Videokamera, tips anyone?

Hankie

Ny medlem
Tja!
Är till säsongen rejält sugen på att komplettera prylsamlingen med en videokamera.
Det är är mest sugen på är att den ska vara liten, smidig bra batteritid/bildkvalitet samt ha möjlighet till hjälmkamera.

Har spanat lite på Sony DCR-HC22 som verkar vettig.
http://www.cyberphoto.se/?../sony/hc22.php

Nån som vet nått om den, erfarenheter eller så? Eller är det nån som har en annan modell att rekomendera mig?

Tjipp tjipp!

/ Henrik

Funderade också på den kameran ett tag men tyvärr saknar den Av-in vilket verkar vara ett måste om du ska koppla in en hjälmkamera till den tyvärr. Hc-32 har Av-in men kostar också mer stålars.

Sony HC-serien i allmänhet (en del specifikt för 22:an):

Fördelar:

Ganska liten.
Bra batteritid
Väl fungerande batteriindikator (med InfoLitiumbatteri)
Enligt mig bästa stabilisatorn i prisklassen.
Bra färghantering.
Inbyggt automatiskt objektivlock (liten detalj som dock är grymt smidigt när man har handskar)
20x optisk zoom. Bra för att vara så liten.
Billig = ingen katastrof om den krajjar i ryggan under en skiddag.

Nackdelar:

Nästan alla inställningar görs via touchscreen. Mkt svåranvänt med handskar och/eller solljus.
Rätt dålig exponeringsautomatik. Missar ofta i scener med ljusa och mörka partier, tex skidåkning bland klippor.
Touchscreen gör att man inte enkelt kan justera/låsa exponeringen manuellt.
Svårt att låsa fokus manuellt.
Alldeles för litet zoomreglage på klassiskt Sony-manér.
Svartvit sökare (filmas oftast med sökare i sol och snö). (HC22)
Ingen analog in (HC22).
Ingen uppfällbar sökare (blir lite osäker på den detaljen nu. Har ingen kamera här). Störigt när man filmar i låg position som man ofta gör i hopp och liknande.

Har en liknande modell (DRC-HC14e) är mycket nöjd med billd etc. Du får vad du betalar för. En bra "normal plus" kamera

Jag hade en HC14 förra året. Blev kameran lite fuktig försvann material från bandet. Är det inte beckmörkt ute syns inte displayen som har touchscreen, dvs omöjligt att göra några inställningar. Riktigt lustig autoexponering. Enda som är bra är Sonys nightvision. KÖP INTE.
Ta en panasonic gs17 istället, väldigt bra kamera för 2900kr. Liten och hållbar.

Hmm
Jag kanske totalt hat missupfattat men kan man inte köra en hjälmkamera via DV-in (som finns på 22:an)?

Iller> Ja, det kan man nog se som en missuppfattning. Det normala är att en liten hjälmkamera ger en analog videosignal. Det är väl rent tekniskt möjligt att det skulle kunna finnas små kameror som ger en dv-utsignal, men jag har varken sett eller hört talas om någon sådan. Alla bulletcams och andra småkameror ger analog signal.

Tillbaka
Topp