Vilka bindningar till gotaman?

sararara

Ny medlem
Hallå!
Nån som vet vilka bindningar som skulle vara ultimata för årets gotama? Jag väger 60 och är 172 lång om det är till nån nytta... Ska beställa skidor, men tänkte kolla så jag inte gör nåt galet... Svara gärna till mig! =)
Sara

Se till att inte snåla in på bindningen. Skaffa hellre en bindning som går till eller över ~15 istället för att nöja dig med en som går till ~12. Då de hårdare modellerna har mer metall och därmed håller bättre.

Utter sa:
Se till att inte snåla in på bindningen. Skaffa hellre en bindning som går till eller över ~15 istället för att nöja dig med en som går till ~12. Då de hårdare modellerna har mer metall och därmed håller bättre.
Visst är det som Utter säger, men med tanke på att du endast väger 60 kg tror jag det räcker gott med DIN12-14.

Senast ändrad:
Jag är 180cm och väger drygt 80kg. Jag valde Look P18 till mina. Jag håller med Utter om att det är lämpligt att köpa en bindning som går över ~12 men, nästa steg brukar bli ~14 vilket jag tror är fullt tillräckligt för dig om du väger 60kg.

Angående val av märke så verkar många vara missnöjda med Marker, och jag vet inte om detta rykte är oförkänt eller ej?

Jag tycker Salomon skruvar upp sig själva efter att ha ställt in "vingarna" i framdelen på modeller med lägre din.

Rossignol och Look har jag bara hört goda saker om. Men de ska inte fungera så bra i kombination med alpine treckers.

Vänlig hälsning,
Micke

Tycker det börjar gå lite väl mycket inflation i bindningar här på freeride. En tjej som väger 60 kilo behöver inga racebindningar så länge hon inte kör superagressivt och/eller kör race. Bindningarna i metall håller visserligen bättre, men de är å andra sidan tyngre och klumpigare. Dessutom har man ju faktiskt garanti på bindningarna och går dom sönder är det ju bara att reklamera.
Vet iofs inte hurpass duktig åkare du är, men är man riktigt duktig brukar man redan veta vad man behöver för bindningar.. Var ska du köpa skidorna sara? I butik eller från conrad?

Senast ändrad:
Lite snabba alternativ:

Marker M14: 5-14
Marker M12: 3-12
Salomon S912: 4-12
Salomon S914: 6-14
Rossignol 140: 5-14
Rossignol 120: 3,5-12

Då är det väl bara att välja :-)

Kan vara bra att, utifrån det du vill ställa bindningarna på, se till att ha 1-2 kvar till max eller min. FF kan ha rätt i att du klarar dig bra med en ~12 bindning. Det är bara det att vi tjockisar inte riktigt vågar lita på dessa.

Lycka till!

Tillbaka
Topp