Vilka freeride skidor kan passa mig?

OscarE

Medlem
Hej alla glada!
Kille på snart 40 år som åkt utför sedan barnsben, varav en hel del i Alperna. Är tung (105 kg, 180 cm), ganska aggresiv i min åkning och gillar farten mest. Har mest åkt pist och åker på ett par c:a 8 år gamla Atomic SX9:or 180 cm. Jag trivs mycket bra med dessa i pisten, men har provat en del offpist med dem. Då är det inte lika kul, då de helt enkelt inte bär. Tänker behålla dem för piståkning med familjen, men vill även ha ett nadra par att vatrva med.

Är nu inne på att skaffa nya lagg som funkar för mig i och utanför pisten. Provade några olika typer under en vecka i Österrike och det öppnade upp ögonen för vad som hänt på marknaden.
Jag provade följande modeller:

Völkl Mantra:Tyckte dessa var ganska tråkiga. Visst! De funkade överallt, men det kändes som att köra en gammal Volvo dvs tryggt och säkert, men ingen större åkglädje. De jag testade var något kortare än mig själv (fanns inga längre inne) och ett par längre hade kanske gett en annan upplevelse.

K2 Rictor: Riktigt roliga skidor som kändes lekfulla. De kändes styva och det gick att dra på rejält i pisten. Offpist var de bra, men kanske lite för smala över midjan för mig. Bra även när det var uppkört. Även här hade lite längre skidor nog passat mig bättre.

Völkl Gotama 187 cm: Dessa skidorna gillade jag mest av de jag testade. Funkade riktigt bra överallt, även i välpreparerad pist. Med dessa blev uppåkt sörja bara roligare. Konstigt, men ju sämre underlag ju roligare blev det. tacka den rejäla rockerprofilen för det. Offpist var de också suveräna, men möjligtvis var de kanske lite mjuka.

Nu till de skidor jag spanat på, men inte kunnat testa. Är inne på K2 Sidestash, Dynastar Pro Rider 105 alt. 115 eller Völkl Katana. Någon av dessa verkar passa mig bäst utifrån tyngd och åkstil. Har även sneglat lite på Blizzard Bonafide och K2 hardside, men de är nog lite för smala för mig?

VAD TROR NI DÄR UTE I STUGORNA, BACKARNA OCH PÅ AFTERSKIN? Vilka skidor tror ni kommer passa mig bäst?? Jag vill att de ska leverera offpist, men de ska ju helst funka i pisten också när man åker med familjen. Då går det inte så fort, men emellanåt vill man ju kunna stå på när man kör i fatt dem:)

TACKSAM FÖR SVAR, SYNPUNKTER OCH TIPS!

Har ett par Sidestash och tycker de är skittråkiga i pisten. Lätta att få över kant-kant men svänger inte mycket själva, tråkigare än ett par Legend Pro Rider 2005. I off-pisten gillar jag dock sidestashen, gillar att de flyter lite bättre med tip-rockern. Är överlag väldigt nöjd med sidestashen, men då anser jag att pist-egenskaperna är irrelevanta.
Inget direkt svar på allt tyvärr men kanske lite hjälp på traven....

Gotaman är riktigt grym, men du som är lite tyngre kanske ska testa en längre skida?
Annars kör på den, riktig grym allrounder!

Om du tyckte att Mantran var tråkig så lär väl tyvärr Katanan vara samma sak, eftersom de är uppbyggda på samma sätt. Jag skulle dock säga att Katanan är en underbar skida, utifrån mina preferenser.

Tycker absolut du ska hålla dig omkring 110 mm i midjan om du vill ha en allroundskida för offpistkörning (som inte alltid är fluffig lössnö alla dagar i veckan).

Sidestashen är ett snorsäkert val som fungerar i alla lägen utan att egentligen vara bäst på något. I hård pist kan den uppfattas som trist (Hej Tomtefar!) eftersom den går stort, tryggt och stabilt (oavsett vad den möter), men personligen tycker jag den kan vara riktigt underhållande i pisten när underlaget är lite mjukare. Men oavsett vilken snö du möter får du ett verktyg som aldrig sviktar, tryggt och säkert är nyckelorden... Ett par 188 är rätt längd för dig.

Gillar du Gotaman får du nog en lite roligare kamrat i lössnön med sin fullrocker, men möjligtvis inte lika allround. Väljer du 194 cm bör du få en riktigt stabil plattform för din vikt.

/MM

Senast ändrad:
Mitt förslag är att du tittar på Black Crowes och Dynastars sortiment. Själv har jag inte åkt något av märkena, men det jag förstått av folk jag pratat med (bl a min chef som har liknande skidbakgrund som du och som också åker hårt) så är deras skidor ofta väldigt stabila. Med din vikt och teknik i åtanke bör du nog ha något lite styvare under fötterna. Chefen har ett par Black Crowes Sevun som han trivs otroligt bra med. Han får något drömmande i blicken så fort han nämner dem :) Dynastar Legend Pro Rider 115 låter också vettiga.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp