Vilka lavinböcker rekommenderar ni?

Vannish

Medlem
Tänkte att jag skulle ha något att läsa på flyget till Japan och satt och fundera på lite lavinböcker. Har kollat lite på dessa:
FREE SKIING - HOW TO ADAPT TO THE MOUNTAIN
ALAZO LAVINBOKEN

Och denna är ett kanske:
LAVINSÄKERHET

Någon som kan säga något om böckerna eller har andra att rekommendera. Kommer bara köpa 1 bok för övrigt.

Jag har Free Skiing och kan absolut rekommendera den. Tycker att den täcker det mesta en behöver veta.. den har lyckats svara på mina frågor iallafall. Det är lite småklurigt med engelskan ibland, men då finns ju google översätt till hands.

Med tanke på hur många sidor Free skiing är på så hoppas jag ju att den innehåller det mesta ;) Men har tänkt det samma om engelskan. Nu har jag ju inte läst den än men kan tänka mig att det ibland kan bli smått bökigt. mholm, den boken finns bara på norska eller?

The Avalanche Handbook är ett alternativ om man är långt över genomsnittet intresserad av snö och laviner. Den är väl vad man skulle kunna kalla för ett referensverk.

Jag har bara läst Free skiing och Lavinsäkerhet av de nämnda men ska du bara ha en bok så lägger jag utan minsta tvekan min röst på Free skiing, den är grym.

Jag har boken Lavinsäkerhet, vilket är en översättning av Bruce Jamiesons bok Backcountry avalanche awereness . Den används som kursmaterial på Slao lavin 1.
Tycker den är riktigt bra. Den är ett säkert kort, bara och köpa.

FREE SKIING - HOW TO ADAPT TO THE MOUNTAIN är bra. Men att släpa med en telefonkatalog på 2 kg känns som lite väl på en Japanresa, om du inte dumpar den på flyget förstås.

Det är klart, har inte oändligt med plats i väskan även om jag borde kunna få med boken… Kanske ska kika på typ lavinsäkerhet som är en betydligt mindre bok och satsa på 2kg boken tills nästa gång :p
Tål att funderas på iaf...

Staying Alive in Avalanche Terrain är en schysst bok annars. Finns som pocket tror jag. Annars är ju e-böcker the shit. Behöver man bara släpa på valfri tablet istället. Nu finns inte Free skiing-boken att köpa som e-bok dock, vilket är synd.

Den bästa boken får nog ses som det egna väsendet i symbios med huvudet och dess funktioner. Men Obs! enbart om rekorderlig dos av den ´något vaga funktionen sunt förnuft finnes innanför pannbenet :P

Senast ändrad:
Har läst lavinboken, och tyckte den var bra och tog upp vettiga exempel kanske lite kort men fördelen är att det är en ganska liten bok som man kan ha med överallt och öppna om det är något man glömt. Jag själv skulle vilja komplettera den med en mer detaljerad/bredare bok. Det kanske är överkurs men det är ett intressant ämne och ack så viktigt om man rör sig på berget ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp