Vikt på skidor?

• Trådstartare Trådstartare user35807
  • Start datum Start datum
U

user35807

Guest
Vikt på skidor?
tja
fundera på nya skidor men skulle vilja veta vikten på några modeller. det är nästan omöjligt att hitta, skulle vara tacksam för lite hjälp. modellerna jag är intresserad av är:

seth vicious
scrach bc
Bigtrouble
jp vs julien

skulle även va bra att veta vilka bindningar som är lätta?

marker?
look?
m.m.

Vikt på skidor?
Står inte vikten på deras respektive hemsida så kan det nog vara svårt att hitta. Enda utvägen jag ser då är att väga de i butik.
Samma sak med bindningar, står det inte på deras respektive hemsida så får du väga de i butik.

Varför vill du så gärna ha reda på den exakta vikten?

Mvh Lima ko

Senast ändrad:
Vikt på skidor?
Kan på rak arm säga att mina BC med Marker M14 väger bly! Men kan självklart komma med lite konkretare info om några minuter, låt mig gå och väga!

Vikt på skidor?
Med reservationer för lite felprocent med badrumsvågen så verkar mina BC väga 3,4 st, alltså 6,8 kg för paret. Helt ok när man åker, men det märks när man går uppåt...
Marker och Salomons bindningar är relativt tunga, medans Look och Rossignol är att rekommendera då man jagar vikt.
Av de skidor du är intresserad är Jp vs. Julien helt klart den lättaste skidan.
Så ett par Armada med Look P14 är väl ditt val?

Vikt på skidor?
någon som vet hur Big trouble är viktmässigt ungeär i förhållade till de andra?

Vikt på skidor?
måste säga att lima ko tar priset när han skriver att metall är tyngre än plast.
jag har ett huvud jag med!!!!!

Vikt på skidor?
Jibban: Ja, det kan jag hålla med om, nur när jag läser det i efterhand ser det verkligen ut som jag idiotförklarar dig. Ber om ursäkt för det!

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att vikten spelar in speciellt mycket, några kilon hit eller dit gör inte så stor skillnad.

Vikt på skidor?
Jag vill veta vikten eftersom jag tänkt mig ett par skidor som ska vara över 90mm helst 95mm men ändå kännas lätta och smidiga i luften. jag vill med andra ord kunna få bra flyt i puder men också kunna hoppa hyfsat i parken.

Vikt på skidor?
Ok.
Som jag sa tidigare, väg de i butik.
Tror inte att skillnaden emellan de modeller du angett är speciellt stor, och de 100-talet gram som eventullet skiljer spelar mindre roll. Välj de skidor du trivs bäst med istället för de som är lättast.

Senast ändrad:
Vikt på skidor?
AntonJansson sa:
vikten kvittar om man inte tävlar i alpint typ slalom eller va grenen heter
Fan racinglaggen väger ju mest! De väger ju omonterade som en skida med bindning...

jibban:

Alla skidorna är relativt dåliga att jibba seriöst i park med, du kan ju lätt dra treor, femmor och sjuor utan större svårigheter (om du kan det med vanliga också dvs...) men det blir ju tyngre... Jp är def. ingen skida du har i parken, har typ 20m för mycket svängradie för det, det är renodlade bc-jibbskidor och bör användas som puderlagg, inte allroundskidor (om du inte bor i Canada)... Av de tre andra är väl BC:n sämst att jibba med, kan jag anta, men nog trevligast att åka pist med. BT:n är ju smalare än de andra två, och BC:n blir smalare beroende på längd. Bäst flyt i mycket puder får du nog av SV, som är relativt mjuk och bredast av de tre, dock är den nog inte så jättekul då det fryser till i backarna...

Det är en prioriteringsfråga, jag valde mellan SV, BC och Mantra när jag skulle köpa skidor, det blev BC, och jag är skitnöjd!

Vikt på skidor?
Carled sa:
Kan på rak arm säga att mina BC med Marker M14 väger bly! Men kan självklart komma med lite konkretare info om några minuter, låt mig gå och väga!
en polare har också ett par bc, fast med salomon-bindning och de väger också sjukt mkt...kanske inget som märks när man åker, men ändå...

Vikt på skidor?
tack för svaren. har kommit fram till att det står mellan bc, seth och BT.
armada är för svåra att få tag på och dyra annars tror jag den hade funkat i nya längden 178cm med samma bredd mått som den längre. BC:n har jag haft och den tycker jag var klumpig i luften men det kanske de andra är med. Anledningen till att jag komm in på det här med att leta lätta skidor är att jag köde på ett par jibbskidor (4frnt stl) några dar, som var väldigt lätta, och kände en enorm skillnad när jag hoppade. alla som det står mellan duger i puder och pist ,Vilka av bc, seth och BT tror ni är bäst att köra enbart park med?

Tillbaka
Topp