Rubriken skvallrar om ett inlägg som har repeterats många gånger för... men eftersom det hela tiden kommer nya grejor så ska jag göra ett undantag från regeln att be dig söka i forumet. Det finns faktiskt inte så mycket info än om kommande vinters skidor.
Jag tycker du är rätt ute när du tittar på skidor mellan 95-105mm.
Prophet är lättåkta skidor som ändå svarar ganska bra. Nackdelen är att de inte riktig har det där obönhörliga spåret som man gärna har i pisten tycker jag, men det är inte säkert att det är en nackdel. Det gör dom också lättkörda för mindre drivna åkare iom att de inte är lika måna om att hela tiden söka skäret. Annars mycket välbalanserade och trevliga modeller rakt igenom hela serien och det är många som är nöjda med sina Prophets. 98:an är det bästa alternativet för din del. Det är ingen idé att gå smalare. Även Influence 105 är väldigt lik tidigare Prophet och är ett lite större alternativ som ger en lite kraftfullare känsla och en lugnare och stabilare bas för åkningen. Alla Prophet har ganska mycket skärning as in sub 20, vilket en del gillar och andra inte. Balansen är nästan ren trad och nästan inget jibb, även om skidorna ser lite jibbiga ut. Men monteringspunkterna sitter långt bak rakt igenom hela linjen, vilket säkerligen passar bra ioom att du bara ska nosa lite i parken.
Shogun är en helt annan skida. Där Prophet är lekfullt carvig i karaktären är Shogun mer behärskat lugn och mer högfartsinriktad. Den har 6-7 meters längre radie och är ett allmänt stabilare bygge, i alla fall när det gäller beteende. Om du vill ligga lågt i mycket tryck i carvingsvängar är det inget bra alternativ, men däremot om du vill åka lite mer efter vad terrängen bjuder istället för att låta skidan styra svängradien, då är Shogun kanon. En trygg skida som gillar att åkas fort, men inte nödvändigtvis fullt aktivt hela tiden. Fullt ut traditionell balans.
Rocker2-linjen må låta som en linje, men det är i ärlighetens namn en ganska spretig samling skidor där man behöver tänka till lite innan man bestämmer sig för vilken man vill ha. 122, 108 och 92 är skidor med tydligt modern balans och framflyttade monteringar. 115 och 90 är mer av Shogunkaraktär i balansen och har plattare bakändar och mer traditionell grundbalans. Ska du välja en här är det roligaste valet 108:an. Även om jag inte har testat den så talar geometrin (och testresultat från i våras) om att det är en lättkörd skida. Tar du steget upp till den i bredd kommer du att drivas mot att utveckla din offpiståkning betydligt mer än om du tar någon av de andra som vi har diskuterat.
Ett annat alternativ som kräver övervägande är Extrems Project 100 och PT. Om Line-modellerna ovan har ett lite släp i skäret så är Extrems skidor motsatsen. Här är det rena raceprestandan i skäret och även om det är ganska krävande modeller så har den nya rockerprofilen gjort att de är lättare att ta till sig även för medelgoda åkare. PT tycker jag själv är för pistorienterad för att fungera som en allroundskida, men Project 100 kan verkligen rekommenderas. Den ger full behållning i pisten, men har samtidigt tillräckligt mycket rocker för att fungera bra utanför även i bra snö. Där Prophet är lekfull är P100:an istället bastant och drivande. Återigen beror det på vad du är för en typ av åkare och vad du vill ha.
Jag skulle välja så här:
Aningen lättsamt och smidigt utanför. Bra balans, kort radie och helt ok svar i pisten: Prophet 98
Lite tyngre och stabilare känsla utanför. Samma balans och radie i pist, men med fullt krut när du brakar på: Project 100.
Längre radie och tryggare plattform: Shogun
Step it up a notch för att sträva emot mer lattjo i offpisten. Pist funkar ju alltid...: Rocker2 108.
Step it up a notch för att sträva emot mer lattjo i parken. Pist och offpist lär väl funka ändå: Rocker2 92