Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du 100% säker på det Jarle? är ett röttspänne och lite rödadetaljer på pjäxorna jacob använder?Jarle sa:Krypton pro
Jag har haft tungor och spännen i alla möjliga färger på olika kryptonskal. Nu har jag gråa tungor på Lupo.shakabro sa:Är du 100% säker på det Jarle? är ett röttspänne och lite rödadetaljer på pjäxorna jacob använder?Jarle sa:Krypton pro
Vad är skillnaden mellan Dalbello Krypton pro och Dalbello Krypton pro I.D? båda är 130 flex vad jag fått fram.
Krypton pro = Dalbellos flaggskeppsskal, kom med C- respektive B-tunga samt dämpad och stum bottensula (gäller samtliga generationer)shakabro sa:Hittade även en modell som heter Dalbello Krypton 2 Pro I.D. skulle vilja reda ut vad skillnaderna är mellan: Krypton Pro
Krypton Pro I.D
Krypton 2 Pro I.D
Någon som har provat eller kör på dessa pjäxor och kan ge en recension utav dom?
Tack på förhand.
Risig stil, ska du inte köpa i butiken tycker jag gott att du kan köpa grisen i säcken och stå ditt kast om de inte passar. Är ingen välgörenhet att driva butik och agera testställe för alla snålisar. Och nej, jag driver inte en butik, jag värnar bara om att de ska finnas kvar.shakabro sa:Tack för det Grymma svaren Jarle! Tänkte dra förbi en butik till helgen och testa ett par om dom passar min fot. Men har sett att butiken endast har ett par Krypton 2 Pro I.D inne. tänker förstås bara prova och sedan beställa ett par från internet. Om vi säger att Krypton 2 Pro I.D skulle sitta bra. kommer krypton Pro I.D också passa min fot då? Eftersom du säger att krypto 2 var lite rymligare? Säljer dom Krypto Pro fortfarande? eller har Krypto 2 pro tagit över för i år?
Att både Jacob Wester och Tanner Hall åker med dessa pjäxor måste ju ändå vara ett kvitto på att dom är bra för just big mountain, BC, dropps osv. Jag åker bara big mountain, älskar att gå stort och köra håriga linijer och tighta branta rännor. Nu behöver ju inte denna pjäxa passa just mina fötter men om den gör det så kommer jag nog troligtvis att köpa den. Har även andra modeller jag funderar på om den inte skulle passa min fot vilket är det viktigaste som dom flesta nog förstår. Har ett par Lange XT freetour 130 flex när jag går på tur så jag vet hur mycket 130 flex är....Micke_P76 sa:Varför köpa ett par pjäxor bara för ett proffs åker på dem? Vettigare är att gå och testa pjäxor förbehållslöst och köpa de som passar bäst just din fot och åkstil.. 130 i flex är gediget om man inte väger eller har tryck i bena. Fel pjäxor (hårda) hämnar din åkning istället för tvärtom.
Btw Har både Krypton 2 Pro ID och Lupon. När du köper i butik så hjälper de dig med värmningen av innerskon. Vilket iofs går å göra själv..
Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.
Bra då vet vi hur du gör Jonaslukarlsson, fortsätt så.jonaslukarlsson sa:Eller så går man till butiken och frågar vad de kan göra, går alltid att förhandla till sig ett bättre pris så att det blir mer värt att handla av butik än online. Men varför inte fortsätta med Lange om de nu passar din fot?
Får mig är det solklart hur man gör, oavsett prisskillnad, bra för miljön också att man inte får massa pengar över att spendera på annat.
2000kr var en ganska skaplig skillnad, förstår att det inte var så frestande.shakabro sa:Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.
Tack för svaret Jacob! :DJWester sa:Hallå!
Pjäxorna jag har på bilderna trådskaparen postade är mycket riktigt Dalbello Krypton Pro, jag har åkt i samma par sedan 2015 nu faktiskt, dvs de är inte Krypton 2 modellen om jag inte har helt fel. Det är de pjäxorna jag föredrar för all åkning där lite eller inget turande är involverat i approachen, dvs friåkning från lift eller korta bootpacks för t.ex en kort linje eller ett hopp i sidecountryt. Skulle jag (mot förmoda) befinna på mig på en skoter eller i en helikopter är det också de jag använder. Det är pjäxor jag kan lita på i hög hastighet och som tål en hel del "fightande" på ett stort åk eller platta landningar.
Nu för tiden blir det nästan uteslutande promenad till åken eller hoppspotsen, och då i techbindningar. Då använder jag istället Lupo T.I modellen (har inte hunnit testa kolfiberversionen än), och måste säga att hittills har jag inte känt mig begränsad av det mjukare flexet. Känns åkningen tillräckligt smooth för att techbindningen ska palla för trycket så har även pjäxan fixat det. Den åkning man gör efter flertalet timmar till fots uppförs är sällan kraftfull nog för att en alpinpjäxa ska behövas.
Hoppas det redde ut det!
Testat att köra lupo med pro-innerskon och b-tungan? Du kanske kör med b-tungan nu men det lät som c iom att du säger att den är mjukare (givet att maxinnerskon är mjukare i alla ledd än pro).JWester sa:Hallå!
Pjäxorna jag har på bilderna trådskaparen postade är mycket riktigt Dalbello Krypton Pro, jag har åkt i samma par sedan 2015 nu faktiskt, dvs de är inte Krypton 2 modellen om jag inte har helt fel. Det är de pjäxorna jag föredrar för all åkning där lite eller inget turande är involverat i approachen, dvs friåkning från lift eller korta bootpacks för t.ex en kort linje eller ett hopp i sidecountryt. Skulle jag (mot förmoda) befinna på mig på en skoter eller i en helikopter är det också de jag använder. Det är pjäxor jag kan lita på i hög hastighet och som tål en hel del "fightande" på ett stort åk eller platta landningar.
Nu för tiden blir det nästan uteslutande promenad till åken eller hoppspotsen, och då i techbindningar. Då använder jag istället Lupo T.I modellen (har inte hunnit testa kolfiberversionen än), och måste säga att hittills har jag inte känt mig begränsad av det mjukare flexet. Känns åkningen tillräckligt smooth för att techbindningen ska palla för trycket så har även pjäxan fixat det. Den åkning man gör efter flertalet timmar till fots uppförs är sällan kraftfull nog för att en alpinpjäxa ska behövas.
Hoppas det redde ut det!
Hur formgjuter du sulor själv?shakabro sa:Form gjuta sulorna kan jag göra själv.
Du inser att skälet till att dom är dyrare är för att det kostar att ha en butik med personal som just provar ut pjäxorna åt dig. Detta är något webbutiker normalt sett slipper.shakabro sa:Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.
Har du reflekterat hur det kommer sig att det skiljer 2000kr? Om du hade gjort det så hade du nog insett att du, när du handlar som du gör, är en av de som bidrar till allt större prisskillnad mellan webbutiker och lokala butiker. Således funkar det inte att beskylla butiken för att det det skiljer 2000kr; du har dig själv och dina likasinnade att skylla.shakabro sa:Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.
Skönt att det är så lätt för dig. Jag får prova halva butiken innan jag hittar vettigt hälgrepp. Sen är det flera andra faktorer som spelar in om det passar eller inte. Skulle dock aldrig chansa med ett par pjäxor, kan ju förstöra en bra bit av säsongen om man har otur.zerode sa:Det här med att köpa pjäxor på nätet är inte så svårt som man kan tro, bara att kolla vad man har för storlek på sina sneakers och så kör man på det, sen är det inte så svårt att få till en bra innersko, man kör den i ugnen bara, det är typ samma som de gör på butikerna, de kör med varmluft så det är bra om sin egna ugn har varmluftsfunktion. Värm innesko, snabbt ner i skalet i med foten spänn utav bara den och vänta tills de kallnat, så är det bra sen...
Låter som en bra idé men kanske svårt att få igenom i praktiken, tänker att man skulle kunna ta 500:- för provning som sedan dras av på pjäxpriset om man köper på plats. Fast hur löser man ifall man bara vill testa och inte hittar något som passar? Tråkigt att gå back 500:- och sedan ändå gå hem tomhänt :/erik_lagg sa:Alpinbutiker kanske borde funka på samma sätt som en optiker; ta betalt för synundersökningen/ pjäxprovningen. Då kanske man kan sänka priset på pjäxorna och den som är snål får betala lite för sig ändå. Eller/och kanske alpinbutikerna borde vara tydligare med de 'mervärden' som de kan ge.
shakabro sa:Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.
Tycks som det finns minst tvåshakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
Bring it on!Mountain_Man sa:shakabro sa:Dumsnålt? Om man får dom för 2000kr billigare på internet så tycker jag inte att man är dumsnål. Butiken får väl sänka priserna om dom vill att jag ska handla mina prylar hos dom. Men när det rör sig om 1000lappar så gör jag istället något kul för pengarna än att betala massa onödigt extra för dom. Form gjuta sulorna kan jag göra själv.localplower sa:Håller med föregående det är ganska dumsnålt. Stöd din lokala butik och då slipper du strulet ifall någonting skulle köra ihop sig. Köper du pjäxor och gjuter sulor på samma ställe så kan dom säkert ge dig en liten rabatt på sulorna dessutom. Jag köper allt mitt skit på samma ställe, brukar skilja några hundra mellan dem och tysken MEN dom bjuder ofta på skidvård, gratis vallning, gratis pjäxfix och lite skönt skitsnack just för att dom uppskattar folk som inte använder dom som testbutik.Tycks som det finns minst tvåshakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
@shakabro i den här tråden. Nu börjar det bli riktigt spännande ... ;-)
/MM
Hur är det bättre för att du beställer genom skidbutiken du jobbar på. Principen är exakt densamma. Du klagar på prisskillnaden när du får dom till inköpspris. Du anser alltså att ingen butik ska få ta mer än inköpspris för att täcka upp för kostnader såsom lokalhyra osv... Sen att det luktar lögn lång väg att du jobbar i skidbutik är en annan sak.shakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
Behöver väl inte säga vart jag jobbar, vart jag bor , vad jag äter till lunch, när jag går på toa... sa bara att jag skulle beställa via internet. sen spelar det väl mindre roll var jag jobbar. Det är väl ändå ens eget val från vart man vill köpa sina prylar. Nu är det så att jag faktiskt jobbar i en skidbutik och har förmånen att kunna göra en personal-beställing på prylarna jag behöver. Inget som är speciellt viktigt att ta upp i denna tråd. Men som alla vet så är det billigare att köpa saker på internet (oftast). Men sa bara det för att jag inte orkade gå in på detaljer hur jag skulle köpa min pjäxor. Inget mera hat nu kära freeriders.havreboll sa:Hur är det bättre för att du beställer genom skidbutiken du jobbar på. Principen är exakt densamma. Du klagar på prisskillnaden när du får dom till inköpspris. Du anser alltså att ingen butik ska få ta mer än inköpspris för att täcka upp för kostnader såsom lokalhyra osv... Sen att det luktar lögn lång väg att du jobbar i skidbutik är en annan sak.shakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
Fast vad jag vet så gör man personalbeställningar på telefonen. Och då jag känner de på Dalbello så är det nog inget problem att snacka med de och säga att du är osäker och skulle vilja kunna reklamera dom om de är fel storlek. Håller du medshakabro sa:Behöver väl inte säga vart jag jobbar, vart jag bor , vad jag äter till lunch, när jag går på toa... sa bara att jag skulle beställa via internet. sen spelar det väl mindre roll var jag jobbar. Det är väl ändå ens eget val från vart man vill köpa sina prylar. Nu är det så att jag faktiskt jobbar i en skidbutik och har förmånen att kunna göra en personal-beställing på prylarna jag behöver. Inget som är speciellt viktigt att ta upp i denna tråd. Men som alla vet så är det billigare att köpa saker på internet (oftast). Men sa bara det för att jag inte orkade gå in på detaljer hur jag skulle köpa min pjäxor. Inget mera hat nu kära freeriders.havreboll sa:Hur är det bättre för att du beställer genom skidbutiken du jobbar på. Principen är exakt densamma. Du klagar på prisskillnaden när du får dom till inköpspris. Du anser alltså att ingen butik ska få ta mer än inköpspris för att täcka upp för kostnader såsom lokalhyra osv... Sen att det luktar lögn lång väg att du jobbar i skidbutik är en annan sak.shakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
Dalbellos lev. har ingen b2b, nej. Brukar beställa via epost eller telefon (i regel den tidigare).Hasse_Lindborg sa:Fast vad jag vet så gör man personalbeställningar på telefonen. Och då jag känner de på Dalbello så är det nog inget problem att snacka med de och säga att du är osäker och skulle vilja kunna reklamera dom om de är fel storlek. Håller du med
@Jarle ?
Du behöver inte säga något och vi behöver inte hjälpa dig. Nu ska vi inte missanvända ordet hat...shakabro sa:Behöver väl inte säga vart jag jobbar, vart jag bor , vad jag äter till lunch, när jag går på toa... sa bara att jag skulle beställa via internet. sen spelar det väl mindre roll var jag jobbar. Det är väl ändå ens eget val från vart man vill köpa sina prylar. Nu är det så att jag faktiskt jobbar i en skidbutik och har förmånen att kunna göra en personal-beställing på prylarna jag behöver. Inget som är speciellt viktigt att ta upp i denna tråd. Men som alla vet så är det billigare att köpa saker på internet (oftast). Men sa bara det för att jag inte orkade gå in på detaljer hur jag skulle köpa min pjäxor. Inget mera hat nu kära freeriders.havreboll sa:Hur är det bättre för att du beställer genom skidbutiken du jobbar på. Principen är exakt densamma. Du klagar på prisskillnaden när du får dom till inköpspris. Du anser alltså att ingen butik ska få ta mer än inköpspris för att täcka upp för kostnader såsom lokalhyra osv... Sen att det luktar lögn lång väg att du jobbar i skidbutik är en annan sak.shakabro sa:Haha blev mycket hat nu! Jobbar själv i en skidbutik. Kommer köpa pjäxorna för inköps pris och värma och fixa dom själv men vi har dom inte i våran butik just nu så måste beställa från Dalbello. Därför behöver jag gå till en annan butik och prova dom först och se om dom ens passar mina fötter. Förlåt om jag verkade svinig, dryg osv.
Har redan fått svar på min fråga! Behöver inte hjälp med vart ifrån jag ska handla mina pjäxor. Det klara jag av själv.havreboll sa:Du behöver inte säga något och vi behöver inte hjälpa dig. Nu ska vi inte missanvända ordet hat...shakabro sa:Behöver väl inte säga vart jag jobbar, vart jag bor , vad jag äter till lunch, när jag går på toa... sa bara att jag skulle beställa via internet. sen spelar det väl mindre roll var jag jobbar. Det är väl ändå ens eget val från vart man vill köpa sina prylar. Nu är det så att jag faktiskt jobbar i en skidbutik och har förmånen att kunna göra en personal-beställing på prylarna jag behöver. Inget som är speciellt viktigt att ta upp i denna tråd. Men som alla vet så är det billigare att köpa saker på internet (oftast). Men sa bara det för att jag inte orkade gå in på detaljer hur jag skulle köpa min pjäxor. Inget mera hat nu kära freeriders.havreboll sa:Hur är det bättre för att du beställer genom skidbutiken du jobbar på. Principen är exakt densamma. Du klagar på prisskillnaden när du får dom till inköpspris. Du anser alltså att ingen butik ska få ta mer än inköpspris för att täcka upp för kostnader såsom lokalhyra osv... Sen att det luktar lögn lång väg att du jobbar i skidbutik är en annan sak.
Du får dock gärna skriva i ett pm vilken butik du jobbar i så jag personligen inte råkar handla där. Jag kommer naturligtvis inte ge ut denna information till någon utomstående.