Vid längdåkning tränas hela kroppen, mage, rygg, ben, armar, axlar.. bröst är kanske den delen av kroppen som tränas minst..
Jag tror på att köra längdåkning kanske 2-3 ggr i veckan och sen gym 2-3 ggr också för att kompensera upp och bygga den styrka du får där.. Iochmed längdåkning får man långa sega muskler som e bra vid uthållighet, kan behöva kompenseras upp med explosiv träning på ett gym... Om man nu inte satsar på att köra sprint, 1-2km i högt tempo..
Om du ska börja träna gym utan att ha gjort det förr så ska du köra lite lättare och många repetitioner (12-15 i 3-6 set) och börja med basövningar, typ benböj, bänkpress.. Flerleds övningar som dom också kallas då det kopplas in många olika muskler i en rörelse..
Efter ett tag, 3-4 veckor kan du gå ner å köra färre reps (4-6reps/3 set) och köra tyngre, se dock till att du har en vän att träna med då du ska köra t.ex bänkpress.. egentligen kör ALDRIG bänkpress utan någon som kan hjälpa till..
Detta är vad jag tror, det kan vara helt fel men kan även vara helt rätt.. Det är svårt att säga, kan bara säga att jag har bara tränat på gym i ungefär 1 år nu och jag känner stor skillnad när jag åker utför, speciellt i benen som jag kört lite mer än resterande kropp..
Mitt råd är att ta hjälp i början på gymmet av en personlig tränare eller instruktör som kan titta när du tränar och säga om du gör fel eller rätt.. Det gör stor skillnad!
Lägg mycket träning till rygg, mage, axlar och ben.. Det är viktiga muskler, axel skador kan ofta lindras om man har ordentligt med muskler uppbyggt runt omkring..
Reserverar mig för diverse fel och dylikt.. Bara mina råd om träning..
Lycka till i spåren och på gymmet!