vilka muskler...

Kati

Ny medlem
vilka muskler...
...tränar man om man åker på längden? Och hur bra träning är det inför nerförsåkningen? Jag är helt obildad i detta ämne, gym-saker och sånt, men här brukar det ju alltid finnas nån som vet?

vilka muskler...
du behöver träna hela kroppen. ben,bål,överkropp,armar för att orka med längåkningens alla moment som stakning,skejt mm.

muskler är ju alltid bra att ha när man åker utför, bål och ben kommer du ha nytta av!
lycka till på gymmet

vilka muskler...
Kondition är alltid bra att ha.

Mage och rygg kommer att tränas. Men den träning du får av mage/rygg är nog inte så stor.

Baksida armar får sig rejäl träning i längdåkning dock av all stakning och bakhalka.

Den största vinsten dock är skidkänsla/balans. Sätt en utförsåkare på ett par längdskidor och i första utförslöpa
så längtar man efter pjäxor som sitter åt. Törs man och kan man åka fort utför med längdskidor så kommer det
inte att vara några problem att åka med alpin utrustning sen. Fina tillfällen att öva fartställning på också.

Benen tränas dock väldigt annorlunda. Positionen och statiskt/dynamiskt skiljer det mycket.

vilka muskler...
Musklerna i mage och rygg tränar du väldigt mycket när du aker längd, se till att fundera lite pa tekniken sa inser du att det nästan tar mest av allt där, framförallt vid kraftig stakning. Och det är hiskeligt bra inför nerförsakningen tycker jag. En stark rygg är superviktigt... Ju.

Tycker inte att du ska fundera pa att träna pa gym inför längdakningen, som LEAF föreslar, utan ge dig ut i sparen regelbundet sa kommer det inte alls att ta lang tid innan du känner märkbar skillnad i alla berörda muskler, och konditionen saklart!

Längdakning ar griimt. Kör hart!

vilka muskler...
Vid längdåkning tränas hela kroppen, mage, rygg, ben, armar, axlar.. bröst är kanske den delen av kroppen som tränas minst..
Jag tror på att köra längdåkning kanske 2-3 ggr i veckan och sen gym 2-3 ggr också för att kompensera upp och bygga den styrka du får där.. Iochmed längdåkning får man långa sega muskler som e bra vid uthållighet, kan behöva kompenseras upp med explosiv träning på ett gym... Om man nu inte satsar på att köra sprint, 1-2km i högt tempo..

Om du ska börja träna gym utan att ha gjort det förr så ska du köra lite lättare och många repetitioner (12-15 i 3-6 set) och börja med basövningar, typ benböj, bänkpress.. Flerleds övningar som dom också kallas då det kopplas in många olika muskler i en rörelse..
Efter ett tag, 3-4 veckor kan du gå ner å köra färre reps (4-6reps/3 set) och köra tyngre, se dock till att du har en vän att träna med då du ska köra t.ex bänkpress.. egentligen kör ALDRIG bänkpress utan någon som kan hjälpa till..

Detta är vad jag tror, det kan vara helt fel men kan även vara helt rätt.. Det är svårt att säga, kan bara säga att jag har bara tränat på gym i ungefär 1 år nu och jag känner stor skillnad när jag åker utför, speciellt i benen som jag kört lite mer än resterande kropp..

Mitt råd är att ta hjälp i början på gymmet av en personlig tränare eller instruktör som kan titta när du tränar och säga om du gör fel eller rätt.. Det gör stor skillnad!
Lägg mycket träning till rygg, mage, axlar och ben.. Det är viktiga muskler, axel skador kan ofta lindras om man har ordentligt med muskler uppbyggt runt omkring..

Reserverar mig för diverse fel och dylikt.. Bara mina råd om träning..

Lycka till i spåren och på gymmet!

vilka muskler...
Längdåkning är jävligt bra om du vill åka länge och hårt i backen i och med konditionen du får.
Sen är det ju också bra med starka muskler. Det är viktigt med stark bål, mage och rygg också så du inte sjunker ihop när du blir trött plus att jag tror att du inte skadar dig lika lätt vid fall medmera om du är stark i hela kroppen.

Good luck

vilka muskler...
Det låter ju skitbra att längdåkning är bra träning:-)
Jag var kanske inte så tydlig i min fråga, men gym har jag inte för avsikt att gå på - jag klarar inte det, det är bara såååååå tråååååkigt! Jag försökte bara säga att jag inte kan så mycket om muskegrupper och allt sånt, eftersom jag INTE gymmar. (Jag fixar bara motion om det är "maskerat" till nåt annat kul, typ skidåkning - alltså nåt man gör för att det är kul med motionen som bonus, inte nåt man bara gör för att få motion.)
Därför är det ju superbra om längdåkningen tränar hela kroppen, då ska jag köra så länge det går över fälten nu och börja så tidigt som möjligt till hösten/vintern - den grundkondis och benstyrka borde förhoppningsvis ge åtminstone en bra *grund* till alpinskidandet. Dessutom går jag ca 1 timmes rask promenad varje dag - 7 dar i veckan, 52 veckor om året, och det ger ju också lite grundkondis.

tack för era tips, kanske jag "gymmar" lite hemma på golvet ändå...:-)

vilka muskler...
Det mesta där man rör på sig är bra träning, längdåkning, utförsåkning, promenader, löpning, allt e bra egentligen.. bara på olika sätt, tränar olika delar.. Det ingen av grejjerna egentligen tränar mycket är framsida armar och bröst (tror inte jag åtminstone)..

Sen tolkade jag kanske ditt inlägg lite fel men alltid kul å visa vad man kan (tror sig kunna) : )
finns många bra övningar man kan göra i hemmet för att stärka bål, se pilates och dylikt..

Tillbaka
Topp