Vi som skall till Fernie

Vi som skall till Fernie
skidor/bräda får undantag från måttreglerna på ac. om det är en samkörning med lufthansa vill dom att man ringer till dem och förvarnar. de gånger jag åkt över har de inte vart särskilt noga med vikten. kör hundögonen så smackar de på en orange heavytag och sen är det inte mer med det.

Senast ändrad:
Vi som skall till Fernie
Vad gäller priser och bagage är det olika beroende på vilket flygblag du åker med. Vanligt är, för over sea biljetter att du får ha två väskor på ca 23 kg var. Vissa flygbolag har gratis skidbagag, tex british airlines, star aliens får du betala ca 500 kr om jag inte har fel... Men ring och kolla vad som gäller för dej!

Ang ta sej från calgary till Fernie så är det så att Greyhound inte stannar i Fernie längre... Eller i allafall inte denna vecka.. du måste åka till cranbrook och typ få nån och hämta dej där eller nått... Det är fortfarande lite oklart, men jag har inte sett nån greyhound på en vecka och jag bor precis där den brukar stanna så.. Anledningen ska tydligen vara att Park Place Lodge som förut hade hand om allt med greyhound har sagt ifrån sej det. Men enligt greyhond så letar de nytt ställe att stanna på...

Och när det gäller jobba kan du alltid få jobb som typ ticket checker eller nått på berget, folk jobbar et tag och sen tröttnar de så runt jul behöver de säker fler arbetare... I stan är det svårare att få jobb...

Annars kan jag berätta att halloween var galet och att Movember har börjat i byn, så bli inte rädd om alla killar ni ser har mustach det är för a good cause! (prostate cancer) Ingen snö i byn än och inte mycket på berget heller.. Men det ska bli kallt i helgen så det är bara och hålla tummarna!

peace
anna

Vi som skall till Fernie
tråkigt om man inte får något jobb, men inte hela världen... Får väll helt enkelt stanna så långt pengarna räcker... Jag har tänkt lite på möjligheten att få jobb någon annan stans än i Fernie, är det någon som vet om det ser lättare ut på andra plattser och så?

Jag vet av erfarenheter från usa att avstånden är ofantliga och om man ska dra en parallell till Sverige så säger ju inte norr ut "kortare avstånd" precis... Hur är det med skidbackarna? är det proppat eller är det bara några stycken stora? har ju tittat på internet men kan tänka mig att det är mycket man inte ser när man googlar eller?

Jag har ju till exempel bara satsat på jobb i backarna kanske finns mer att ta nere i städerna; typ diskare eller något =D...

MVH Max Mildh

Vi som skall till Fernie
Gött att det verkar vara ett litet gäng som ska dra över iallfall. Jag åker den 16 november och stannar hela säsongen..o lite till. Ska bo nere i byn och kommer jobba som guide (typ). Så det vore riktigt kul att ha lite kontakt med folk innan! Nån som varit vid Castle Mountain?
Ha det fint!

Vi som skall till Fernie
Låter bra, får ringa till flygbolagen då helt enkelt!

Frågan är hur bästa sättet att sig till Fernie från Calgary är då? Kan man lite på bussar eller något?

betis om du vill kan du skicka mig din mail -eller om du använder msn- till mig. Jag har försökt och samla ihop alla som skall åka till Fernie nämligen :)

/Over and out

Vi som skall till Fernie
Då jag for över atlanten förra året med air canada hade jag en dakine skidbag (ni vet den där ap stora som får plats med hela ens liv och lite till) samt en stor jävla militärbag, ni som gjort lumpen vet, ryggsäck och datorväska. En sammanlagd vikt på ca 70kg. Inte en spänn extra betalade jag vid incheck, så att vara orolig är nog obefogat. Jag tar i alla fall med mig samma skit i år.

Vi syns i Fernie

Vi som skall till Fernie
Kollade in den "Dakine Bag" du pratade om fredrik, verkar riktigt bra. Vet du någon butik man kan köpa den i och vad är ungefärlig kostnad? Ett skäligt pris vore fint, resan har redan börjat svida i plånboken :P

/Over and out

Vi som skall till Fernie
Jag håller med dig, skäliga priser vore jävligt fint, men vi lever tyvärr i en värld där ocker priser är allt mer förekommande. Jag har för mig att jag betalade 1600(!!!)SEK för bagen. För en jävla skidbag!
Men så här i efterhand, det var ett bra köp, lite krånglig när man ska in i taxin, uppför alla trappar som alla hostel envisas med att ha, men den är go, det är den.

I göteborgs området finns den nog både på skistore (de har ju hemsidan skistore.se om du inte bor i gbg) och på Udéns sport. I Sthlm hittar du den säkerligen på alpingaraget, har inte koll på andra ställen där.

Vi som skall till Fernie
Ska också dit. Anländer ibörjan av december för säsongen. Vet iinte riktigt var vi ska bo och sånt men det visar sig.
Vill åka massor av skidor och uppskattar skidkamrater(så länge det inte är puder för det är mitt!!!!).
Skicka ett mail på pberggrund@hotmail.com så får vi mötas upp.

Vi som skall till Fernie
Kul att det är så många som ska till Fernie!!
Vi är två tjejer som åker över i början på januari och stannar en månad. Ska bo på Raging Elk!! Ska bli grymt kul!!

Vi som skall till Fernie
Hehe inte skäligt alltså :/ Den lät så jädra smidig och bra (att packa i, i alla fall. Att ta sig fram med den lät som ett äventyr i sig). Men det hade varit bra med en sån för att få med sig allt. Som tur är närmar det ju sig juletider. Jag bor ju i gbg området också så borde inte vara så svårt att kolla på den i alla fall ^^

Wicked-Wickawd se till att lägga banan för oss där borta! Och ha det riktigt bra!

/Over and out.

Vi som skall till Fernie
trollan sa:
Hola!

Jag jobbar i skidpatrullen där o hoppas slippa plåstra om er, men ses nog!
//Karin
Du vet att du alltid får plåstra om mig Karin;)
Frågan är väll snarare om det är du som kommer behövas plåstras om eller inte... Eller är det bara när du åker med mig?
Vi ses hörru!

Vi som skall till Fernie
Berggrund sa:
trollan sa:
Hola!

//Karin
Frågan är väll snarare om det är du som kommer behövas plåstras om eller inte... Eller är det bara när du åker med mig?
Vi ses hörru!
Måste erkänna att man blev lite lost bland orden där.... Men Men!

Roger ut!

Vi som skall till Fernie
Jag, wicked-wickawd och max_mldh är på plats i Fernie nu!!!1

Bara skriva om nån vill träffas, eller leta upp oss på the central ovanför a bar named sue.

Vi som skall till Fernie
Hur är det då?! Har det kommit någon snö än? Var det som ni hade förväntat er? Berätta lite nu då så att man får lida lite medan man är kvar hemma ett par veckor till! :S

Vi som skall till Fernie
angående dakine-väskan så finns det en lite mindre variant som heter double fall line elr nåt ! den kostar 900pix på intersport på 421 i göteborg !

får plats med fetingarna, fujative och pjäxor plus en massa kläder i den ! finns speciella fack för pjäxorna ! och hjul som bonus :)

syns januari då landar jag i fernie !

/mattias

Vi som skall till Fernie
Det kom lite snö i natt, bar några centimeter iof men det ska komma mer i helgen! Fernie är lite större än vad jag trodde och med sjukt trevligt folk.

Vi som skall till Fernie
Gött med snö :) Ska bo på Älgen hela säsongen och med i bagaget finns fyra killar från Stockholm. Facebook-gruppen "Fernie 09 - Trip of a Lifetime" är tänkt som en grupp för säsong -09 såhär nu när säsongen snart börjar dra igång.

Ses i pudret!

Vi som skall till Fernie
Ere nått shinx me vägguttagen i ferni? Behöver man adaptrar å skit för att datorn ska funka? Kommer över den 9 dec me 2 polare, ses.

Vi som skall till Fernie
Jag är nästan säker på att vägguttagen där är annorludna än hemma eftersom dom är det i USA, men det går att köpa såna för tjugolappen typ så investera i en sån ;)

Skall lätt gå med i den Facebook gruppen Norrona!

/Over and out

Vi som skall till Fernie
bojs... hur blire me jul firandet?? jag har köpt en flarra skogs glögg som jag tänkte ta med.. så då få ni stå för pepparkakorna. =) ses på elk eller??

Vi som skall till Fernie
nismo sa:
Alltså äre inte snö när jag kommer dit blir jag fan besviken.. vi har -5 å 10 cm här hemma nu.. =)
Förra vintern öppnade dom sent pga snöbrist. Sedan hände något och runt 12 meter snö damp ner på 3.5 månad....Tråkigt... SKa man tyda vädermönster ser det ut att kunna bli likadant i år.. Kicking fick en sjuk start förra året men sedan tog Fernie mfl all snö som skulle tagit vägen förbi Golden. Kicking blev utan. Kicking har iår också fått en riktigt bra start (bäst i Kanada).

Sånt här går inte säga så enkelt men enligt min förutsägelse så får Fernie ett sjukt år igen. :D

Vi som skall till Fernie
jo jag antar att de är så.. men känns surt att polarna är 40 mil härifrån. i hemavan å pumpar puder för fullt i helgen,. =P

Vi som skall till Fernie
nismo sa:
jo jag antar att de är så.. men känns surt att polarna är 40 mil härifrån. i hemavan å pumpar puder för fullt i helgen,. =P
Din tid lär komma.

Skaffa bil och cruisa till Whitewater, Red, Kimberly och Castle för att få puder så du spyr.

Vi som skall till Fernie
Jul på älgen fungerade kanon förra året.
Vi hade ett alternativt julfirande i bastun som blev en rejäl fest.
Det var 3 svenskar 1 canadensare och 1 aussi tjej som hade maraton fest i bastun på x antal timmar + x antal öl.brezzers och ännu mer öl.
Kan tänka mig att det blir samma fest iår =)

Mvh Benixen

Vi som skall till Fernie
Hur ser det ut för nyår på raging elk? Ni som är där vad har ni för planer? jag kommer med polarna 29 dec och ska bo på raging elk

Vi som skall till Fernie
Berggrund sa:
trollan sa:
Hola!

//Karin
Vi ses hörru!
Blir skoj det! Glöm inte att ta med snön hemifrån Åre nui! Skall ju öppna berget om en vecka nu... lite för lite i basen för det... Håll tummarna o tro att väderprognoserna levererar vad de utger!

Vi som skall till Fernie
Benixen sa:
Jul på älgen fungerade kanon förra året.
Vi hade ett alternativt julfirande i bastun som blev en rejäl fest.
Det var 3 svenskar 1 canadensare och 1 aussi tjej som hade maraton fest i bastun på x antal timmar + x antal öl.brezzers och ännu mer öl.
Kan tänka mig att det blir samma fest iår =)

Mvh Benixen
Låter nästan lite farligt... Jag van en bastutävling en gång med en lika envis kille som mig (eller nästan i alla fall) och man mådde ju skit utan förfriskningar =D...

Hur skulle ni tro att det är om man inte bor på elk? Skulle man kunna komma förbi ändå? De verkar inte ha något emot det nu i alla fall (vi har ju inte bastat men har varit över där en del och tittat på tv spelat biljard osv, och dom verkar inte ha haft något emot det än... (Skulle ju vara kul att vara med på ett hörn där)...

Det är på tiden att det kommer förbi några svenskar nu, man börjar ju känna sig lite ensamma här =D... Det är ju bara ett överflöd på ozzys och kivis här =D... Ni måste jämna ut odsen för värsta åkningen i backen lite (=

Vi som skall till Fernie
landar i fernie den 8 januari, förhoppningsvis. Tar the greyhound från vancouver men om de har slutat stoppa i fernie får jag tänka om...

Undrar om några här är sugna på att vara med i ett foto/film-projekt?

Hur ser det ut i Fernie idag? Tamt med snö enligt webbkamerorna..

Vi har möjligheten att hyra ett hus i annex area, är det svårt att få tag i boende där på plats annars? Är de stränga med hur många som bor i husen? För det verkar de vara där vi ev. skall hyra, fast kanske bara är för att skrämmas..

ses snart!
Fred

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp