Videokameror, hjälp tack..

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 65291
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 65291

Guest
Hejsan, jag har kollat runt lite på internet och hittat 2 videokameror som ligger i en bra prisklass för en amatör som jag som hade tänkt att börja filma endel..

vilken av dessa kameror tror ni är den bättre?

videokamera nr 1, Panasonic

videokamera nr 2, Sony

vilken tror ni passar bäst till en amatör som hade tänkt lära sig lite mer om filmning osv..

har ni andra tips på viedokameror så länka gärna eller skriv vad modellen heter så kan jag ta en titt på den med.. ska ligga mellan 5000 - 7000 SEK ungefär..

tack på förhand, Hampus

Jag har en Panasonic NV-GS300 och det verkar vara en äldre modell av den du länkat till vad jag kan se.

Min kamera filmar helt otroligt bra så utan att veta något om sonyn så rekommenderar jag Panasonic.

Leta efter ett forum på någon teknik sida och ställ om frågan där så får du mer tips.

Du skall leta en kamera med 3CCD det var det viktiga fick jag veta innan jag köpta min.
Tydligen blir det mycket bätte film då.

Kolla på Prisjakt efter bästa pris

tack så mycket,

jag de skulle vara smart att vända sig till ett sådant forum men jag har inte några erfarenheter av sånna sidor så vet inte var ja ska vända mig.. men får väll googla lite,

vet ni något forum för dehär ämnen kan ni väll länka tack =)

Hampus

jag tycker att den första verkar bäst. Själv kör jag med en sanyo xcacti ca6. Skit grym är den, liten som fan osså + att den startar snabbt och att kvaliten är grym. En alldeles ny kamera, rekommenderar den starkt.

Panasonicen skulle jag ha köpt.. då jag bara har bra erfarenheter av panasonic.

en polare använder sig av samma modell och han har fått grymt bra film med den, kolla sidan www.cleancutproductions.com för filmer.

tack å hej

Jag skulle ha satsat på Sony, men det är ju jag det. Anledningen till detta är jag jobbat en del med deras proffsmodeller och de funkar alldeles utmärkt bra, dessutom har de ju lång erfarenhet av att göra både proffskameror och vanliga hobbymodellor också. Sony har Zeissoptik och det är ju väldigt bra optisk kvalitet i dem. Vad 3CCD anbelangar så är det jättebra för det blir en bättre färgtergivning, men det är också mycket dyrare att köpa en sådan kamera, Ska du ha en kamera med 3CCD så får du gå upp på proffs/semi-proffs modellerna. och då blir ju priset också ett helt annat. Så tänk noga igenom hur mycket du skall använda kameran och om du avser att exvis använda den professionellt, kanske göra proffsiga produktioner som går att sälja, då kan ju en dyr kamera betala sig så att säga. Eller skall du använda den för att filma dig själv och dina kompisar när ni åker skidor/snowboard eller vad ni nu gör, då kaske det räcker med en riktigt bra hobby kamera. Kolla in www.scandinavianphoto.se där finns det mycket grejer.

jibbmuffe sa:
jag tycker att den första verkar bäst. Själv kör jag med en sanyo xcacti ca6. Skit grym är den, liten som fan osså + att den startar snabbt och att kvaliten är grym. En alldeles ny kamera, rekommenderar den starkt.
okej , va ligger den på i pris ?

jeppenator sa:
Panasonicen skulle jag ha köpt.. då jag bara har bra erfarenheter av panasonic.

en polare använder sig av samma modell och han har fått grymt bra film med den, kolla sidan www.cleancutproductions.com för filmer.

tack å hej
okej aa de är sjukt cleana filmer.. nu vet jag iaf att den är en bra kamera.. va mest inne på den från början också.. men man måste ju vara kritisk :D och nu har jag en liten grund att stå på =)

tack så mkt alla..

Hampus

Sorry!

Jag såg inte att produktbilderna var länkar till scandinavian photo, den är Panasonic 3CCD kameran verkar nästan oförskämt billig, skulle kolla lite specs på den innan jag bestämde mig i alla fall.

The-Geb!

tack , ja den är inte alls farligt dyr men jag tycker att den värkar hyfsad..

sonyn verkar ha betydligt mer pixlar...vet dock inte vad det gör för skillnad när man filmar...någon annan kanske har svar på det?

ja sant^ jagvet inte vad de spelar för roll vid filmning..

någon som vet de ?

Tänk på att Sony DCR-HC96 har analog ingång (A/V IN), vilket kan vara användbart om du tänkt ansluta en hjälmkamera.
DCR-HC96 har även LANC-ingång vilket gör att du kan koppla in en Lanc remote.

Har själv denna kamera och är myckt nöjd.

/Tobias

XtremSpot sa:
Tänk på att Sony DCR-HC96 har analog ingång (A/V IN), vilket kan vara användbart om du tänkt ansluta en hjälmkamera.

/Tobias
Tack, men jag kan säga direkt att jag inte hade tänkt att koppla till hjälmkamera, har analog A/V IN någon mer funktion som kan vara bra ?

och vad är en Lanc remote? och vad har man de till ?

mvh Hampus

Gizmo-Quack sa:
XtremSpot sa:

/Tobias
Tack, men jag kan säga direkt att jag inte hade tänkt att koppla till hjälmkamera, har analog A/V IN någon mer funktion som kan vara bra ?

och vad är en Lanc remote? och vad har man de till ?

mvh Hampus
A/V IN gör det även möjligt att spela in video digitalt från en TV, videobandspelare eller liknande och föra över det till exempelvis datorn.

LANC ingången gör det möjligt att koppla in en LANC Remote, alltså en slags fjärrkontroll med kabel till videokameran.
Kan vara lämpligt om du önskar att förvara kameran i ex. ryggsäck av någon anledning och slippa ta upp den varje gång för att stänga av/sätta på den.
Dock inte så användbart i ditt fall troligtvis.

/Tobias

Senast ändrad:
tack så mycket.. nej de kanske inte är jättenödvändigt för mig att kunna sätta på/av den när den ligger i väskan om jag inte ska ha hjälmcamera eller så..

tack för allt,.

^ jag hade inte tänkt att köpa därifrån bara använde mig av de för att visa vilka kameror de stod mellan..

jag ska nog köpa panasonicen på onoff imorgon, eller på torsdag =)

Pixlarna har bara betydelse om du skall filma/ta bilder och spara på MSet. För vanlig filmning på band har det ingen som helst betydelse.

tack för hjälpen alla.. nu har jag köpt panasonicen och är sjukt nöjd..

=)

Tillbaka
Topp