vilka fatskis?

pedor

Ny medlem
vilka fatskis?
Har i vinter åkt på line prophet 90 och jag känner att dom funkar bra offpist om inte snön är alldeles ny fallen och mjuk. Skulle haft nånting rejälare när man ska ut och leka i djuppuder.
Är 191 cm lång och väger 95 kg, har kollat lite på line ep pro som ser riktigt härliga ut men är osäker om längden när dom bara finns i 185.
Nått bra tips ??
mvh peder

vilka fatskis?
jag vet att man ska följa utveckligen,, men hur i h----e överlevde vi som var med på 70talet och åkte puder???,, saken är nog den att vi faktiskt var BÄTTRE skidåkare,, ; )

vilka fatskis?
Onlytelemark sa:
jag vet att man ska följa utveckligen,, men hur i h----e överlevde vi som var med på 70talet och åkte puder???,, saken är nog den att vi faktiskt var BÄTTRE skidåkare,, ; )
Efter att ha tittat på flera av årets "säsong-edits" (spenderar "säsongare" all sin tid på att posera för sin egen semesterfilm numera?) så verkar det som att du har rätt.
Många åkare rör sig exakt likadant som feta, otränade, nybörjaren gör när han med nöd och näppe tar sig nedför den svarta pisten utan att falla.
Den stora skillnaden är att säsongarna gör det i fin offpist, utomlands och framför kameran.

Å andra sidan spelar det verkligen ingen roll. Det viktiga är att vara snäll med alla man möter och ha roligt.

Så jag hoppas att folk har kul när de jobbar på sina filmer och kommer ihåg att njuta av livet mellan poserna.
Säsongen är inte slut än så jag ser fram emot fler, och mindre allvarliga, säsongs-edits. Så länge det är skidglädje så är det helt ok att åka som en fet nybörjare i lindvallen.

-snö
/r

vilka fatskis?
rabbit sa:
Onlytelemark sa:
Efter att ha tittat på flera av årets "säsong-edits" (spenderar "säsongare" all sin tid på att posera för sin egen semesterfilm numera?) så verkar det som att du har rätt.
Många åkare rör sig exakt likadant som feta, otränade, nybörjaren gör när han med nöd och näppe tar sig nedför den svarta pisten utan att falla.
Den stora skillnaden är att säsongarna gör det i fin offpist, utomlands och framför kameran.

Å andra sidan spelar det verkligen ingen roll. Det viktiga är att vara snäll med alla man möter och ha roligt.

Så jag hoppas att folk har kul när de jobbar på sina filmer och kommer ihåg att njuta av livet mellan poserna.
Säsongen är inte slut än så jag ser fram emot fler, och mindre allvarliga, säsongs-edits. Så länge det är skidglädje så är det helt ok att åka som en fet nybörjare i lindvallen.

-snö
/r
:D !

vilka fatskis?
rabbit sa:
Onlytelemark sa:

-snö
/r
Hahaha, bästa på länge!

För att svara på trådskaparens fråga, möjligt att EP Pro är aningen för mjuk för dina 95 kg.

vilka fatskis?
Muligens *litt* mer enn en aning for myke også - og alt for korte.
- Kästle MX128
- Völkl Katana 190/197
- Völkl Kuro 195
Bare for å nevne noen...

vilka fatskis?
pedor sa:
Har i vinter åkt på line prophet 90 och jag känner att dom funkar bra offpist om inte snön är alldeles ny fallen och mjuk. Skulle haft nånting rejälare när man ska ut och leka i djuppuder.
Är 191 cm lång och väger 95 kg, har kollat lite på line ep pro som ser riktigt härliga ut men är osäker om längden när dom bara finns i 185.
Nått bra tips ??
mvh peder
Får hålla med några föregående talare om just EP Prons flex. Ägde själv ett par av EP Pro generation 1 och de vek sig heela tiden, och då väger jag ca 10kg mindre än dig. Så ska du inte åka runt och spinna och buttra överallt så är det bättre att gå för en stabilare skida. Samtidigt antar att du ändå letar efter en lekfull skida så tycker jag personligen att Jaa968 tips var lite....off.

Sj tycker jag att du bör titta på;
Moment Bibby Pro 190
Moment Night Train 186
Moment Ghost Chant 186 (i stort sett en styvare EP Pro)
ON3P Caylor 191
Salomon Rocker2
Armada AKJJ 195
Atomic BentChetler 192
Black Crows Nocta 188

vilka fatskis?
Fra en som selv kjører EP Pro mye, og har kjørt de på alle slags forhold:

Til kjøring i løs snø (trenger ikke være veldig mye) i skog eller åpne flater der du ikke kjører veldig fort, så er det en utrolig leken morsom ski. Til leken kjøring i skog tror jeg neppe du finner bedre ski (veier selv ca. 90kg).

Skal du derimot kjøre hardt og fort, droppe klipper og kjøre mye på varierende forhold, styr unna EP Pro. Sikt heller mot ski som er stivere, og noe lenger kanskje rundt 190. Kanskje du skal ta en titt på Völkl Shiro som er en ny ski til neste sesong; Völkl katalog utdrag

Veldig mange skryter av On3p, som har forhåndsalg av ski til veldig gode priser nå www.on3pskis.com Der er det flere modeller som er mulige til ditt bruk, både Caylor og Billy Goat har fått veldig mye skryt, evt. Wrenegade hvis du vil pushe litt hardere ned fjellsidene ;)

vilka fatskis?
PNyberg sa:
pedor sa:
Nått bra tips ??
mvh peder
Får hålla med några föregående talare om just EP Prons flex. Ägde själv ett par av EP Pro generation 1 och de vek sig heela tiden, och då väger jag ca 10kg mindre än dig. Så ska du inte åka runt och spinna och buttra överallt så är det bättre att gå för en stabilare skida. Samtidigt antar att du ändå letar efter en lekfull skida så tycker jag personligen att Jaa968 tips var lite....off.

Sj tycker jag att du bör titta på;
Moment Bibby Pro 190
Moment Night Train 186
Moment Ghost Chant 186 (i stort sett en styvare EP Pro)
ON3P Caylor 191
Salomon Rocker2
Armada AKJJ 195
Atomic BentChetler 192
Black Crows Nocta 188
Tackar för svaret, ska kolla på dessa skidor:)

Tillbaka
Topp