Vilka skidor e bäst?!

Raye

Ny medlem
Vilka skidor e bäst?!
Tja alla! Jag är en nybliven skidåkare, men som fastnat för sporten direkt! Asgrymt ju.
Har åkt ett par gånger i en backe här nere i Blekinge (Vångabacken, 660 m - 132m).
Jag har hittills åkt på lånade äldre skidor, icke carving, och lyckats ta mig ned från toppen någorlunda effektivt.
Iaf, jag funderar således nu på att skaffa egna skidor; och gluttar ju då givetvis på carving-skidor. Men vilka vill jag ha?

Jag är ena tung, 1.76 lång / 95 kg, och behöver således hållbara skidor. Jag vill nog ha skidor med gott bett ock.

Om jag nu kan tänkas lägga mig i 3000 kr-klassen, vilka skidor skall jag sikta på? Vad bör jag tänka på?

/Tacksam för alla sorters svar =)

Vilka skidor e bäst?!
testa några av följande:

Dynastar skicross 6.8
Salomon crossmax 7
salomon verse 7
eller nån av agylskidorna från dynastar

Vilka skidor e bäst?!
Det här är lite som att fråga vilken maträtt som är godast eller vilken låt som är bäst, du kommer att få en miljon olika svar.. :)

Men alla skidorna i förra inlägget är bra. Eftersom du inte åkt så mycket kommer du säkert att bli nöjd med i stort sett vilken carvingskida som helst på marknaden. Mitt hjärta klappar lite extra för Salomon och Head dock..
Lycka till i ditt letande!

Vilka skidor e bäst?!
Ok, tack för svaren.
Ja, givetvis är det väl svårt att säga sådär. Salomon 7,5 + C 610 CP ser jag hos en lokal affär här, skulle d vara bra? Jag söker väl ganska mycket kontroll i mina skidor kan man säga.. hmm, kan ju inte specificera mer eftersom mina erfarenheter är ganska få...

Iaf, den låter intressant. I så fall, hur lång bör den vara om jag är 1.78? Kortare ger väl ökad kontroll eller så..?

Vilka skidor e bäst?!
Tillbaka
Topp