Vilka av dessa skidor?

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
Vilka av dessa skidor?
Jag besökte Adams sport idag och hörde mig för lite om skidor som skulle kunna vara aktuella för mig.

-Jag vill ha typen skidor som liknar Ross. scratch BC, sa jag....
Försäljaren gav några motsvarande exempel i andra märken, och dessa ord kom ur hans mun (ungefär):
*Scott Aztec (verkade heta)
*Fickraketerna
*Scratch BC givetvis....
*Extrem AK 4
*head Monster IM 70 tror jag det var....kanske ska satsa på 85:orna istället??

Så till min fråga Vilka tycker ni är ett bra val observera att alla faller på ungefär samma prislapp.

Vill inte ha några pistskidor, inga jibbskidor, utan inte sååå superdupermega feta friåkningsskidor... Är förövrigt 180cm lång, väger ca.66 kg tänker som sagt inte åka park eller så mycket pist me dessa skidor...

Vilka av dessa skidor?
är det inte nån som vet ett piss om dessa skidor.......kom igen var inte blyga....

Vilka av dessa skidor?
Ja nu är det såhär: alla skidor är skräp! Skämt å sido så tycker jag att man ska testa grejorna innan man gör affärer, men det är vad jag tycker. Jag tror dock att jag delar den tanken med flera.

Vilka av dessa skidor?
jag vet inte så mycket men jag vet iallafall att Extrem ak four e grymt snygga.

Vilka av dessa skidor?
Tror du ärligt Kjell har åkt på alla de där eller? =)

Nej, dra till åre å testa e mitt hetaste tips... Dock kan scottskidorna under inga omständigheter vara något att ha. Scott kan inte bygga skidor, de byger cyklar! Dåliga kärnor, dålig kantteknologi... You name it... Är inte bra på något. Fast logon e snygg.

Fickraketerna är för mjuka och tråkiga i pisten.

Extrem. Svenska skidor... tror du på det själv? Nisse verkar göra det... Byggt av vrakved från åresjön.

Sktracht`en vetifan va d e för skida... Låter vingliga.

Nej, gör sam alla respektabla brantåkare.

Köp Völkl.
Eller Stöckli.

Resten är bara mer eller mindre lyckade försök att nå upp till ovannämnda mästerverk.

Såg du för övrigt att Kjell hade tagit in Elan till i år? En massa F1 race. Bra att någon vet vad skidåkning handlar om. Sen att det var jag som fick honom på ELAN-banor är ju en annan historia. De går bättre en pisten bullit 400.

Ha det gôtt!

Vilka av dessa skidor?
Hej ! el maco, Om du har möjlighet prova ett par SCOTT Aztec gör det du blir positivt överaskad påminner om Head 85, funkar bra i pist går även bra att hoppa med, men bäst funkar de lösa pister och och puder. Måtten för en skida på 170cm = 114,76,104.
För övrigt måste jag säga att svaret från Sajber Tomten verkar mest vara taget ur luften eller så är det väldigt mycke ironi. SCOTT skidorna för europa tillverkas i Österrike och mej veterligt kan dom göra rätt bra skidor. OBS jag har ej fria skidor från Hallmans, men gillar SCOTT skidorna åker själv på INTOXICA FR.

Vilka av dessa skidor?
Måste bara kommentera inlägget om att Scott inte kan bygga skidor...
Efter ett besök i en skidfabrik i Österrike som tillverkade det mesta, och där jag såg dem bygga skidor kan jag bara säga: SAME SHIT DIFFERENT NAME!

Vilka av dessa skidor?
Det var inte Kjell som snackade utan det var ngn annan brantåkare....Ja det fanns en hel del F1 race. Dessvärre tyckte jag att designen va tveksam....illgrönt o röda bokstäver....men det är väll kvalitet och inte kvantiter som gäller i elans fall...Head monster kanske är det bästa alternativet....

Vilka av dessa skidor?
Tyvärr är extremskidorna en aning "döda" om du frågar mig. Scott och Fischer har jag inte åkt på så jag har svårt att säga nåt om dem, men jag har inte hört någon som är särskilt imponerad av dem. Vad du ska satsa på om du får tag i dem är head monster. Sedan vilken bredd du väljer är upp till dig. 85:0rna är ca 85 i midjan och är ju då ganska så breda, medan 75:orna då är ca 75 i midjan och en aning mer all-round. Fortfarande så är 75 mm fullt tillräckligt för offpiståkning.

Vilka av dessa skidor?
Citat från utrustningssidan här på frirajd..skrivet av (vakteman) eller ngt liknande.

"Fjolårets Supercross var suvärena men nya monster 75 är i en helt annan klass. Finns nog ingen skida som kommer att slå den i vinter. Prövade den tillsammans med Völkl P50 Race Carver i New Zeeland efter ett stort snöfall. I den gemförelsen så känns Völkl:s skida som en gammal ELAN från 80 talet. Skidan ändrar karaktär fullständigt efter hur man kör."

Så sajber jag vet inte riktigt...Givetvis ska jag testa skidor men jag vill bara ha en "hint" av vad ni tycker....Head monster verkar grymma alla verkar gilla dom....måste testas...Ingen som testat scratch BC förövrigt??

Vilka av dessa skidor?
Jag har testat alla skidor du nämner utom Scotts.
Här är mina korta omdömen:

Pocket: Mjuk, snäll och lättkörd i all typ av orörd snö och på jämna underlag i måttliga farter. En av de allra bästa skidorna i svår snö offpist (tex vindpack eller skare). Tappar i uppåkt snö och pist pga rejält fladder. Fungerar ändå ok i pist om man inte har för höga krav på stabilitet.

Scratch BC: Ganska lik pocket när det gäller lättåktheten och användningsområde, men en annorlunda känsla i svängen pga att den böjer sig betydligt mer under foten och mindre i fram- och bakände. Mycket trevlig skida i mina ögon. Mer dämpad i känslan än Pocket, men ändå ingen stabilitet att skryta med på ojämnt underlag. Väldigt tydlig twintipkänlsa i bindningsplaceringen gör att en viss oro för "front-dip" infinner sig i djupsnö och åkaren luras lätt in i bakviktsträsket.

AK4: Lite plankig känsla som de flesta Extrem. Mkt lätt att komma överrens med så länge underlaget är hyffsat snällt. Jag saknar lite bett i svängen och upplever den som på något sätt långsam i återflexet. Årets modell är bättre än fjolårets tycker jag. Antagligen har Extrem lagt till ett gummilager eller nåt annat dämpande material tills i år. (Eller så var det bara sämre underlag när jag körde den förra året...) Bara hoppa på och köra om man är van vid jib-stansen. Testa en hyrskida med flyttbart fotcenter innan du borrar i dina egna. Jag tycker den går bättre med tre cm bakmontering. Ska du köpa svenskt skulle jag helt klart kolla närmare på BigBlock istället ur årets Extremsortiment. Den gillade jag skarpt även i pist. Den är mycket mer lättåkt än vad ryktet och imagen säger. Längden gör att man får bättre stabilitet i högre farter och ger mer yta i djupsnön. Isgreppet borde vara sämre än AK4, men jag tycker AK4:an och BB:n är likvärdiga i det avseendet.

Head Monster 70/85
Det finns ingen anledning att välja 70:n. 85:an är väldigt lättkörd och är man van vid bredden känns en 70-freeride snarare liten och mesig i pisten. När du dessutom enligt ovanstående inlägg prioriterar offpistegenskaperna finns inga vettiga argument för att gå under 80mm i midjan. 85:an är en av de mest allsidiga halvfeta skidorna i år. Den funkar för de flesta (inte jibbers kanske) som enda skida om man blandar Sverige med Alperna under säsongen. Jag tycker den känns lite åt en Dynastar BIG 188 med uppstyvad bakände om du nu har testat den.

Jag antar det är Stöckli DP och Völkl V-Pro/Explosive som det syftas på i ovanstående inlägg. Jag tror du kommer att ha svårt att uppskatta prestandan i dessa skidor med dina 66kg. Brytigt är ett ord som troligen kommer att plockas fram ur ordförrådet de dagar snön är svåråkt om du väljer en av de tre (kanske inte med V-pron dock...). Lösningen då är att gå ner i längd för att vinna smidighet, men då tappar man snabbt väldigt mycket yta.
Värt att testa är även Salomon AK Rocket Pilot (mkt smidig alá Salomon trots 195), Ross XXX (inte tidiga årsmodeller pga för lite skärning), Scott Santiago (Det ryktas om hållbarhetsproblem. Stämmer detta? Jag såg några rejäla delamineringar den senaste veckan i Verbier) och Nordica Beast 92.

Vilka av dessa skidor?
Jag har inte provat varken Head eller Scott, men resten och en annan scottskida vid namn Santiago. Den måste väl stämma bättre överrens med PR och scratch.

Börjar med Extrem. Detta är den sämsta jävla skida jag åkt på.

PR är lättåkta, MJUKA, breda och MJUKA. Med din vikt kanske de kan funka men för mig (85kg) var de alldeles för mjuka. De bli ostabila i hög fart och är inte så roliga att hoppa med.

Scratch BC. Mumma, tycker jag. Tycker inte den går att jämföra med PR som man gjorde ovan. Denna skida är ungefär en miljon ggr bättre, på allt. Funkar bra i pist, lajbans att leka lite med. Har tyvärr inte testat dem Offpiste.

Scott Santiago. Provade både 195 och 185. Åka fort skidor iaf de längsta. Provade bara något åk så jag kan ite göra en rättvis bedömning.

Annars, köp ett par G4! Då kan du njuta av våra växlande svenska förhållanden i för hög fart.

Vilka av dessa skidor?
För mer info om V-Explosive, läs min (långa) recension, http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/980/ .

Jag tycker inte att åkarens vikt har särskillt mycket att göra med om man gillar denna skida eller andra rejäla saker. Jag väger själv 67 kilo och är 178cm lång. Det är mer en smakfråga, och en fråga om teknik, stil och satsning. En biffigare (i betydelsen styvare och mer dämpad) skida kan snarare vara bättre i dåligt före om man är den typen som laddar på.

Dessutom är det mil mellan Explosiven och G4an som i sin tur är biffigare en V-Pron. Jag har hört försäljare på just Adams prata om att G4an är svår, men personligen tycker jag den är väldigt lättkörd i både 178, 188 och 198. Möjligen kan den lite relativt styva bakdelen vilja kasta dig ibland när det är fluff men du går igenom till hårdare underlag i vissa svängar.

Jag har inte kört Scratch BC, men av Völkls skidor är den gissningsvis mest lik V-Pron. Båda är klart mjukare än G4an, speciellt bak. Någon sade att Scratch hade samma grundkonstruktion under ytan som Pow Air. Det var en skida jag bev mycket positivt överraskad av. Scratchen känns dock mjukare i affären, så jag vet inte. Jag gillar dock designen av Scratcharna, uppfriskande enkelt om man jämför med mina personliga favoriter V-Explosiv.

HitMe

Vilka av dessa skidor?
Denne skien er kanskje en av de stivenste Twin-Tip skiene. Derfor
er de sinnsykt god i pisten. Kjappe fra kant til kant. Fin flex til rask
carving... Skien er bred nok til å flyte i pudderet samtidig som den0
også er ideèl til å ta av eller lande baklengs men det som er best
er DESIGNEN:
Friske varme farger og Deilig dame på ski og binding, behøver jeg
si mer.... Mulig de er litt dyre men hva gjør man ikke for en
glimrende allround ski??

Løp og kjøp!

mvh Teneighty81

Vilka av dessa skidor?
Tjena!
Du ska ha ett par skidor som ligger runt 85 mm på midjan. Bredare än det så blir det mer extrema offpistskidor. 85 innebär en bred friåkningsskida. Med tanke på vikt och längd skulle jag föreslå en max 185 cm 85 mm bred friåkningsskida. Om du är intresserad så har jag ett par splitter nya Fischer Big Stix 84(i plast) 185 cm årets modell för 3500 om du är intresserad. Finns på nummer 0704-18 51 61.

Lycka till
F.L.V.B

Tillbaka
Topp