Jag har testat alla skidor du nämner utom Scotts.
Här är mina korta omdömen:
Pocket: Mjuk, snäll och lättkörd i all typ av orörd snö och på jämna underlag i måttliga farter. En av de allra bästa skidorna i svår snö offpist (tex vindpack eller skare). Tappar i uppåkt snö och pist pga rejält fladder. Fungerar ändå ok i pist om man inte har för höga krav på stabilitet.
Scratch BC: Ganska lik pocket när det gäller lättåktheten och användningsområde, men en annorlunda känsla i svängen pga att den böjer sig betydligt mer under foten och mindre i fram- och bakände. Mycket trevlig skida i mina ögon. Mer dämpad i känslan än Pocket, men ändå ingen stabilitet att skryta med på ojämnt underlag. Väldigt tydlig twintipkänlsa i bindningsplaceringen gör att en viss oro för "front-dip" infinner sig i djupsnö och åkaren luras lätt in i bakviktsträsket.
AK4: Lite plankig känsla som de flesta Extrem. Mkt lätt att komma överrens med så länge underlaget är hyffsat snällt. Jag saknar lite bett i svängen och upplever den som på något sätt långsam i återflexet. Årets modell är bättre än fjolårets tycker jag. Antagligen har Extrem lagt till ett gummilager eller nåt annat dämpande material tills i år. (Eller så var det bara sämre underlag när jag körde den förra året...) Bara hoppa på och köra om man är van vid jib-stansen. Testa en hyrskida med flyttbart fotcenter innan du borrar i dina egna. Jag tycker den går bättre med tre cm bakmontering. Ska du köpa svenskt skulle jag helt klart kolla närmare på BigBlock istället ur årets Extremsortiment. Den gillade jag skarpt även i pist. Den är mycket mer lättåkt än vad ryktet och imagen säger. Längden gör att man får bättre stabilitet i högre farter och ger mer yta i djupsnön. Isgreppet borde vara sämre än AK4, men jag tycker AK4:an och BB:n är likvärdiga i det avseendet.
Head Monster 70/85
Det finns ingen anledning att välja 70:n. 85:an är väldigt lättkörd och är man van vid bredden känns en 70-freeride snarare liten och mesig i pisten. När du dessutom enligt ovanstående inlägg prioriterar offpistegenskaperna finns inga vettiga argument för att gå under 80mm i midjan. 85:an är en av de mest allsidiga halvfeta skidorna i år. Den funkar för de flesta (inte jibbers kanske) som enda skida om man blandar Sverige med Alperna under säsongen. Jag tycker den känns lite åt en Dynastar BIG 188 med uppstyvad bakände om du nu har testat den.
Jag antar det är Stöckli DP och Völkl V-Pro/Explosive som det syftas på i ovanstående inlägg. Jag tror du kommer att ha svårt att uppskatta prestandan i dessa skidor med dina 66kg. Brytigt är ett ord som troligen kommer att plockas fram ur ordförrådet de dagar snön är svåråkt om du väljer en av de tre (kanske inte med V-pron dock...). Lösningen då är att gå ner i längd för att vinna smidighet, men då tappar man snabbt väldigt mycket yta.
Värt att testa är även Salomon AK Rocket Pilot (mkt smidig alá Salomon trots 195), Ross XXX (inte tidiga årsmodeller pga för lite skärning), Scott Santiago (Det ryktas om hållbarhetsproblem. Stämmer detta? Jag såg några rejäla delamineringar den senaste veckan i Verbier) och Nordica Beast 92.