Vilka bindningar gäller egentligen?

Saddl3r

Ny medlem
Vilka bindningar är mest prisvärda egentligen? Förra vintern åkte jag på marker squire bindningar, och efter ett tag blev man nästan rädd för att de skulle ramla sönder bara man tog på sig skidorna!

De jag hittills läst mest bra om är Salomon STH 12 Driver och Marker Griffon, tankar!?

Nu när jag ändå skriver kan jag passa på att fråga; vilken skida gillar ni mest? K2 Domain eller Atomic Punx? Mest rails men även hopp.

Senast ändrad:
Kör på salmon sth 12! Har den själv och jag är mer än nöjd :)

Domain, jag är ett K2 fan!

Jag äger båda skidorna och kan säga punxen är ljusår bättre än domain. Punx har bättre och snabbare belag, starkare stålkanter, och väger mycket mindre. Båda skidorna är mjuka, punx har ett jämnt flex medans domain har "butterzones". Punxen kommer vara enklare att hantera i parken tack vare vikten.

Eftersom domain har rocker och ingen camber så kommer skidan kännas lite nervös i backen, punxen är lite bättre.

Båda skidorna är helt värdelösa i puder.

STH 12 och Marker Griffon bindingen är ungefär likadana, Jag kör STH 14 för den är snabbare än 12an på att få tillbaka foten på rättplats så att den inte tjuvutlöser men jag är ganska stor och väger lite mer så det var därför jag tog den, men 12an är inte dålig iheller! Om du väljer mellan STH 12 eller Griffon ta 12an, billigare oftast och man kan ställa in höjden på STH också så att det blir perfekt passform med pjäxan.

David-Ivarsson sa:
STH 12 och Marker Griffon bindingen är ungefär likadana, Jag kör STH 14 för den är snabbare än 12an på att få tillbaka foten på rättplats så att den inte tjuvutlöser men jag är ganska stor och väger lite mer så det var därför jag tog den, men 12an är inte dålig iheller! Om du väljer mellan STH 12 eller Griffon ta 12an, billigare oftast och man kan ställa in höjden på STH också så att det blir perfekt passform med pjäxan.
Med snabbare antar jag till att du syftar till att den har en hårdare fjäder och därmed mer kraft att dra tillbaka, eller? Överlag så talar man ju inte om snabbhet, det är elasticiteten som är viktig. Att pjäxan faktiskt kommer tillbaka till ursprungsläget efter ett slag är så pass viktigt att tiden det tar att göra det är irrelevant. För den STH12 du talar om (med ställbar tå), STH12 Driver, är ju samma konstruktion som STH14 Driver. Ingen skillnad, bara anpassad för lättare åkare.

Carled sa:
David-Ivarsson sa:
Med snabbare antar jag till att du syftar till att den har en hårdare fjäder och därmed mer kraft att dra tillbaka, eller? Överlag så talar man ju inte om snabbhet, det är elasticiteten som är viktig. Att pjäxan faktiskt kommer tillbaka till ursprungsläget efter ett slag är så pass viktigt att tiden det tar att göra det är irrelevant. För den STH12 du talar om (med ställbar tå), STH12 Driver, är ju samma konstruktion som STH14 Driver. Ingen skillnad, bara anpassad för lättare åkare.
Aa menar det du skrev där, att den är "snabbare" att komma tillbaka till ursprungsläget. Och jag syftade på STH 12 Driver och STH 14 Driver. :)

skulle säga att de bästa bindningarna är Look. dom håller och tjuvlöser inte. En annan jävligt bra bindning är ju FKS, dock så kan man inte byta ut skistoppern på dessa om den skulle paja..:9

Linoos sa:
skulle säga att de bästa bindningarna är Look. dom håller och tjuvlöser inte. En annan jävligt bra bindning är ju FKS, dock så kan man inte byta ut skistoppern på dessa om den skulle paja..:9
Look tillverkar (Rossignol) FKS, och heter P14/15/18 på Look språk. Och jo, skistoppern går att byta. Det är bara inte lika enkelt som på andra bindningar.

PNyberg sa:
Linoos sa:
Look tillverkar (Rossignol) FKS, och heter P14/15/18 på Look språk. Och jo, skistoppern går att byta. Det är bara inte lika enkelt som på andra bindningar.
Mina nya piot kom i dag, Problemet var att jag behöver 130 mm stopper och dom finns inte till 140 modellen (vågar inte gå på 180 med kvä fortfarande på rehab), Tänkte att jag kunde beställa bara själva 130 "bromsgrejjen" som reservdel och byta... Ikke! Blev till att köpa hela dom bakre fästplattotna... 800,- .

Lånar tråden och frågar det samma. Griffon eller STH12.... Tänkte slänga på dom på ett par prophet 98.
Jag väger in på nätta 181cm/65kg och är inte supervältränad. Så jag är inte i behov av möjlighet till speciellt högt DIN-tal.

Körde marker griffon förra vintern, jag hade vikten på 80 och jag väger 60, jag lyckades dra av skidan i luften när jag körde mute grab, men annars fungerade dom väldigt bra!

leksakspojken sa:
Lånar tråden och frågar det samma. Griffon eller STH12.... Tänkte slänga på dom på ett par prophet 98.
Jag väger in på nätta 181cm/65kg och är inte supervältränad. Så jag är inte i behov av möjlighet till speciellt högt DIN-tal.
STH12 om det är Driver versionen annars ingen av dem.

Tillbaka
Topp