Vilka appar/vädertjänster använder ni för alperna?

HotDogging

Aktiv medlem
Vilka appar eller vädertjänster använder ni för aktuellt snöläge och prognoser för alperna? Främst Frankrike, italien och Schweitz.

/P

Alla! 😂 Men för Schweiz då: Främst MeteoSwiss (Schweiz SMHI), SRF Meteo och MeteoBlue. Sen lite Bergfex emellanåt.
Det man ska vara helt klar med är:
  • Att prognoser längre fram än 2-3 dagar inte är att lita på (om det inte ligger ett mäktigt blockerande högtryck).
  • Nederbördsmängderna tenderar att gå ner ju närmare man kommer till dagen det ska snöa.
  • Nästan inga automatiserade prognoser för en ort/topp har bra vindprognoser, allra sämst är nog Yr på den punkten. Underskattar alltid vindstyrkan. Det är bättre i allmänna textprognoser.

Alla! 😂 Men för Schweiz då: Främst MeteoSwiss (Schweiz SMHI), SRF Meteo och MeteoBlue. Sen lite Bergfex emellanåt.
Det man ska vara helt klar med är:
  • Att prognoser längre fram än 2-3 dagar inte är att lita på (om det inte ligger ett mäktigt blockerande högtryck).
  • Nederbördsmängderna tenderar att gå ner ju närmare man kommer till dagen det ska snöa.
  • Nästan inga automatiserade prognoser för en ort/topp har bra vindprognoser, allra sämst är nog Yr på den punkten. Underskattar alltid vindstyrkan. Det är bättre i allmänna textprognoser.
Har du nåt bra tips för aktuella snöförhållanden?

Det finns väl ingen meteorolog som vill göra längre prognos än 3 dagar, resten är under protest😁

Också min erfarenhet men jag har alltid tolkat det som att jag läst prognoserna med en sorts "glädjeögon" och internt sållat bort risken för att prognosen inte slår in. För egentligen borde ju risken resp. chansen att det snöar mindre resp. mer än prognosen vara ungefär lika stor. Men det finns kanske nån sort glitch i systemet som faktiskt gör att det finns litet "glädje" i snöprognoserna.

Generellt antar jag att det är svårare att förutsäga snöfall än regn eftersom det inte bara handlar om nederbörd utan även temperatur, plus som du säger att alpernas geografi gör det hela mer lokalt än på t ex västgötaslätten.

Har du nåt bra tips för aktuella snöförhållanden?
För Schweiz här:
Automatiska stationer (runda punkter) som uppdateras flera gånger per dygn och manuella stationer (fyrkanter) som är max dagligen. Kan klicka in på varje station och se när det snöat, jämförelse med historiska data osv.

Sen är ju snöhöjden bara en faktor. I Engelberg är det riktigt bra bas, men åkte betongsnö i en vecka mellan jul och nyår pga varmt väder på julafton med moln och sen klarnade det upp och frös...

Tillbaka
Topp