Vilka av dessa skidor passar bäst för mig?

philee

Ny medlem
MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Följer en mall som jag såg någonstans :P

1. https://www.freeride.se/review/view.php?id=3404 Där är mina förra skidor. Ska köpa nya pga. för korta och slitna som fasen. Körde innan k2 twintipsen på ett par vanliga carving.

2. Jag är väldigt lätt, endast cirkus 50 kg.

3. 166 cm ungefär. Växer så det knakar just nu..

4. Jag är väldigt bra på piståkning och har under det senare året blivit mer och mer intresserad av park och offpist. I parken är jag inte så grym. Håller på att lära mig 360 men är mest nykomling inom detta område.

5. Jag har åkt mycket skidor. Har blivit cirka 2 veckor per år. Jag fullkomlingt flyger fram i svarta backarna men är inte lika säker in tha park.

Här kommer några skidor som jag är sugen på :P Vill även veta vilka bindningar som är bäst :)

http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=70000533

http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=70001031

http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=70005223

Kom med förslag om vilka ni tycker jag ska köpa och även om ni vet några andra bättre skidor för mig :) Tack på förhand.

skulle tagit trouble maker, jag åker på nothin but trouble och tycker det är lätt den skönaste twintip jag kört i pist och hopp. Den är nog bäst i pisten av dom där. Silencer är väl en budget variant av PE, så tycker inte du ska ta den. Karma lär bli tunga och hårda för dej när du inte väger så mycket.

Jag är 170 och kör på 165 Troublemaker och de funkar finfint. Hur stabila som helst switch även i farter i uppåt 80km/h.
Mjuk i landningar, SW o vanligt.

Jepp, skön skida helt enkelt!
(Kör med Look PX 12 Jib.)

Jag kör med Troublemaker grymt skön skida funkar utmärkt i så väl pisten som parken..:)
jag har Look PX 12 Jib bindning och tycker det funkar bra, men den värkar inte finnas hos conrad längre..
har inte så mkt infå om de andra två me TB är ett mycket bra köp.

MVH/ Larre

Tack för bra tips. Vill gärna ha mer tips :) Blir en beställning snart men har inte bestämt mig ;)

Vilka av skidorna är lätta?

Så jäkla dyrt med Look Pivot 12 Racing. Är marker bindningarna 11 & 12 så jäkla kassa? Vad tycker ni?

philee sa:
Så jäkla dyrt med Look Pivot 12 Racing. Är marker bindningarna 11 & 12 så jäkla kassa? Vad tycker ni?
Ta px 12 ti då, det är ju samma som jib fast utan sån där grön platta under. Marker är m11 och m12 är kassa ja, men marker 14 funkar nog ! :)

någon som vet eller anar att Dynastar TM eller NBT kommer finnas kvar på sportconrad i höst?

har en kompis som kör silencers, han har väl ungefär samma åkstil som du, å han e nöjd me sina
en nackdel är att yttersta lagret slits som fan om du typ korsar skidorna

Om du ska åka offpist också så skulle jag satsa på Karman, annars är Trouble Makern rolig i parken. Silencern vet jag inte men det är en budgetskida och spelar inte riktigt i samma liga som de övriga.
Bindning bör du satsa på Marker 14 och uppåt, Look 12 och uppåt eller Salomon 12 och uppåt.

Du bör gå på ett par skidor runt 170cm+ iom att du växer snabbt nu.

philee sa:
osst sa:
philee sa:
Ta px 12 ti då, det är ju samma som jib fast utan sån där grön platta under. Marker är m11 och m12 är kassa ja, men marker 14 funkar nog ! :)
Är den lika bra att "jibba" med då?
a när du har den kan du automatiskt göra en dj flip ! jag tror inte man blir bättre beroende på bindningen och den är ju samma som jib !

okej gott folk! Verkar bli Trouble och marker 14. Eller ska jag lägga hela veckopengan på en look?

Ta hela veckopengen och köp en Lookbinding till 12. Men innan du betalar och beställer, sitt och sök lite på forumet så du lär dig mer om bindningar... Läs om fördelarna och skillnaderna mellan PX12 och P12.

troublemaker eller silencer. tror att karma kan bli för tung o klumpig för dig när du är så pass lätt.

om du kör hårt säger jag tm, om du inte är så grym säger jag silencer.

självklart med look bindningar, litar inte på ngt annat.

peace

ja tycker karman låter som en bra skida för dig att växa i,,,, speciellt när du säger att du växer så de knakar och flyger fram i de svarta pisterna och vill utvecklas inom offpisten .. många tycker karman kan bli för hård och styv .. kan säga att det är stor skillnad på karman från förra året tills iår då den blivit mjukare.. har även sett rätt många tjejer åka på karman och bara de visar ju på att den inte är svår att manövrera ;) så oroa dig inte över att den skule bli för styv .

1f

Senast ändrad:
..hm, tja smaken är som bekant som baken. Kan bara tillägga att de är inte skoj att köra på en alltför hård skida i förhållande till ens egenskaper och färdighetsnivå. Då är det roligare att gå på ett mjukare alternativ hur cool skidan i sig än är.. du ska ju köpa något som passar dig! Hur som helst är bägge dina alternativ fin fina lagg.

Jag drar mig till minnes att jag var nitton och köpte ett par stenhårda Salomon 190 cm puckelskidor med dämpning. Det var inte skoj, och kanske var det meningen att de blev stulna i Åre.

Tack för alla svar! Jag har nu fått hem mina Dynastar Trouble Maker och är helt säker på att valet är rätt.. Har iof inte åkt på dom, ha-ha. Men ska till vemdalen om 2 veckor då blire att testa. Svaren i tråden och skiddatabasen gjorde valet lättare.

Conrad är KUNGLIGT :)

Tillbaka
Topp