Det här med att testa och ranka prylar är en sjuka som tidningarna prackar på oss.
Om en produkt har 10 olika egenskaper som ska betygsättas så kan man sedan vikta ihop ett slutbetyg på nästan hur många sätt som helst och därför blir slutresultatet närmast godtyckligt.
Det är en förenkling av verkligheten att tro att man ska kunna ranordna allt. Titta bara på världscup-åkarna och andra proffsåkare - de använder en stor flora av produkter och märken. En del kör till och med på gamla grejor (har t.ex. Anja ofta gjort) till sponsorernas förskräckelse, men de kan lika förbaskat vinna och vara bäst i världen.
Det viktigaste är att utvärdera slutresultatet, dvs hur det påverkar åkningen - resultat och upplevelse.
Just skor är allra svårast att ranka. De är otroligt individuella och dessutom måste man åka nån dag i dem, värmepassa dem och flera dagar till innan de verkligen ger sig till känna.
Jag köpte precis ett par Salamon Xwave 10 som jag åkt en vecka med nu och är störtnöjd med. Innan hade jag ett par 6 år gamla Head 8.3 och skillnaden är faktiskt enorm till Xwaves fördel. Hade det spelat någon roll om jag köpt Lange, Nordica, Atomic, eller nåt annat? Troligen inte. Största skillnaden för mig är nämligen att jag kan spänna åt Salomon-skorna stenhårt och köra så en hel dag utan att få det minsta ont, och det ger överlägsen kontroll jämfört med de gamla som närmast gav mig kallbrand om jag spände dem hårt! De skor som inte tillåter mig att göra detta är självklart betydligt sämre för mig.
Strolz är väl de pjäxor som sticker ut över mängden, både prismässigt och ambitionsmässigt, eftersom de formpassas vädligt noggrant till foten. De är säkert bättre än allt annat för de som inte hittat någon annan pjäxa som funkar, men för mig skulle det inte spela någon roll.
På det stora hela hoppas jag kunna åka lugnt nu i 3-4 år utan att alls grubbla över utrustning, utan bara se till att bli bättre och njuta av det hela.