videokamera

hhmmmm

Medlem
videokamera
Tjena! har kollat runt lite men hittar fan inte nån digital video kamera som skryter med att den tål lite stryk o vatten

Alla ni som filmar i backen vad kör ni med? Jag ska inte ha nån monstermodell utan nånting runt 4000-5000kr

Tips o rekomendationer?

videokamera
Jag kör med en panasonic nvgs-10
Köpte den med idiot försäkring som tur var.
Efter att ha krashat inte allt för jävligt med kameran i fickan så funkade inte firewire porten.
kostade 6000 för ett år sen film kvaliten kan man inte klaga på men bättre vidvinkel skulle va skönt.
har 10ggr optisk zoom vilkelt är fullt tillräkligt.
det här med digital zoom e bara skit försämrar ju bildkvaliten.

Ett tips är att köpa en kamera som har
minst 10x optisk zoom
rejäl vidvinkel
antiskak funktion
minne för att ta sköna stillbilder

en sådan kamera kostar runt 6000 idag
efter att ´ha tagit en tur på priceruner.se
så inser jag att en sådan kamera kan man få för under 5000 idag. (aningen alkoliserad just nu) puss på er alla sköna människor

videokamera
Jag kör med en sony PC09E. Har legat i ryggsäcken i drygt 100 snowboard dagar fördelat på två säsonger. Funkar hur bra som hällst. Har vurpat X antal gånger, blivit utsatt för tok kyla samt spillt öl på den.
Den har digital in/ut samt anolog in. Riktigt grym. Den har slutat att tillvärkas men en uppföljare finns och kostar ca 10 000:- Med tanke på hur ofta man köper videokamra så kan det va värt att lägga till lite extra cash ovh få en grym.

videokamera
... videokamera i 5 000 kronorsklassen där tillverkaren stoltserar med att den tål väder och vind! Istället är man mycket noga med att upplysa om att kameran absolut inte får utsättas för fukt, kyla och smuts (sand). Skälet till att man säger detta är uppenbart för att säkerställa att garantin inte gäller om kameran går sönder pga detta. Men... de flesta kameror är inte så överdrivet känsliga utan fungerar bra även i tuffa miljöer. Vad man naturligtsvis ska vara noggrann med är att skydda kameran så väl som möjligt när man inte använder den och använda en tät vaderad väska.

MVH/MM

videokamera
Alltså, det där med antiskak-funktion vill jag passa på att poängtera hur viktigt det är. När man står i backen och ska försöka filma polarn bränna förbi är det skillnaden mellan en helt ok film och en film som är så hoppig att man blir snurrig av att titta på den!

videokamera
En funktion på många digitalkameror som gör bilden väldigt stadig, trots att man inte har kameran på stativ. Gör otroligt stor skillnad.

videokamera
Jag håller helt med Aarebum när det gäller vikten av en bra stabilistatorfunktion.

Notera att det finns två olika typer av skakskydd eller bildstabilisator. Dels finns det modeller med optisk stabilisator som rent mekaniskt dämpar optikens rörelser med hjälp av servon och en elastisk upphängning. Den andra varianten är digital stabilisator som fungerar genom att det ligger en inaktiv pixelram med en viss pixelbredd runt den aktiva delen av sensorchipet. När man skakar flyttas den aktiva rutan för att kompensera kamerans snabba rörelser. En digital bildstabilisator har bara ett visst arbetsområde och om "skaken" överstiger detta område hackar bilden. Den typen av stabilisator är alltså rent mjukvarumässig och det skiljer sig en hel del mellan olika tillverkare. Enligt mina egna erfarenheter ligger Sony långt framme med deras SuperSteadyshot. JVC tycker jag är en av de sämre med en ganska dålig hantering av överbelastning av stabilisatorn.

Optiska stabilisatorer är helt överlägsna digitala i prestanda. Med en bra optisk stabilisator kan man filma handhållet med 18-20X zoom med ett acceptabelt resultat medan man med en BRA digital motsvarighet får nöja sig med runt 10X innan det blir ryckiga artefakter i bilden. Ett dåligt digitalt skakskydd lägger av redan vid 6-7X och man är nästan tvungen att släpa med sig ett stativ om det ska bli några användbara sekvenser i teleläge.

Tyvärr har de senaste årens miniatyrisering av kameror medfört att det numera nästan enbart går att hitta kameror med digitala stabilisatorer i den lägre prisklassen. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka små och bra optiska diton. Canon har en modell i litet uppåtstående format som har optisk stabilisator, men annars är det större kameror som gäller. På den tiden när Hi8-kameror var aktuella fanns det optiska skakskydd i ett flertal kameror i den lägre konsumentklassen.

videokamera
Jag har också testat Sonys variant SuperSteadyshot, med mycket positiva resultat. Så jag kan rekommendera den varianten!

Tillbaka
Topp