vilka har en säker plats att gå freeridegymnasiet?

Flufffy

Medlem
Jag undrar bara vilka som kommer gå freeride, 2011-14 alltså de som börjar i höst :)

Jag är antagen till freeride :)

någon/några som skulle kunna tänka sig önska att bo med en tjej? hehe

nice, vi får väl bli roomies då istället !

Hej! Jag är en tjej på 15 år, och tänkte kolla men någon om ni vet vad intagningspoängen är till Malung-sälens gymnasie. Jag är helt okej på snowboarden och skulle vilja gå typ samhäll går det? Är det någon som skulle vilja tala om för mig hur det är att gå där samt hur det är att bo på internat. Puss & Kraam MVH/Clara

Clarsten@hotmail.se

clarsten sa:
Hej! Jag är en tjej på 15 år, och tänkte kolla men någon om ni vet vad intagningspoängen är till Malung-sälens gymnasie. Jag är helt okej på snowboarden och skulle vilja gå typ samhäll går det? Är det någon som skulle vilja tala om för mig hur det är att gå där samt hur det är att bo på internat. Puss & Kraam MVH/Clara

Clarsten@hotmail.se
Jag undrar samma sak! Är dock kille, hade ju vart jävligt skoj!

HobbyturkeN sa:
clarsten sa:

Clarsten@hotmail.se
Jag var och besökte freeridegymnasiet för nån vecka sen och då tror jag det var att om man har 230 poäng så borde det vara lugnt, men jag är inte helt säker på att det var det! :)

Okej aldeles för höga påöng haha jag har väll 180-190p hahahaah Im screwed! Hehe, tusen tack för svar iaf! :)

HobbyturkeN sa:
clarsten sa:

Clarsten@hotmail.se
Jag går i 2:an på Freeridegymnasiet och den med lägst betyg i min klass kom in på ca 180 poäng. Det här nya systemet har fuckat up för ganska många då du inte får söka freeride om du har samma program i din kommun (Hotell & turism). Så vidare inte Malung-sälens kommun och din egna kommun fixar en deal på något vis. Inte så insatt i just det.
Men du kan själv överklaga till din kommun och hålla på att argumentera om att Hotell & Turism-programmet i din egna kommun inte kan erbjuda samma saker som Freeridegymnasiet. Många kommuner tar in hänsyn till detta vilket är riktigt synd för alla borde få lika stor chans att konkurrera om platserna på detta program.
Innan GY11 (det nya gymnasie upplägget) slog till, var Freeridegymnasiet ett Handel & Turism-program. Vilket var en special upplagd linje, som nästan inga andra kommuner hade. På så sätt blev antagningen mycket mera rättvis. Sen kom GY11 och de blev då ändrat till Hotell & Turism, vilket förstörde sökningen lite.
Även fast du kanske har Hotell & Turism-program i din kommun kan du ändå frisöka, men då kommer inte din kommun gå inte med något ackoderingstilägg etc. Det negativa är att du söker i andra hand, vilket innebär att du kommer söka på de lediga platserna som finns efter de som sökt i första hand. De finns ca 18 platser och tyvärr så kommer de antagligen att vara över 18 som söker i första hand. Det är det du måste överklaga med din kommun. Om att Freeridegymnasiet inte är som vilket Hotell och Turism-program som helst, så du får söka i första hand.
Därför kan du tyvärr inte gå samhäll efter som de endast är en hotell&turism linje. Dock så har tränarna och våra lärare lagt in kurser redan som gjort att programmet är högskoleförberedande.
De använder mycket av sina kontakter med alla entreprenörer och arbetande i Sälen och även på andra ställen i utbildningen. Vi får åka runt på mycket föreläsningar där VDs själva berättar hur du ska gå tillväga i arbetsintervjuer och hur de gjort själva för att vara där det är idag. Mycket lärorikt faktiskt.
Mycket projektabeten istället för prov med papper och penna. Vilket gör att du kan gå mer efter dina egna intressen i din utbildning. Friare, mer praktisk och mer lärorik utbildning.

Du kan fixa eget boende, eller elevlägenhet. Jag bor själv i Elevlägenhet. Det finns lägenheter så du kan bo 2 eller 3
Ett eget låsbart rum och delar badrum, vardagsrum och kök.

Har jävligt rolig tid här iallafall, kungligt gymnaise! Skulle inte kunna tänka mig gå något annat.

Tillbaka
Topp