Vilka är de absolut bästa pjäxorna?

perber

Ny medlem
Finns det något test som verkligen jämfört samtliga ( kända)pjäxor i olika kategorier, likt de som fischer rc4 wc skidan vann?
Vilka är de bästa pjäxorna, någonstans måste det ändå gå att finna ut?
och vilka är de absolut sämsta pjäxorna?

mvh
Per

DEm bästa är rossignols freestylepjäxor, så jävla sköna! Dem funkar överallt, i pist, i puder o i parken(tycker jag iaf;)

de bästa: de som passar din fot och åkstil bäst .
de sämsta: de som inte passar din fot, ger dåligt stöd och är för mjuka för dig.

Svårt att testa pjäxor. Alla pjäxor är bra pjäxor för sitt ändamål.
Rent teknikmässigt så händer det väldigt lite på pjäxfronten jämfört med skidor.

De bästa pjäxorna är förmodligen ett väl valt skal, en formsprutad innersko och en riktigt bra skidbutik som vet hur man fixar pjäxor.

Självklart är Salomon 1080 foil de bästa pjäxorna. Nej, men jag har ett par sådana och tycker att de sitter väldigt skönt och även att de fungerar perfekt att åka med. Landningarna är riktigt sköna med något mjukt material inuti. De ska vara bygda för att hoppa med och det fungerar de ypperligt till.
Men om du ändå ska testa pjäxor kan du ju passa på.

Men någonstans måste det ju ändå gå att utröna vilka serieproducerade pjäxor som sammantaget håller högst kvalitet i förhållande till prestanda, egenskaper och funktionalitet.
Att säga att den som passar bäst och känns bäst är den bästa pjäxan är nog inte riktigt hela sanningen, den skall ju även hålla passformen över tid och tillåta en dynamisk åkutveckling.
Hittade tidigare en intressant sida om pjäxor se: http://www.bootfitters.com/index.html

mvh
Per

Ja du Per, du ställer inte lite lattjo frågor du, men den som inte frågar får ju inte heller några svar.

Skipressworld.com har en uppställning i sitt höstnummer 2005 (+ i tidigare höstnummer) http://www.skipressworld.com/us/en/magazine/2005/fall2005/Prvw39.htm

Annars Törs jag påstå att ALLA skor i det högre prissegmentet håller idag mycket god kvalitet. Som vanligt får man det man betalar för (oftast). Salomon t ex tycker jag känns gedigna och genomtänkta i likhet med de flesta av deras andra skodon.

Själv har jag ett par Nordica Dobermann med fantastisk respons, men relativt okomfortabla och kalla, och ett par gamla Salomon Racing från -97 som också är bra men framför allt bekväma (och varma) i många timmar. Just nu väljer jag helst mina Nordica för dom relativt korta åken i hemmabacken.

Riktigt kassa pjuck kanske det finns fortfarande, men då handlar det sannolikt om dom riktiga budgetmodellerna.

Skor är som bekant en mycket personlig affär. Försök först hitta din kategori skor genom att läsa tester, prova i butiker och snacka med KUNNIGA expediter, typ dom på Alpingaraget och Alpint i Sthlm, Sportkällaren och Hanson i Åre m fl. Sen kan man ju alltid tjäna nån spänn på internethandel (förutsatt att man exakt vet vad man vill ha).

God Kväll, önskar

Ace DG

Hej Ace DG!
Tusen tack för länken, intressant läsning!

SÅg att Fischer kommit med racepjäxor också FISCHER SOMA F9000 Race TI , känner du eller någon till vad detta är?

mvh
Per

Som sagt, Fischer eller Salomon eller Lange eller Dolomite eller Atomic eller Nordica eller osv osv...
Om dom passar din fot, har passande styvhet för din åkstil, då är det din sko.

Fischer säger sig vinkla ut foten något från början, vilket enligt uppgift ska ge en naturligare fotställning. Passar säkert någon som från början har sån fotställning, annars är nog effekten marginell. Annars är nog pjucken som alla andras. Misstänker dessutom att ett antal plastgjutare i norra italien tillverkar skal till ett antal olika "fabrikat". Same sheit, different name, different color.

Summa-summ: låt fötterna bestämma och köp kvalitet (=ngt dyrare), och du kommer att få ett par riktigt frökenaktiga röd-vita Atomic! ...Närå, skoja ba!

/A

Hejsan Halmhatt och Finnen 91!
Har börjat prova pjäxor (hyr) håller med om att de kändes oerhört sköna 1080 pjäxorna, men kära nån de var ju som att åka i tofflor med min fischer skidor.
När jag står på med mina 95 kilo så kändes det fruktansvärt oroligt när jag tryckte på i sväng, kanske beror det på att jag är ovan att åka med carving , men dessa pjäxor kändes som att stå i en bytta med snor mot mina gamla stenålders caber.
Jag upplevde dålig kontroll på skidorna och underlig respons.,,,kan vara att jag helt enkelt är ovan att åka i mjuka pjäxor och måste öva om mig helt.

Men för att återgå till tråden, visst kanske man kan säga att alla topmodeller är bra, likaväl som att alla sportbilar över en miljon kronor håller kvalitet , men jag tror att det ändå finns skillnader vad gäller att finna optimala kombinationer och balanser mellan variabler som inverkar på den totala upplevelsen och funktionen över tid.

mvh
Per

vad jag vet så är teneightyn en jibbpjäxa och dessa medvetet inte lika hårda som en pjäxa skulle kunna vara i samma prisklass.
Fråga nån kunnig där de finns intressanta efter styvare pjäxor i samma prisklass och passform som teneightyn så kanske dom ger dig några alternativ. men de kan va så att de styvare pjäxorna är snäppet dyrare faktiskt.
Men rent komfortmässigt så håller väl salomon den högsta standarden. De är en mångfald som tycker de är skönast inklusive jag. Testade en massa pjäxor och oavsett salomonmodell så tyckte jag dom var sköna. men jag gav fan i dom för att leta nånting som verkligen satt tightare och lange var märket å modellen är jag inte säekr på :)

Kör själv på ett par relativt mjuka lange som är perfekta för mina hyffsat smala och små fötter

Hej!
Jag akte i manga olika skor (Salomon, Lange, Rossignol, Dolomite, Nordica) innan jag fann ett par som passer mig. Nu har jag Dalbello Krypton och jag tycker de ar de basta. Men det kanske mest beror pa att de passar mig. Ett plus med Krypton ar att de ar skonsamma mot smalbenen utan att vara for mjuka.
Ett satt att bedomma kan vara att se hur anpassningsbar skon ar, om den gar att blocka och om det ar tjock plast att frasa i. World cup folket byter skomarken hela tiden och bootfitters far anpassa dem. En bra websida om skiskor ar

www.bootfitters.com

Kolla speciellt plug boots for att se hur man kan fa skon att passa. Ett annat tips ar att ha en formbar innersko, jag anvander Intuition som dessutom ar latt och varm. Du kan ocksa lasa mitt inlagg om benhinneont www.freeride.nu/forum/thread.php?t=11772#r58260

Lycka till!

Vill bara tacka er för hjälp och råd!
Det blev slutligen ett par Lange comp120 mf , då dessa kändes super att åka i och utan att helt skapa tortyrkänsla.

mvh
Per

Absolut Salomon Pro Model Gun.. om man väger mer än 2½ äpplen. Sj ligger ja runt 80 och med denna freerideorienterade kängan kan ja dundra i pisten samt stompa feta landningar. Samma sorts dämpning som i 1080 foil pjäxan (kanske tom ngt bättre), sam att den är hård nog för att kännas stabil. Knäpper man den ngt lösare känns den helrätt för jibbing. Priset avskräcker ngt iofs... 4500 sek är mkt stash för ett par pjäxor. Men dom lär hålla betydligt bättre än foil.

Det här med att testa och ranka prylar är en sjuka som tidningarna prackar på oss.
Om en produkt har 10 olika egenskaper som ska betygsättas så kan man sedan vikta ihop ett slutbetyg på nästan hur många sätt som helst och därför blir slutresultatet närmast godtyckligt.

Det är en förenkling av verkligheten att tro att man ska kunna ranordna allt. Titta bara på världscup-åkarna och andra proffsåkare - de använder en stor flora av produkter och märken. En del kör till och med på gamla grejor (har t.ex. Anja ofta gjort) till sponsorernas förskräckelse, men de kan lika förbaskat vinna och vara bäst i världen.
Det viktigaste är att utvärdera slutresultatet, dvs hur det påverkar åkningen - resultat och upplevelse.

Just skor är allra svårast att ranka. De är otroligt individuella och dessutom måste man åka nån dag i dem, värmepassa dem och flera dagar till innan de verkligen ger sig till känna.

Jag köpte precis ett par Salamon Xwave 10 som jag åkt en vecka med nu och är störtnöjd med. Innan hade jag ett par 6 år gamla Head 8.3 och skillnaden är faktiskt enorm till Xwaves fördel. Hade det spelat någon roll om jag köpt Lange, Nordica, Atomic, eller nåt annat? Troligen inte. Största skillnaden för mig är nämligen att jag kan spänna åt Salomon-skorna stenhårt och köra så en hel dag utan att få det minsta ont, och det ger överlägsen kontroll jämfört med de gamla som närmast gav mig kallbrand om jag spände dem hårt! De skor som inte tillåter mig att göra detta är självklart betydligt sämre för mig.
Strolz är väl de pjäxor som sticker ut över mängden, både prismässigt och ambitionsmässigt, eftersom de formpassas vädligt noggrant till foten. De är säkert bättre än allt annat för de som inte hittat någon annan pjäxa som funkar, men för mig skulle det inte spela någon roll.

På det stora hela hoppas jag kunna åka lugnt nu i 3-4 år utan att alls grubbla över utrustning, utan bara se till att bli bättre och njuta av det hela.

Spinner: Strolz pjäxor är säkert något av det skönaste man kan få på foten men plastspännen på en 8000 kronors pjäxa känns väl ändå en aning patetiskt.

Följand har jag undrat i snart 20 år: Varför envisas en del med att kalla pjäxor för SKOR. Det var vanligare på 90-talet, men fenomenet har inte dött ut ännu. "Innersko" känns väl ok, eftersom innerskon är mer som en sko än en pjäxa. Men det är klart, en häst har ju också skor, och dom är ju av järn.
Själv har jag Lange-skal med Stroltz-innersko. I min värld är det dom bästa pjäxorna.

Själv kör jag med Salomon Crossmax 10, mycket nöjd med dem. Sitter oerhört skönt, kan verkligen ha dem en hel dag utan att få något ont i fötterna. Kört en hel säsong med dem och passformen är ypperlig.
Kanske en aning mjuka om man trycker på ordentligt i pisten, men over all mycket nöjd.

En sko anpassad till din fots form, din åkstil och vikt är den bästa skon.
PROVA & FRÅGA i flera butiker

Min egen erfarenhet om pjäxor: körde tidigare med ett par ganska styva Tecnica Tnt men lyckades ganska ofta få svarta tånaglar eftersom de var i minsta laget. Jag provade pjäxor till förbannelse överallt där det fanns ett bra utbud och insåg att om jag ville ha foten fast var pjäxan för liten och tårna nästan vikta. Nästa storlek fanns tåutrymme men kändes som båtar. Jag köpte Salomon X wave 8 som är en ganska mjuk modell, men med en Conformable sprutsko. Då blev den mycket styvare ungefär som 10:an. Eftersom foten sitter så bra fixerad behöver man inte spänna åt dom överdrivet hårt heller. Har kört med dessa sedan 2002/2003 och ca 100 skidagar, de är fortfarande helt suveräna . Men X wave 8 som den är med std innersko hade jag nog aldrig köpt, känns mer som att man vill att komforten på innerskon (varma sköna och lätta att gå i en hel dag) är viktigare än hur foten fixeras. Så ut och prova, och hittar du inget finns formsprutat som lösning. En bra affär Typ Udens i Göteborg och övriga som nämns ovan hjälper dig. Och lägg inte för stor vikt vid vilket märke det är.
MVH
Anders

Håller med Blackriverpaint att stroltz bygger de bästa pjäxorna. Ok det är skit plast spännen men vad fan gör de när man har livstids garanti. Det går att köpa stroltz innersko och sedan montera den i vilken pjäxa som helst har gjort det i mina salomon åt det vart grymt bra gjorde det i St Anton (Lech).

Tillbaka
Topp