera. Vilket låter grymt bra. Dock är maxlängd 160 cm. Den längden kommer endast en av mina brädor under och jag undrar lite hur stränga dom är om man skulle vilja ta med den andra brädan också? Någon som har erfarenhet av det eller?

Vi som skall till Fernie
160 cm? Det kommer man inte långt med om man har skidor... Förra året fanns det inget sånt, man får väl ringa till flygbolaget och kolla helt enkelt.

Tillbaka
Topp