Vi startar en egen skidtidning!!

Lunchboy

Ny medlem
Fredrik 912 kom på en fin idé. Han skrev:

"Att man aldrig lär sig.... man blir glad som en speleman varje gång tidningen (Åka Skidor) dyker upp i lådan, men nu får det fan räcka, detta var det sämsta jävla nummer jag någonsin stött på... hur jävla många gånger ska man behöva läsa "den totala guiden till svenska fjällen" eller nån fånig topplista som var kul första gången den kom för 5-6 år sedan, jag räknar till 5 läsvärda sidor (kopparåsen) i hela jävla tidningen och då är det ändå ett extra tjockt specialnummer som det står på framsidan.... tittar man sen på vad nästa nummer ska innehålla så blir det inte bättre... "restips till alperna med barn" och "400:e guiden till norska fjällen" är några av rubrikerna, visst är det nån rubrik som låter intressant med men det hjälper fan inte, nu är jag förbannad!!!

Nån som e på på att starta en egen alternativ skidblaska?"

Flera har gillat idén, och flera kommer det säkert bli!!

Grejen med en blaska är ju att det mesta blir "gammalt" när man har läst tillräckligt många nummer. Man kan ju bara skriva _så mycket_ om skidåkning (undantaget reportage om olika orter tex). Fråga mig hur många "såhär tränar du biceps"-artiklar jag har läst i B&K under årens lopp...

Aaarrghh, jag försökte hålla mig, men nu går det inte längre!
Tony M, Hur många "såhär tränar du biceps"-artiklar har du läst i B&K under årens lopp?

Jag gillar idén skarpt. Speciellt om det får plats lite snowboard också. Det borde gå att hitta material för ett antal sidor bara här på freerides forum. Hur man bygger en box/takbox till exempel. Med ritningar och kostnadsberäkningar (vad kostar en meter hockeyrink?).
Jag bidrar gärna med allt jag vet om ingenting.
/O*

thats the spirit!
Andra förslag?
Tänker inte bara på direkt skidrelaterade saker, typ tester och rapporter från häftiga tävlingar, utan mer om livsstilen och sköna projekt...

Bygg om bummarbilen, få ett diskjobb

En säsong Ett reportage
tänkte man kunde kluta ihop en artikel om en hel säsong
kanske som en liten följetong eller liknande

Monoski
en gördetsjälv guide
tänkte bygga en monoski av en gammal snowboard och ett par bindningar
kan ju bli en sjysst artikel det med.

Formaten på tidningen???
Nät tidning eller?
I sånt fall kanske man skulle snacka med johan om att få lägga upp den här.

Ja, men det är SÅ mycket coolare med en pappersvariant.
Den kunde ju vara hur underground som helst, i a4 svartvitt med prenumerationer och allt.
Men det är klart att det blir billigare att lägga den på nät. Bara lite fundersam på om den inte försvinner i mängden, liksom..

om man ska ha en tidning kan det ju bli problem med publiciteten, men vad vet jag...sjhyst idé annars

bara det att det är så jävla dyrt att trycka saker, så man bör nog ha gott om spons från början. men en livsstilstidning om för alla utförsåkare (oavsett vad de står på) hade funkat jävligt bra tror jag. har själv inte hittat någon snowboardtidning som jag gillat tillräckligt bra för att prenumerera på, så varför inte göra det själv?

Låter ju som det finns lite intresse iallafall... finns många ideer ovan som jag gillar, bygg om bummarbilen, säsongsreportage mm det är sånt vill jag läsa i åka skidor, men det har jag insett nu att det får jag inte, det enda de verkar intresserade av är att kopiera tidigare års tidningar och ändra typsnittet och layouten i övrigt litegrann. Jag är seriös med ideen och tror att det kan finnas en marknad för projektet, att målgruppen är alla utförsåkare oavsett vad man tar sig nerför berget med är självklart, vi har ju ändå en fundamental sak gemensamt SNÖ!! Uttrycket livsstilstidning är uttjatat men det är ändå åt det hållet jag tänkt mig. Att trycka en tidning behöver inte vara så dyrt, det är att få publicitet och intresse för att prenumerera som kostar, men jag tror det finns en marknad bland annonsörer med, och ett samarbete med freeride på något sätt som någon nämner här ovanför är ingen dum ide att försöka få till. Om någon är seriöst intresserad ta kontakt med mig så kan vi diskutera vidare, fortsätt gärna också spåna vidare här i forumet.

Jag inser att man aldrig kommer att bli rik på detta, men fyfan va kul man skulle kunna ha medans man samtidigt har råd att käka!

Nu kör vi igång tycker jag

tyvärr åker jag till anton om 3 dagar och kan därför inte organisera så mkt :)
men säg till vad jag ska göra så fixar jag det.

börjar plita på lite artiklar så länge

Det kunde vara en smart idé att ha på sommar halvåret ha lite om extrem sporter för detta halvår...därmed göra en extrem tidning. För att inte riskera att bli tjatig på något sätt. Somsagt bara en idé.

Jag tycker liksom att alla skall få skriva om det de är sugna på, och är intresserade av. Tror det blir jävligt mycket bättre då. Framför allt skall projektet antagligen inte tjäna några pengar (i allafall inte på ett tag..) och då blir det viktigt att alla som bidrar -gör det för att det är KUL!

Jag är lite inne på tanken med att trycka på papper, men då blir det samtidigt massa meck med pengar och skatt och sån skit. Kanske man skulle starta upp enklast möjligt, med en websida.
Är det någon här som är lite haj på webdesign, så kanske du kan slänga upp en extremt enkel sida, där vi kan smida planer i ett miniforum. Surt om våra bra ideer står på tryck i familjetidningen Åka Skidor, eller norska FriFlyt..
Tycker vi kan hålla diskutionen här på forumet en stund, så folk får se att det är ett projekt på G och har möjlighet att anmäla sitt intresse, samt komma med synpunkter.

Detta kan bli jävligt tufft. En produkt för entusiaster - av entusiaster!!!

Nu såhär några dagar och massa fernet senare sen tanken slog mig om tidningen så måste jag säga att ideen fortfarande funkar... många har också visat intresse att vara med och bidra med artiklar och sköna bilder, det blir mer och mer klart att grejen ska börja som nätblaska och drivas helt ideellt, vad som fortfarande saknas är nån som e haj på att bygga en hemsida... kom igen nu!!! vi behöver också ett namn på projektet och domänen... skibumstories e ett förslag som kommit in .com domänen är ledig, funkar det? andra förslag?

Eller något så klassiskt som "Den alternativa nedförsporttidningen"
Tror kanske vi skall passa oss för altför amerikanska namn med .com ändelse. Tycker hellre vi skal satsa på något skandinaviskt namn med en .net .nu eller .se slut.
Vi skulle ju kunna skaffa oss lite associates i Danmark och Finland, och satsa på att bli helt skandinaviska(nordiska?)
Hade vart kul att få samla lite olika nationaliteter, vi förstår ju ändå språken bra (utom finska..) Ju större nedslagsområde- dess bättre!

Skandinavisk bergsport
nedför.nu
altsnö.net

Flera förslag!!
Nätkunniga folk, hör av er och bli med i den alternativa skid/brädblaskan!!!

Det är klart att tidningen ska finnas på papper också! Så jäkla dyrt kan det väl inte bli. Naturligtvis måste vi även finnas på nätet eftersom distributionen av en papperstidning kan vara besvärlig när alla bor på så olika ställen. Håller med Kazoom om att vi ska försöka hitta ett bra svenskt namn.
Fasen vad bra det här kommer bli, dock blir jag inte mindre bakfull...

Nu ska jag börja skriva min första artikel.

For sure!
Så länge mannen är med på tanken bakom.
Det som skulle vara häftigt är om man kunde göra en form av grundsida, där alla kan lägga in sina artiklar själva- utan att fucka upp hela systemet, och utan att gå igenom en "redaktör".

Andra ideer?
Oskarix, det hade vart jävligt tufft att trycka tidningen- men då blir det "massa" pengar och sånt. Kanska man skulle basera sig på enklast möjliga tryckning- och bara skicka ut den till prenumeranter.
Är ganska mycket meck om man skall sälja tidningar i affären. Massa avtal fram och tillbaks, pengar som skall hit och dit och moms + sån skit.
Men herregud, är det någon som har lite konroll på ekonomi och sånt, är ju inte det helt omöjligt heller.
Har jobbat lite i mediabranchen,och det är mer grejer än man tror som man måste förhålla sig till.
Prenumerationer kan vara lite enklare då, tror jag.

jag e revisor i grunden så koll på pengar, moms å sån skit fixar jag, oavsett hur ideell verksamheten blir så kommer det ju ändå att snurra pengar fram och tillbaka, det går inte att komma ifrån... egentligen är det bäst i vilket fall att köra grejen i ett handelsbolag, man får bättre översikt på grejorna och man kan nyttja förlusterna till annat oavsett...

Det som kostar med att sälja tidningar i kiosker mm är egentligen bara att man måste trycka upp en jävla massa exemplar, så mycket meck är det inte annars.. fast innan sånt blir aktuellt tycker jag man ska köra på nätet ett tag för att få upp intresse och hinna skaffa sig lite sponsorer...

Jag tycker nog namnet skall vara internationellt gångbart ändå med en .com domän, engelska kan vi ju alla och det är ju inte en liten marknad som kan öppna sig om grejen slår,

Jag e helt klart för tanken att vem som helst ska kunna skriva och publicera sitt material, men nån form av redaktion tycker jag ändå ska finnas, vi behöver kvalitetskontroll på materialet som läggs upp och det får ju organiseras på nåt sätt på sidan

Jo, du har nog rätt med det där med redaktionen, när jag tänker mig om. Tänker du på att köra hela sidan på engelska?

Iofs en fin idé, men man förlorar en del identifikation (att läsarna känner igen sig).
Har jobbat lite i förlagsbranchen, och det är inga lätta avtal som måste ingås med pressbyrån och kioskerna...

Tror kanske man skulle försöka satsa på att bra skid/cykel/brädbutiker skulle sälja den. Då slipper man liksom hela det mecket där.
Jag har en del andra idéer också, som vi kan ta upp när du kommer till Oslo.
Har bara lite svårt för de där .com adresserna. Ser fort så oseriöst ut, liksom. Vad finns det för användbara alternativ?

det var en fin ide att sälja via skidbutiker.... jag tänkte att vi kör sidan på svenska definitivt från början, eventuellt om det finns intresse från någon i norge att översätta och köra en spegel på norska och vise versa i danmark, finland så får vi ju på det viset tillgång till mer material, sidan bör definitivt ha en nordisk prägel det tycker jag, men det är nog inte fel att från början vara förberedd på att längre fram köra även på engelska... fint argument till sponsorer om inte annat, kan hålla med dig om att .com domän kan se oseriöst ut, men har inte heller koll på vad det finns för alternativ, någon annan som vet?

Fan jag e grymt på på det här projektet nu, har också en massa ideer som snurrar i skallen :) ska fan sätta mig ner å plita ner dem på papper...

Jeg har bodd i norge i seks år, så jeg kan alt skrive godt norsk jeg...
Jävligt bra att du har pejling på ekonomi, jag har bra kontroll på media, design och journalistik.

Bara skriv ned alla bra idéer. Jag gör det samma.

Vi borde skriva några "regler" också. Lite som Von Trier och hans dogmaregler. We have to stay alternative!
Någon som vet om bra ställen där man kan registrera domännamn? Tips mottas gärna!!!
Stay in touch with the project guys!

I morgon börjar resan ner till Anton
och därmed min första artikel :)

Ser ut att bli jävligt bra det här

Tidningsregler

nr 1 berätta inte för någon om tidningen
nr 2 berätta inte för någon om tidningen

nä men seriöst
var inte ytlig är nog det enda tips jag kan komma på så här men regler nja

barn, ni ska alltså starta ett fanzine. ett gäng vildhjärnor, en dator, en printer, en kopieringsmaskin. fanns redan på 70talet, fast då hette det punk och inte skidåkning.
Ja vet! ett webzine där ni kan skriva och ljuga hur ni vill å kanske ha ett sånt därnt forum ni vet, ...visst ja finns redan
ehhhh ja vet! ett...
meddela var vi kan hitta er
lovar att läsa

Fint att du är så hungrig på utveckling Gafferx. Ok, då får vi väl lägga ner hela projektet...
Det går ju inte att starta en ny tidning, tv-program, företag, bilmärke, drickasort eller klädmärke. Det finns ju redan.
"..skriva och ljuga hur ni vill..." blir nästan lite grinig. Det är ju det vi tycker att de existerande tidningarna redan gör. Vi har ju inte direkt någon anledning att ljuga, har vi det?

Huruvida punkarna på 70-talet hade tillgång til datorer och skrivare får stå för dig.
Bra att du kommer läsa det dock.

b-one.net är ett billigt webbhotell. men jag vill att det främst ska vara en pappersprodukt, men att vara representerad på webben är ju aldrig fel, tvärtom. tyvärr har jag fullt upp för tillfället med att göra hemsidor som jag får betalt för, men jag hjälper gärna till med underhåll senare. det finns ju färdiga pupliceringsverktyg som tex phpnuke som inte borde vara för svåra att slänga upp.

Jag tycker absolut inte ni ska satsa på ett webbutrymme hos b-one.net, har ett par kompisar som har väldigt mycket dåligt att säga om dom, visserligen är dom billigare men man vill ju ha ett webbhotell som är uppe 99.99%? Jag kör nu privat webcows.se och det funkar bra, men ett annat jag har hört mycket positivt och verkar väldigt proffesionellt är loopia.se, där också många företag har sina webbplatser! Jag menar ni kommer ju bli ett gäng, varför inte lägga en större penning och vara säkra på att den finns tillgänglig dag och natt?

Projektet verkar seriöst och intressant, och kan tänka mig fotografera lite tjaffs åt sidan om det blir tal om det.

Åh!

Som den bildjournalistikstudent (pretto va?!) jag är kan jag inte mer än applådera åt er goda idé! Vi har väntat länge nog på en blaska som endast är ute efter att förmedla den lycka vi känner, dokumentera vår livsstil och förklara takboxritningarna ingen förstod...
Inte tala om för oss vilka tio åk som är schönast i dÅre eller där layouten är det som väger tyngst.
Tycker ni verkar ha många sunda, och lagom osunda, tankar kring projektet.

Som sagt, jag är halvt inne i branchen, särskilt efter min prkatik på, det enligt mig bästa skidmagasinet just nu; BRANT. Men, besitter även en hel del kunskap genom min journalistikutbildning. Jag kan nog komma med nåt vettigt! (jag sa nåt...)
Ska för övrigt göra en praktik hos en av våra grymmaste fotografer i vinter, och kommer få en massa bra bilder! :) (har jag säkrat min plats som bildredaktör nu?!).

Börjar på min artikel imorgon. Har fått ett otroligt prestigefyllda uppdraget att sy gardinerna till vår bummerbuss (ja ja, vår och vår, jag är mest med för att höja medelåldern och ta hand om fem små halmstadspöjkar och bussen är allt annat än min. eller vår).
Denna ljuva maskin som ska ta oss till den orörda snön, de obestigna(?!) topparna och den oupptäckta afterskin. Ni ska få se!

Håll mig informerad.

Med bästaste hälsningar.
Mumlan, or, you can call me Mummie.
(tror aldrig jag skrivit ett så självgott inlägg förr. men jag gjorde det bra!)

jo, b-one är väl snarare ett budgetalterativ, ett hotell som jag brukar rekommendera till mina kunder som vill ha lite mer säkerhet och service är crystone.se, baspaketet där (som antagligen kommer räcka utmärkt) kostar 1180 plus moms.

Men jag hade gärna hört lite mer om vilka möjligheter det finns att trycka en tidning, då jag ser det som ett roligare projekt. Nån som vet nått om sånt?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp