Vilka bindningar till Line Prophet 98?

antmoritz

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa ett par Line Prophet 98 (179 cm) från kära Sport Conrad, men kan verkligen ingenting om bindningar.

Användningsområdet för skidorna kommer vara 60% pist och 40% offpist. Inget i parken. De ska alltså vara rena allmountain.

Jag vädjar därför till er här på Freeride, som är insatta i bindingar.

Hade verkligen uppskattat hjälp!

/Anton

EDIT: Jag har tittat på bindningar från Marker, då jag har hört att de ska vara bra. Marker Baron och Marker Duke har jag läst lite om, men är inte säker på vad som passar mig.

Senast ändrad:
Duke och Baron är bindningar med gåfunktion för att man ska kunna gå toppturer. Om du inte har tänkt att göra det så kan du lika gärna gå för Marker Griffon/Jester. Vilken man väljer beror på åkstil och vikt.

Kommer du att gå på ngn tur? Annars behövs ej gåbindningar. Om nej, titta på griffon/jester eller sth12/14/16 beroende på vikt/skostorlek/åktempo...åker sth själv och är nöjd.

Edit:tvåa på bollen

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Duke och Baron är bindningar med gåfunktion för att man ska kunna gå toppturer. Om du inte har tänkt att göra det så kan du lika gärna gå för Marker Griffon/Jester. Vilken man väljer beror på åkstil och vikt.
snej sa:
Kommer du att gå på ngn tur? Annars behövs ej gåbindningar. Om nej, titta på griffon/jester eller sth12/14/16 beroende på vikt/skostorlek/åktempo...åker sth själv och är nöjd.

Edit:tvåa på bollen
Okey, då förstår jag. Jag ska köpa ett par rena offpist skidor nästa säsong, då jag ska vara till Whistler i ett halvår. Hade tänkt införskaffa ett par Armada skidor. Skulle jag kunna köpa Duke/Baron bindningarna till dessa Line skidorna, och sedan sätta på dem på Armada skidorna efteråt? För jag har möjlighet att köpa Duke/Baron bindningarna till ett bra pris.

Klart du kan! Det du eventuellt behöver byta är skistoppern om den inte är tillräckligt bred för de nya skidorna.

/MM

Kapar en fin tråd här istället för att skapa en ny.
Precis köpt ett par Skilogik Rockstar 188 och funderar för fullt på hur jag vill sitta fast i dem.
Kollat runt på både marker och sth och tänkte nu be om lite hjälp.
Jag är 1,83, väger 95 och har 315mm på dojjorna.
Kör rätt lugnt och behärskat pga ett trasigt knä som bråkar med mig ibland.
Vad tror ni om situationen?
Mvh Simon

Magngan sa:
Trasigt knä = rossignol fks 140 el. 180. Litar till 100% på den....
Idioti... FKS180 är till för åkare som verkligen inte vill att bindningen ska lossna. Samma sak med t ex Salomon 920. En som har dåliga knän och åker lugnt och behärskat ska ha någonting som löser ut bra vid lägre hastigheter.

@Knuta: Vad brukar du ha bindningarna på och vad har du åkt med tidigare?

Det var inte gratis de ;)
Förstår ju att de förmodligen är bättre än tex Griffon, men är de dubbelt så bra för att motivera ett köp?

Bara kört hyrskidor tidigare av varierande märken. Det enda mer specifika jag åkt på på senare tid är ett par Salomon BBR och då körde jag på DIN 7,5 (Bad specifik att dom skulle börja försiktigt pga knät). Var första dagarna denna säsongen och hade inga problem med tjuvsläpp i pist och skidorna släppte som de skulle när jag skar igenom skare utanför pist :)

Önskar jag gjort desamma.... Din 10 på marker Jester= sitter här med avslitet korsband och ledband... Mina fks 140 får således vila i ett år....

Knuta sa:
Bara kört hyrskidor tidigare av varierande märken. Det enda mer specifika jag åkt på på senare tid är ett par Salomon BBR och då körde jag på DIN 7,5 (Bad specifik att dom skulle börja försiktigt pga knät). Var första dagarna denna säsongen och hade inga problem med tjuvsläpp i pist och skidorna släppte som de skulle när jag skar igenom skare utanför pist :)
Tänkte mer på vilka bindningar du kört med. :)

Gissningsvis så skulle ett par bindningar som slutar runt 12-14 funka bra för dig. T ex Marker Griffon, Ross/Look FKS 14/140, Salomon STH 14 Driver. Sen som vanligt, börja lågt och jobba dig uppåt om dom löser för lätt.

Hehe, du tänker så du...
Så långt sträckte sig inte minnet men ser på en bild här att det är Salomon på bindningen med. Hyrskida i Tandå om det ger någon extra ledtråd.

Det var samma spår som jag har vart inne på med då, kollat en hel del på STH 14 redan.

Tillbaka
Topp