Vilka fetingar?

rahldin

Ny medlem
Vilka fetingar?
Hallå,

tänker köpa ett par fetingar som komplement till mina Scott Aztec Pro (som jag är mycket nöjd med). Väger 70 Kg, 178 lång. Ska åka ca 3 veckor i Alperna i vinter.

Åker med god teknik, mindre med kraft även om jag är vältränad. Hellre längre svängar än korta.

Kommer använda skidorna när jag planerar åka off-pist, främst lössnö, men vill att de ska funka i pisten också eftersom man oftast hamnar där till slut.

Har läst om en mängd skidor. Verkar som det står mellan Völkl Gotam och Head Mojo 105? Har valt bort Extrem Big-O eftersom jag hört att kvaliteten är halvdan. Scott P4 verkar vara lite för mjuka. Scott Pure är för långa känns det som.

Åsikter och förslag?

Vilka fetingar?
Mellan Gotama och Mojo 105:an är Gotaman det givna valet... Jag testade 105:an lite förra påsken och det var inte kul att köra pist med dem kan jag säga... Tror det är över 30m svängradie i dem och då blir det mest rakt fram... Gotaman däremot har mindre svängradie så den är bra mycket trevligare i pisten... Sen så är den ju en Völklskida och de har ju ett minst sagt bra kantgrepp.

Alltså, Gotaman lätt!

Vilka fetingar?
Hmm Scott P4 är väl inte så mjuka med tanke på din vikt? Och Extrem Big O är väl inget fel på kvaliten efter vad jag har sett och hört. Men Gotaman är ett bra val. Men som sagt kolla upp P4 tycker jag.

//H

Vilka fetingar?
Åh ja Hasse. Jag provkörde P4an förra säsongen. Sjukt mjuka tyckte jag. Och jag väger endast 70kg. Man kunde göra ollies som om det vore en renodlad parkskida. Men kul i skogen lär den vara. Gotaman före P4 alla gånger tycker jag. Spec om du vill ha längre svängar.

Senast ändrad:
Vilka fetingar?
Hmm nja beror vad man jämför med så ;)

Men med en vikt på 70 kg så det kansek en lämplig skida. Men som sagt alla åker vi olika och tycker olika.

//H

Vilka fetingar?
Hasse och JCM: Har hört goda saker om ARG gentemot Pontoon. Att den är styvare och att den faktiskt är rent allmänt trevligare i flytet, uppkört osv.. Kan ni bekräfta det?

Stämmer det för övrigt att den är bredare strax framför samt bakom foten än under?

Senast ändrad:
Vilka fetingar?
Njae, med 70kg trodde jag han skämtade - alternativt inte gått ur lågstadiet. Mellanvikt? Häh, då behöver man ju inga breda skidor, då flyter man ju på ett par schyssta super force 9... :) Mellanvikt ;p
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellanvikt

En riktig karl kan aldrig vara för lätt för Pontoon. Men självklart kan den vara lite fel i Blindvallen. Då rekommenderar jag någonting som heter Rossignol Bandit med flest X, tror det är 4 nu. Den gröna.

Fråga HitMe, han kan ju Völkl:s sortiment bättre än sitt eget personnummer.

Senast ändrad:
Vilka fetingar?
Jarle: Har åkt på Pontoon men inte på ARG. Men vet att ARG är en plankning av Lotus 138. Och varför vill du ha en styva skida när det är en ren puderskida? Och jag vet att Pontoonen är trevligare i uppkört om ARG är någonlunda lik Spatula.

Och ja det är både Pontoon, ARG och Lotus 138

//H

Vilka fetingar?
Hasse: Med tanke på att det är en rocker på samtliga skidor (iaf arg de andra kanske är rev. camber?) känns det faktiskt som att de blir stabilare. Eller så är jag helt föråldrad vad gäller skidteknologi?

Vet att samtliga bygger på spaten.

Hur äre det med bredden under foten vs bredden framför och bakom på arg'en då?

Vilka fetingar?
Den är bredare framför och bakom som dom andra två oxå är. Varför skulle ARG vara stabilare än Pontoon för??

//H

Vilka fetingar?
ok. tack för svaren. speciellt den där ARG-debatten.

Några andra skidor man kan tänka på?

Verkar vara svårt överträffa Gotama......

Vilka fetingar?
Hasse var det svaret till mig eller till emir? om det var till emir så tycker jag allt att han ska ha den i åtanke.
var det till mig så är den väl styv? Jag finner den iaf hyffsat styv, mjukt för mig är PR, ak enemy osv...

Vilka fetingar?
Min polare har Pro Legend och är sjukt nöjd men de är krävande för honom och han väger typ 30 pannor mer än mig. Någon tipsade om en Nordica skida men dem vet jag inget om

Vilka fetingar?
Ja den är styv men Gotaman är inte heller en så mjuk skida... Kolla på P4 eller Seth kanske??

//H

Vilka fetingar?
Nordica supercharger enforcer/blower är styva skidor, styvare än pro legend

Pro legend xl verkar vara trevlig dock

Vilka fetingar?
Hoppar in i debatten...
Hasse, du skriver att Gotaman inte är så mjuk, är den mycket styvare än PR?
PR är ju känd för att vara en riktig mjukis. :-)

Vilka fetingar?
Håller oss ontopic här så jag svarar dig i gb Kricke. Måste ju ta ansvar nu som moderator kom jag på...

//H

Vilka fetingar?
jag kör själv på gotaman men väger 5kg mer än dig. är mycket nöjd med dem, funkar överallt med lite kraft:P. jag säger bara GOTAMA.

Vilka fetingar?
Har åkt på Big O. Men kolla den med David Kantemo här på Freeride eller FreddeN dom har nog åkt mest av alla på dom..

//H

Vilka fetingar?
Köp en Dynastar legend pro 194cm, världens mest mångsidiga skida.
Jag har i det närmaste identiska mått som dig och den är den absolut bästa skida jag nånsin åkt. Dessutom är det j i princip rea på den i år. Flera tusen billigare än i fjol.
Den är ju lite smalare än de andra men längden vinner.

Vilka fetingar?
Jarle sa:

Nordica Supercharger Enforcer är sjukt mjuka, dock så är dom vridstyva. så de pallar hård åkning trots den mjuka flexen.

Emir kicka närmre på Nordican

Vilka fetingar?
snortpowder sa:
Jarle sa:

Nordica Supercharger Enforcer är sjukt mjuka, dock så är dom vridstyva. så de pallar hård åkning trots den mjuka flexen.

Emir kicka närmre på Nordican
Lånar tråden lite.

Hur är blowern då? Är den också relativt mjuk men vridstyv? Någon som prövat denna skida?

Tillbaka
Topp