vilka är den stora frågan!

LtGhost

Ny medlem
Har hoppat runt här på forumet nu en hel del och hittat ett par skidor som många säger funkar till i stort sett allt. Så nu sitter jag och försöker lista ut vilka som är bäst och vilka som är mindre bra.

Jag söker ett par skidor som jag kan både ha när jag åker i pist och offpist. Eftersom det var länge sen jag åkte så vet jag inte vilket som kommer dominera av dom två underlagen. Men det kommer förmodligen bli en hel del av båda.

Jag vet inte heller vilken längd på skidorna som är att föredra. Skulle gärna få hjälp att hitta passande pjäxor och stavar till detta också så kom med förslag är ni snälla!

Jag är 182 cm och väger ca 81kg. Skulle inte kalla mig för nybörjare då jag åkte väldigt mycket förut med inte kanske den mest avancerade åkaren heller. Ligger väl någonstans mitt i mellan men siktar mot toppen fort som fan!

Följande skidor har jag hittat som jag är intresserad av:

1. K2 Hellbent

2. K2 Kung Fujas

3. Salamon Shogun

4. Völk Mantra

Kom gärna med förslag om andra skidor som kan passa mig om dessa alternativ är helt galna alt. onödiga!

Mvh T

Ska du ha en skida för hela berget, skippa Hellbenten. Och byt Mantran mot K2 Hardside istället, mycket lika skidor, men Hardsiden är oändligt mycket roligare.

Går i liknande tankar, vill ha ett par som funkar i pisten med kollegor/kompisar/whatever men som samtidigt låter mig köra mellan/bredvid pisterna för att senare kunna gå mot touring.
Har spanat lite på K2 Hardside, Salomon Sentinel, olika Line-modeller och Blizzard Bonafide. Alla i samma segment som dina nr. 2-4. Hoppas kunna testa lite olika skidor i den storleksklassen i veckan som kommer (om bara kylan släpper lite så jag inte slösar bort mina semesterdagar i värmestugan istället för ute i backen...).

Är själv 176 cm och runt 75 kg med rygga, pjäxor osv, så tittar på runt 180 cm långa skidor.

Det är ju lite olika typer av skidor du föreslår. Du behöver nog tänka lite mer på vad du ska ha dem till för att kunna välja. Vill du kunna hoppa något i park eller backcountryn? Åka baklänges? Sverige eller alperna?

Hellbenten är ju mer puderskida än de andra, medan kung fujas har mer park egenskaper. Kan tänka mig att fujas är lekfulla under bra förhållanden, men ingen skida man vill ha under fötterna i sämre förhållanden. Till exempel svensk vindpinad off-pist. Jag åker själv på ett par mantra av några års äldre modell. Riktigt bra skida för svenska förhållanden, men inte den bästa puderskidan. Såg dock att de uppdaterat den i år med tip rocker. Har även ett par k2 hardside som jag åker telemark på. Måste rekommendera den skidan. Grym på allt jag vill ha den till! Och det är allt utom att hoppa. Shogun har jag aldrig testat och känner ingen som testat den heller, men jag tycker det verkar va en spännande skida, kanske mer .

Jag är själv 182 cm lång och pendlar mellan 75-80 kg utan utrustning. Inte allt för avancerad men har åkt en hel del. Jag skulle gå för hardsiden om du vill ah en skida som klarar alla förhållanden. Vill du ha lite mer lek men fortfarande bra åkegenskaper tycker jag shogun verkar nice. Satsa på en skida över 180 cm för att få ut max den. Gå till en bra pjäxhandlare och snacka med dem, prova lite olika modeller och gå för den som passar din fot bäst. Pjäxan är ju viktigare än skidan.

Har tittat och fastnat lite för lines INFLUENCE 105. verkar vara riktigt bra och båda funka i pist och i puder. verkar vara en schysst allround skida.

frågan är bara om man ska ha 179cm eller 186cm modellen isf.

Tillbaka
Topp