Vilka skidor borde jag köpa?

Jonas463

Ny medlem
Hejsan freerides alla läsare!

Jag tänkte köpa mig ett par nya skidor och undrar ifall ni skulle kunna ge mig lite köptips. Även vilken längd på skidor jag bör ha.

Jag åker enbart park och off-pist, skulle säga att jag är medel på båda fronterna.
Jag är 187cm lång och väger ungefär 85kg.

Jag har kollat lite på armada el rey och armada AR7 i längden 178cm. Tror ni att de är något bra val?

Slutligen vill jag säga att jag är ny på freeride så om jag gör något fel, skriv gärna det så det inte upprepas. :)

Hade gött!

Senast ändrad:
Jag skulle nog kolla på Salomon Rocker2 100, 178cm lång. Passar bra i både parken och offpisten. Armadan tycker jag är för smal för att fungera någovidare i offpisten.

EDIT:
Om du spenderar mycket tid i parken skulle jag välja 178:an, men annars så skulle jag absolut gå på en längre version.

Senast ändrad:
Finns väldigt mycket skidor i kategorin lekfull allmountain. Dvs något då kan köra både park och offpist. Men för att inte känna sig alldelles ute i spenaten när du kör offpist så köp absolut inte för korta eller smala skidor. Jag är lika lång som dig, väger några kilo mindre och jag kör på dessa som allround/lekskida och 191 cm känns inte långa eller klumpiga någonstans. Rocker+twintip äter mycket längd. Skulle du välja något kortare än dig själv kommer du bara bli förbannad på dig själv efter några åk.

Shreditor 102 i 191 cm
http://www.sport-conrad.com/ski-alp...-1.html?listtype=search&searchparam=shreditor

Jag tycker du ska leta skidor runt 100 mm i midjan och lika långa som dig själv eller + några cm. Armada AR7 och El rey är ju ren parksida typ, så gillar du armada, kolla E-dollo i 188 cm eller liknande.

Senast ändrad:
chrillelille sa:
Line sir Francis bacon 108 (förra året) i 190 eller 184
Har själv förra årets modell i 184 och skulle ha köpt den längre varianten om jag fick göra om köpet. Är själv 179 och väger 77. Rekommenderar skidorna starkt

Salomon rocker 2 100 eller k2 shreditor 102. Vilken som. Har haft shreditorn i två säsonger . Användrt dem till Park (mest hopp i svarta) och (svensk) offpist. Funkar riktigt bra. Rolig och mjuk. Funkar bra i uppåkt slask/pucklar också. Montera de +2 till +4 cm. Så blir de än roligare. Och mer mot park/jibb. Sen har jag ett iofs par k2 pettitor för ren offpist. Ungefär samma men mycke fetare (ej park)

Salomon rocker 2 100 har jag kört några gånger. Liknande skida som shreditorn och skulle köpt dem om jag inte haft shreditorn redan.

Jag skulle köpt de skidorna som är billigast av de två och i rätt längd. Inte kortare än 182cm.. Och skillnad mot många andra skidor brukar de reas riktigt kraftigt från ett redan relativt lågt pris :)

Tillbaka
Topp