Vilka jibb-skidor går bäst i pist?

Eric_W

Aktiv medlem
Tjo!

Letar efter någon typ av styvare och dämpad twintip skida som duger både i pist och park. Skall tilläggas att jag inte är någon jibber av rang, utan är nöjd med att slänga 3or i parken. Även om de skall köras mittmonterade så prioriteras bättre pist-egenskaper än lekfaktor i parken.

Var ett tag sedan jag körde jibblagg, men har testat tre par under mina dar:
- Mjuka K2-skidor som jag inte kommer i håg namnet på. Var för mig helt värdelösa. Fladdriga och inget grepp
- Völkl Ledge: Var hel ok, men var lite långa, och inte super bra i pisten.
- Rossi Scratch FS (röda, för er som minns dessa) som jag verkligen gillade. Tyckte de var dämpade och stabila nog för hårdkörning i pist.

Så vad finns det för grejer som påminner om det sistnämnda i dag?

Jag kör på ett par Majesty Dirty Bears, nu kanske de inte är parkorienterade i grunden utan mer åt all mountain hållet men det är ett ordentligt tryck i dem i pisten, stabila också. Körde tidigare på ett par med snarlika mått fast mer rocker i både tip och tail, här är enbart en svag early rise i tipen och karaktären i skidan var för mig förvånansvärt annorlunda då de verkligen inte vill sladda även om du själv skulle känna för det. Duger för mig i parken även det heller inte är mitt game direkt.

Senast ändrad:
Vår grabb kör på Völkl Bridge också lite mer all mountain, har provåkt skidan och den funkar bra i pist. Satsa på en bindning som gör det möjligt att justera bak bindningen. Vi har en schizo monterad, pistegenskaperna blir väldigt mycket bättre när man backar bak den.

Tillbaka
Topp