Vilka pjäxor ska man köpa?

Carljoha

Ny medlem
Hej!

Funderar på att köpa nya pjäxor till denna säsong, men jag har inte en susning om vilka pjäxor som passar en. Mina nuvarande pjäxor är rätt hårda och höga så jag får lätt ont i smalbenen när jag hoppar och kör i tung snö. Jag vill att pjäxorna ska va anpassade till offpist och "jibb". Har ni några förslag jag kan använda mig utav när jag väl står i butiken med beslutångest?

Tack på förhand
/ Calle

En tredelad pjäxa är att rekommendera just pga den progressiva flexen.

Men, ska du köpa pjäxor och samtidigt är seriös med din skidåkning så uppsöker du en riktig bootfiter. Dom har stenkoll och ger dig den pjäxan som passar just din fot, åkning osv.

Gå till en riktig bootfitter och testa ut pjäxor som passar DIG istället för att köpa en pjäxa som ger dig benhinneinflammation och allmänt obehag i backen.

Bjo-rnR sa:
Gå till en riktig bootfitter och testa ut pjäxor som passar DIG istället för att köpa en pjäxa som ger dig benhinneinflammation och allmänt obehag i backen.
håller med. TESTA i alla fall innan du köper "de fetaste jibbpjucken" du kan hitta. De kanske inte alls passar :/

Lycka till!

Kan inte annat än instämma med föregående talare.

Snacka med en "bootfitter" som väljer ut pjäxor som passar dina fötter och din åkstil och som senar kan hjälpa dig att anpassa pjäxorna vidare om det skulle behövas. De bästa pjäxmakarna finns i alperna bla i val d'isère och st anton. I sverige är sportkällaren åre bra och i alpingaraget i stockholm.

Jag skulle rekomendera dalbello, en pjäxa som funkar både i parken och utanför.
På vissa kan man byta ut "plösen" mot mjukare/hårdare.

Bättre råd än vad jag förvänta mig :D. Tackar enormt för svaren!

Önskar er alla en lyckad och minnesvärd säsong med skellettet i behåll!

//Calle

Om du har smala fötter så är Dalbello sjukt grymma... funkar ju på vanliga fötter med men kan bli trångt om du har breda fötter. Jag åker på Il moro, DOm är sjukt sköna och man får aldrig ont i smalbenen av dom. Jag hade det problemet innan jag köpte nya pjäxor men nu har jag inga problem alls :)

WTX sa:
Om du har smala fötter så är Dalbello sjukt grymma... funkar ju på vanliga fötter med men kan bli trångt om du har breda fötter. Jag åker på Il moro, DOm är sjukt sköna och man får aldrig ont i smalbenen av dom. Jag hade det problemet innan jag köpte nya pjäxor men nu har jag inga problem alls :)
Jag har ett par ordentligt breda fötter, som dessutom är höga. Jag åker på Dalbello Krypton och den funkar lysande med min fot. Stämmer alltså inte riktigt..

Heinz_p sa:
En tredelad pjäxa är att rekommendera just pga den progressiva flexen.

Men, ska du köpa pjäxor och samtidigt är seriös med din skidåkning så uppsöker du en riktig bootfiter. Dom har stenkoll och ger dig den pjäxan som passar just din fot, åkning osv.
That's a myth. En duktig bootfitter får din fot att passa i de flesta pjäxor av rätt storlek.
Har själv bred och hög fot och åker med Il Moros..

Precis som du säger...
Heinz_p sa:
WTX sa:
Jag har ett par ordentligt breda fötter, som dessutom är höga. Jag åker på Dalbello Krypton och den funkar lysande med min fot. Stämmer alltså inte riktigt..

Köpte SEth Morrison, hårdaste full tilt tungan men lär funkar bra i parken också. Om inte är det bara att köpa en lite mjukare tunga för några hundralappar och nöja sig med att man har sjukaste designen ;)

Har bred fot men pjäxan sitter hur bra som helst

Testade en Nordicapjäxa på freestyle.ch som var sjukt skön, den rekomenderar jag.
kommer inte ihåg vad den heter men dem hade arbetat med den sjukt mycket.
hade jag haft större fötter hade jag lätt kört på den.

JolineJ sa:
Testade en Nordicapjäxa på freestyle.ch som var sjukt skön, den rekomenderar jag.
Shit asså... prövade du oxå dom... minns inte heller men guuuud vad sköna dom va...I DIEE!!!!

Senast ändrad:
PNyberg sa:
JolineJ sa:
Shit asså... prövade du oxå dom... minns inte heller men guuuud vad skäna dom va...I DIEE!!!!
Instämmer: I Die tooo...

Tjena! Tänkte att jag kan låna tråden lite istället för att göra en ny. Jag har nämligen också problem med smalbenen. Får så sjukt ont när jag åker. Så iår blir det nya pjäxor. Jag har långsmala fötter och har kört på Salomon tidigare. Kommer väl att åka över hela berget men mest i park. Kommer Max att kunna lägga 3-4k på dom. Måste även finnas på Stadium, Intersport eller Team Sportia.

MVH :)

Snödjup

Tillbaka
Topp