Videoredigeringsprogram enkelt

Tottek

Aktiv medlem
Försökt redigera lite gopro film men gick inte så bra..

Testade med lightworks men det vart bara massa svordomar om hur korkat programmet va byggt så kikade på lite videos på Adobe premiere o det såg riktigt lovande ut men visade sig att det inte lirade med gen 8 i5 så alla videos blev rosa/gröna

Så jag gav upp o la in all film i telefonen o använde mig av quik, men då blir det ju bara 720p vilket suger..

Någon som har bra tips på enkla program? Är egentligen nöjd med quik annars, inga planer på att göra nå super avancerat, lite sköna övergångar lite musik sen va jag nog ganska så nöjd egentligen (tror jag iaf) :)

Kör du Mac eller PC? Det enklaste skulle jag säga är iMovie men det förutsätter ju en Mac av något slag. Kan inte riktigt se varför Premere Pro inte lirar med en sån ny processor, för annars är ju det väldigt kompetent. Hur ser din setup ut?

JoL91 sa:
Kör du Mac eller PC? Det enklaste skulle jag säga är iMovie men det förutsätter ju en Mac av något slag. Kan inte riktigt se varför Premere Pro inte lirar med en sån ny processor, för annars är ju det väldigt kompetent. Hur ser din setup ut?
Har en gammal Macbook pro från typ 2013 så tvek om den pallar men ska testa, nej har ingen vettig dator alls för det egentligen, har en windows bärbar som e väldigt ny men med integrerat grafikkort.. Men enligt nå forum så va de så med nya 8gen i serie, man va tvungen o ladda ner någon äldre programvara för o få det o funkade om jag fattade det rätt :S

Låter konstigt att Premiere Pro krånglade. Finns självklart mycket buggar i programmet men det borde gå o lösa. Av de programmen jag testat tycker jag Premiere CC (Pro) är klart lättast och mest intuitivt att använda. Kanske bara var konstiga export inställningar som skapade problem för dig? Annars finns alltid Sony Vegas Pro (tror iaf det fortfarande finns kvar) vilket är relativt simpelt så länge du inte gör så avancerade saker. För mer avancerat med tracking, rotoscoping osv är Premiere tillsammans med After effects det bästa alternativet enligt mig av det jag testat.

xQubeZ sa:
Låter konstigt att Premiere Pro krånglade. Finns självklart mycket buggar i programmet men det borde gå o lösa. Av de programmen jag testat tycker jag Premiere CC (Pro) är klart lättast och mest intuitivt att använda. Kanske bara var konstiga export inställningar som skapade problem för dig? Annars finns alltid Sony Vegas Pro (tror iaf det fortfarande finns kvar) vilket är relativt simpelt så länge du inte gör så avancerade saker. För mer avancerat med tracking, rotoscoping osv är Premiere tillsammans med After effects det bästa alternativet enligt mig av det jag testat.
De va när jag importera det in i programmet som det knasade :/

Tottek sa:
xQubeZ sa:
De va när jag importera det in i programmet som det knasade :/
Du kanske redan har testat men läs detta o se om det kan göra någon skillnad.

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/kb/green-purple-streaks-premiere-pro.html

Värt o försöka lösa problemet för o kunna använda Premiere istället för nåt annat. Funkar det ej tycker jag att Sony Vegas är näst bäst.

Jag håller med om att iMovie är snabbt och smidigt för riktigt enkla grejor. Begränsat, men om det bara ska dras ihop lite klipp från semestern behöver man inte mer.

Adobe Premiere och Sony Vegas har ju varit marknadsledande länge och sätter standarden, men det kan också vara en rätt rejäl tröskel att komma över för att ens reda ut enklare grejor. Man behöver lägga en del tid.

Premiere Elements är ju ett alternativ, men funkar inte Premiere så lär väl inte Elements fungera heller, även om jag tror att problemen med Premiere borde vara lösbara. Det är ju inte ofta man hör att det inte går att använda och de är ju trots allt störst på marknaden. När det gäller Elements tycker jag att Adobe rör till det lite i sina försök att förenkla och automatisera, men timelineläget är lätt att förstå sig på.

Corel VideoStudio är en lätt outsider som jag gillar. Det är tydligt och pedagogiskt och går snabbt att lära sig, men har ändå en del avancerade funktioner inbyggt.

MnO sa:
Premiere Elements är ju ett alternativ, men funkar inte Premiere så lär väl inte Elements fungera heller, även om jag tror att problemen med Premiere borde vara lösbara. Det är ju inte ofta man hör att det inte går att använda och de är ju trots allt störst på marknaden. När det gäller Elements tycker jag att Adobe rör till det lite i sina försök att förenkla och automatisera, men timelineläget är lätt att förstå sig på.
Googlade runt ännu mer efter lösningar igår o lyckades faktiskt hitta något som skulle kunna funka på premiere, så ska testa det o se om det lirar, men ska även kika på corel de e ju något billigare! ^^

Tillbaka
Topp