vilka skidor bör en nybörgare ha?

millan38

Ny medlem
Hej jag vill börja åka telemark, har bara åkt ett par gånger på skidskola....och fick blodad tand.
Det finns så mycker att välja på att jag behöver råd.
Skulle helst vilja ha ett par vackra i trä med snidad knopp på spetsen av skidan...men de har jag bara sett i en butik i Linköping för några år sedan .
Jag är 167cm. lång och väger ca. 65-69kg.

Finns det någon som vill bemöda sig med att tipsa mig , blir jag tacksam.

Hälsningar millan

Jag tycker att du ska köra med ett par Volant-lagg. Dom är finfina i nåt tufft träslag som säkerligen är nerhugget i Amazonas och snidat av barnhänder. Barnhänder är mkt mer känsliga än vuxenhänder så dom är jämna och fina.

Jag är oxå helt färsk när de gäller telemark, så jag undrar om det finns nån snäll liten typ som har lust o ge mig några råd. Jag är alltså ett riktigt blåbär, så ja kan ingeting, åker normalt snowboard men är sugen på o lära mig lite telis...

haha, sorry... Lite dåligt formulerat kanske:P Jag tar jättegärna emot lite råd om åkningen, skidor har jag lånat av en polare, så köp av skidor får bli ett senare problem:P

Hyfsat raka skidor. Radie runt 18 och längd som din egen +0-10cm. I Hemavan hyr dom ut nån Ross med radie 13 i alldeles för korta längder till nybörjare. Du vill åka med lång, lite sladdande sväng i början för att hitta balans och possition.

Tillbaka
Topp