Viktökning !

• Trådstartare Trådstartare dudemeister
  • Start datum Start datum
Viktökning !
Muppas sa:
jag skulle säga att du itne ska sluta att dricka dina shakes..och heller itne sluta att träna..men när du tränar då kan du istället köra mer belastning och fler set..alltså t.ex 6 reps 5 set..funkade bra för mig att öka på gymmet..och KOM IHÅG(!!) att bara dricka proteinshakes utan kolhydrater är en viss fettföbränning i sig..proteinet gör så att du i lägre mån lägger på dig fett..jag skulle vilja säga mindre protein och MER kolhydrater..som pasta ris potatis bröd mm..lycka till
Rätt, vill man bli biffig är det MASSA KOLHYDRATER man ska käka! sen kan man jue köra med muskelmassa osv! sen vissa tror att om man dricker protienpulver och sånt så kommer dom bli biffigare på gymmet osv! det gäller att träna rätt med! kör riktiga övningar, och pumpa ganska segt på tunga vikter, pumpar man sakta i samma takt så blir man biffigare snabbare osv! sen finns det ju "fusk gymmare" som typ går på alldeles för tunga vikter för dom själva, så att dom måste stå och gunga som fan osv för att klara av det!
Käka mkt kött och kolhydrater, creatin, protienpulver sen hästar du på gymmet så ska de gå bra;)

Senast ändrad:
Viktökning !
Skippa dunderhonungen och ät riktig mat! Testa också att köra 10-12 lyft, ganska bra i muskelbyggande syfte.

Själv är jag fett begränsad från all styrketräning. Får typ "sprickor"/ärrbildning i huden får att skinnet inte hinner tänjas ordentligt, ganska störande ;P

Viktökning !
För att bygga muskler krävs att kroppen har överskott på energi. Först och främst prioriteras energin åt de basala behoven o därutöver har kroppen råd med sån lyx att bygga muskler.

Därför är det viktigt (om man vill bygga muskler) att fylla på med energi regelbundet så man är i uppbyggande fas (anabol fas). Som riktlinje brukar man säga att man måste äta var tredje timma för att vara i anabol fas. Annars går kroppen över till katabol fas (nedbrytande fas) o övergår mer att ta energi från sig själv genom att bryta ner bl a muskler o fett för att få energi.

För personer som dig med hög ämnesomsättning är detta extra viktigt. Energitäta livsmedel med nyttigt fett som lax, avokado och nötter nötter är bra. Snåla inte på rapsoljan/olivoljan i matlagningen (fett=mkt energi). Se till att äta mellanmål.

Att få i sig tillräckligt o regelbundet med energi + träning är alltså grunden för att bygga muskler.

Nu lite om kosttillskott.

Gainers
Är en blandning mellan protein o snabba kolhydrater som tas direkt efter träning. Efter ett träningspass så skriker kroppen efter energi o då är det väldigt enkelt att ha med sig lite pulver (gainer) till gymmet som man blandar med vatten o sveper i sig. Inget mirakelmedel i sig utan det handlar bara att få i sig energi.

Proteintillskott
Om man tränar väldigt mkt är det inte fel att förstärka måltiden med proteinpulver o ta en dos innan man går o lägger sig för att förhindra muskelnedbrytning under natten. Man ska dock inte ersätta tillskott mot vanlig mat eftersomm det kan rubba kroppens förmåga att bryta ner näringsämnen.

Kreatin
Utan att gå in på djupet så kan man säga att kreatin är en typ av lagrad energi som finns i musklerna. Genom att äta kreatintillskott så höjer man kreatinhalten i musklerna, man får mer lagrad energi o man kan därför prestera på "maxstyrka" lite längre (typ nån sekund). För te x 100m sprinters är detta viktigt. Nackdelen är att kreatin binder vatten o man får därför släpa med sig ett par extra kilos vikt. Utöver denna effekt så har har kreatin gynsamma effekter för återhämtning o myskelbyggnad vilket är belagt med mkt forskning.

Omega 3
En typ av fett som finns i te x lax. Verkar ha gynsamm effekt för det mesta. Allt ifrån att man blir smartare om man får i sig mkt när man växer till effekter på kondition, styrka, bantning och hälsa.

Senast ändrad:
Viktökning !
victorsallander sa:
haha 3 kilo för lite låter inte särskilt allvarligt men om du är fasst besluten att gå upp fort i vikt så tryck i dig nån steroid eller två..

ne men varför vill du så gärna gå upp dessa få kilon?
Victor Victor Victor du vet då inte mycket, hjälper inte om han skulle börja trycka steroieder för så fort han slutar ta dom försvinner musklerna. det går alltså inte att hålla kvar dom genom att träna om man byggt dom på steroider, ända sättet att ha kvar dom är att fortsätta ta drogerna.

Viktökning !
man går inte upp i vikt genom hamburgare.. äter de minst 3 ggr i veckan och mitt bmi är absolut ideal.. tränar aldrig typ :P

Viktökning !
har det kommit ett svar på varför han vill/behöver gå upp i vikt än?

Senast ändrad:
Viktökning !
Utter sa:
Anjoh sa:
Utter sa:
Kreatin omvandlas till ämnet kreatinin i kroppen, detta ämne är det som används för att starta upp en rörelse. Så föhoppningen är att man blir mer explosiv och orkar mer vid intag av kreatin. Plus att det binder vatten vilket gör att du går upp i vikt och vikt ger styrka.
Dock försvinner den största delen av viktökningen efter intagsperioden iom att kroppen gör sig av med överskottsvattnet.
Ja det var väl ungefär det jag skrev fast själv tror jag att det där med explosiviteten har mycket med det psykiska att göra :D
Fysologiska fakta, inte så mycket att "tro" där.
Placebo är faktiskt bevisat. Man hat t.ex. provat det med painkillers, givit ett antal personer värktabletter, ½ fick riktiga, andra hälften fick effektlösa piller. Även dom som fixa dom effektlösa pillren upplevde smärtlindring då kroppen i tron om att det får smärtlindrande utsöndrar hormoner. Samma sak kan ge när man stoppar i sig kosttillskott, dock propagerar jag inte för att man ska köpa massa kosttillskott för att uppnå någon form av placeboeffekt.

Viktökning !
Perrr sa:
För att bygga muskler krävs att kroppen har överskott på energi. Först och främst prioriteras energin åt de basala behoven o därutöver har kroppen råd med sån lyx att bygga muskler.

Därför är det viktigt (om man vill bygga muskler) att fylla på med energi regelbundet så man är i uppbyggande fas (anabol fas). Som riktlinje brukar man säga att man måste äta var tredje timma för att vara i anabol fas. Annars går kroppen över till katabol fas (nedbrytande fas) o övergår mer att ta energi från sig själv genom att bryta ner bl a muskler o fett för att få energi.
Dock ska det gå ganska extremt innan kroppen börjar bryta ner protein (muskler) för att få energi då protein ligger som tredje prioritet efter fett som andra och kolhydrater som första.

Viktökning !
den enda anledningen till att äta pulver är om du tränar eller är aktiv på något sätt så mycket att du helt enkelt inte hinner få i dig all näring du behöver. så strunta i pulvret och ät mycket och ofta istället, då slipper du alla snygga biverkningar också. ät lite socker, blidsockret hänger ihop med vikten, vill du gå upp i vikt så ät inte godis drick inte läsk m.m. sov regelbundet och inte för lite är också ett tips!

Viktökning !
CrashX sa:
Utter sa:
Anjoh sa:
Ja det var väl ungefär det jag skrev fast själv tror jag att det där med explosiviteten har mycket med det psykiska att göra :D
Placebo är faktiskt bevisat. Man hat t.ex. provat det med painkillers, givit ett antal personer värktabletter, ½ fick riktiga, andra hälften fick effektlösa piller. Även dom som fixa dom effektlösa pillren upplevde smärtlindring då kroppen i tron om att det får smärtlindrande utsöndrar hormoner. Samma sak kan ge när man stoppar i sig kosttillskott, dock propagerar jag inte för att man ska köpa massa kosttillskott för att uppnå någon form av placeboeffekt.
Att träna upp explosiviteten är inget man kan göra genom att tro! Det är högst verkligt och har inget med tro eller "placebo att göra. Som gammal hockeyspelare har jag lagt ned mycke tid på just detta genom åren! Står dock bakom ditt uttalande om placeboeffekten och dess existens.

Viktökning !
för mig fungerade konceptet att börja plugga på högskola, sluta träna lika ofta, sen lev ett normalt student liv.... = drick stora mängder öl minst 2ggr i veckan (MINST!!) som en direkt reaktion av detta kommer din konsumption av pizza öka drastisk, då du bakfylle misären kommer på att det finns magiska telefonnummer, som skickar mat till dörren. detta ikombination med ett oregelbundet föreläsnings schema som omöjliggör ett regelbundet tränings schema gjorde att jag gick upp, och blev lite sött knubbig (kramgo)

avslutade studier och hårt kropps arbete är för övrigt ett bra sätt att slippa vara "kramgo"

testa tex stenläggning, mycket bra för axlarna...

MVH jonas

Viktökning !
gick och latade en hel sommar ( vindsurfade då och då ) gick upp 7 kg.. har nu tränat på gym i typ två månader ( 2-3 ) ggr i veckan, och har gått upp åter 2 kg.. kan haa ett samband vet inte.. (+ -) 1kg

Senast ändrad:
Viktökning !
Vargen85 sa:
CrashX sa:
Utter sa:
Att träna upp explosiviteten är inget man kan göra genom att tro! Det är högst verkligt och har inget med tro eller "placebo att göra. Som gammal hockeyspelare har jag lagt ned mycke tid på just detta genom åren! Står dock bakom ditt uttalande om placeboeffekten och dess existens.
Jo självklart kan man träna upp sin explosivitet, det säger jag inte emot.

Viktökning !
Papaya sa:
Hur kan man mäta om man är under/över viktig?
Genom BMI (Body Mass Index).
Formeln är: Massan (kg) / längden^2 (m).
BMI gäller dock inte för barn/ungdomar, vart gränsen går är lite tvetydligt men efter tonåren så kan man nog gå efter det. Gäller inte heller för idrottare som tränar väldigt mycket och därför väger väldigt mycket p.g.a. stormuskelmassa eller t.ex. Långdistanslöpare som ofta väger väldigt lite.

15-19 = underviktig.
20-25 = Normalviktig.
25-30 = Överviktig.
osv.

Om vi tar mig som exempel fast jag är tonåring och styrketränar mycket så väger jag 58 kg och är 161 cm lång.
58 / (1,61^2) = 22,38.

Senast ändrad:
Viktökning !
Massa kolhydrater... Jordnötter i massor fungerade för mig :)

Inte för att jag gick upp i bra vikt, men jag var nere under 10% fett å behövde lite...

Viktökning !
Drick Gainer Pro. De gör jag, har kört med de i 2 veckor och har gått upp 2 kg redan :) De som inte tror att de hjälper. "De är skit" "Locka personer att köpa deras produkter". Ni kan hålla käft för de hjälper väldigt bra. Goda smaker också

Viktökning !
AdamRide sa:
Drick Gainer Pro. De gör jag, har kört med de i 2 veckor och har gått upp 2 kg redan :) De som inte tror att de hjälper. "De är skit" "Locka personer att köpa deras produkter". Ni kan hålla käft för de hjälper väldigt bra. Goda smaker också
Saken är att det innehåller Protein och kolhydrater som precis vanlig mat, du skulle kunna gå upp dom där 2 kilona bara genom att äta mycket vanlig mat. Massa pasta osv. för kilhydrater och massa kött till för proteinet.

Viktökning !
Nu har jag inte orkat läsa igenom allt detta men det finns massa forum där denna fråga ställs mer än ofta och besvaras av kunniga och med bra svar. Testa att söka på google.
Men som tidigare nämnt för att gå upp vi vikt så krävs överskott på energi du skall alltså ligga på ett kcal +, kallas bulk.

Viktökning !
Först å främst måste du träna rätt och mycket. Öka träningsdosen till runt 5ggr i veckan och kör 2-3 muskelgrupper per gång. Börja med att köra runt 8-12 reps och minst 10 set per muskelgrupp beroende på hur stor muskelgruppen är (ben kräver minst 16 set typ framsida och baksida). Du måste också variera med antalet reps så växla mellan tunga (3-6 reps typ) och lätta pass (som ovan)
Ös sedan på med kolhydrater, protein, fett och speciellt vatten. Då ska du se att du ökar i vikt.

Jag kör själv efter det här konceptet och det funkar kanon, man blir framförallt starkare.

Viktökning !
hej! ja har väl hyffsad koll på träning och kost..som alla säger är intaget av kolhydrater otroligt viktigt för en viktuppgång. Regelbundna matvanor var tredje timme är bra. Ät havregrynsgröt till frukost och drick proteindrinkar emellan de stora måltiderna. Ät varierat. fisk, kött, fågel och ris, pasta potatis. Man ska alltid låta kroppen ha någonting att jobba med. sen träningen...kör 10-15 rep och 3 set på varje övning. Det är riktigt bra. Forced reps är bra..då används en träningskompis för att hjälpa till vid de sista repetitionerna som man annars inte hade orkat. Personen som hjälper ska endast hjälpa så pass mycket att 1 eller högst 2 extra repetitioner kan utföras. då tröttar man ut musklerna maximalt. skippa inte benträningen heller... det frigör hormoner som bidrar till muskeltillväxt på överkroppen också. ska du köra 3 pass i veckan äre bra med ett pass bröst/triceps/mage...ett med rygg/biceps och ett med ben/axlar/traps...då hinner du återhämta alla muskler för det är under själva återhämtningen muskeln växer....sen finns det bra kosttillskott för muskeltillväxt..om dom som vissa säger skulle vara dåliga skulle det ju inte maxmuscle, ON och andra miljardföretag finnas....kreatin är inte megabra för oftast binder det vatten till muskeln som ger viktökning..och sen försvinner vattnet och vitken då du slutar med kreatinet =) peace

Viktökning !
Haha, jag hade samma problem, äter som en häst men går inte upp ett gram.
Men mitt tipps är attdu äter mycket pasta, potatis, torkad frukt (själv så har jag alltid ett paket russin med mig), bananer och många rotfrukter.

På det viset så fixar det sig.

Viktökning !
och där försvann all min text genom att man klickar på en länk i msn...

Köttfärsås och spaghetti!

Korvstroganoff med pasta!

Guacamole smältost och nachochips!

Choklad och nötter!

Viktökning !
**Jag är inte på något sätt professionell eller seriös. Jag har tränat på gym i 3 år och har aldrig tagit chansen att träffa en "personlig coach". Så seriös är jag.**

Tipslista:
Går du fortfarande i en vettig skola där du får gratis mat varje dag så utnyttja det. Lika bra och äta upp alla skolans mat för den är billig.

Buffér. Att dra en Tacobufé efter träningen är inte helt fel. Som mål för ätandet kan du ha att restaurangen ska gå i konkurs efter x veckors träning.

Kebab. Billigt och mycket mat. Funkar dåligt om du blir förgiftad och inte kan äta på flera dagar.

Åk mycket skidor. Varför bygga på biceps med några ynka kilo när du kan bygga på låren med tiotals? Bara å köpa ett par timglas med lite svängradie och svänga hela vägen ner utan att vila.

Viktökning !
jonathan-o sa:
fredrik_p sa:
för mig så är det såhär, jag är smal som fan. även fast jag äter 5 chokladkakor 2 hamburgare och 3 läsk i en vecka så går jag inte upp ett skit. helt sjukt. haha
ahhaha samma som jag typ.. äter hur mycket skit som helst händer ingenting.. blir ju att man trycker typ 3 bigmac o typ 5 läsk i veckan + massa annat smått o gott händer fan ingenting fabriken står stilla.
äter lika mkt som båda ni tillsammans men går heller fan inte upp! nå jävla fel ;P

Viktökning !
dudemeister - du är 16 år. det är helt normalt att vara benig i din ålder - framförallt för killar. i puberteten växer skelettet snabbt och muskelrna hinner inte riktigt med.

skippa pulvershaksen och kosttillskott - de ger inte önskad effekt så vida du inte tränar på elitnivå. om du inte gör det blir effekten snarare den motsatta och det kan även till övervikt då mättnadskänslan som kroppen annars får av mat uteblir vilket bidrar till att man äter mer mat och småätandet ökar. ät banan direkt efter att du har tränat istället.

ät vanlig mat - kyckling, fisk, kött med grönsaker, sallad och ris eller potatis. ät mellanmål när du kommer från skolan och ordentlig frukost på morgonen innan du går dit. ta en macka på kvällen med oboy eller blanda en smoothie.

träna lagom mycket, ta vikter på gymmet som du orkar lyfta och kan göra 10-15 repitioner. gör inte som det flesta tonårskillar som lastar på för allt tunga vikter för att imponera på kompisarna och 10-15 kg till för att göra intryck tjejerna på gymmet. kom ihåg att vila från träning minst 1 dag i veckan.

Senast ändrad:
Viktökning !
jpelgander sa:
ät på donken , då brukar man fläska till sig, 3-4 kilo är inga problem;)
Jag jobbade på mc donalds i 3 år, dom första 2 åren gick jag på gymnasiet och jobbade på helgerna, då käkade jag 1-2 ggr i veckan och sista året när jag jobbade mer så käkade jag där nästan varje dag..

Gick inte upp ett skit för det...

Viktökning !
Jag tror inte så mycket hjälper, eftersom det känns att i den här åldern kan man smälla i sig i princip vad som helst och itne gå upp i vikt, jag kan äta som en häst och käka hur mycket godis, chips och annat onyttigt som helst men ändå går jag inte upp.

Eller du kan ju testa att sitta vid datorn/tvn och äta onyttigt hela tiden och sen träna som en get!

Viktökning !
Vissa verkar inte kunna så mkt, Men här får du svaret på din fråga :)

För och gå upp i vikt måste du ligga på överskott (kcal) men inte allt för mkt, 500 kan vara bra, ligger du på högre kan du bli tjock. Beställ hem "gainer" som är ett viktökningspulver som hjälper dig återhämta och bygga efter gymmet. PRöva också kör mindre antal reps när du tränar, då du "bygger" så mycket som möjligt istället för att förbränna. 4-8 reps brukar va bra. Sen såklart ska du äta mycket mycket mat, det är det bästa. Kan hänvisa dig till www.google.se och söka på "max ot", riktigt bra träningsprogram med en nåra hundra sidors läsning.. Kanske låter jobbigt men när jag kom igenom texten, så ångrade jag mig inte, för det är riktigt bra läsning och du lär dig enormt mkt.

edit: glömde tillägga att Kreatin är ett bra tillskott för att prestera mera på gymmet, på så vis går du upp snabbare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp