Vilka skidor ska jag ha? (jibb)

Joxx

Ny medlem
Shuu
Ska köpa nya skidor nu eftersom att mina är för korta och några år gamla. Hade HEAD mad trix jojo tidigare, och vet inte vad jag ska satsa på nu.. Det ska vara en Twintip skida iaf.

Åker i princip bara park..
Är ca. 178cm
Väger 68
Är 15, har åkt sen jag var 7, så jag kan åka.

Undrar alltså vilka skidor ni rekomenderar, ungefär hur långa dom ska vara, och skriv gärna en länk till en bild på hur dem ser ut.

/Jocke

ta nåra som är ungefär170-180:P finns ju massa bra tex scratch fs, trouble maker, pe med mer.
bara att ta nån som verkar bra:) ingen är speciellt dålig

Ta de som flest på freeride tycker är coola och snygga. Det verkar vara det som är inne i år!

Nja det verkar vara så i år ju. Ta bara svaret Armada tex varför ska han ha Armada tex? Ge ett mer konkret förslag och anledning när han frågar i stället!

//Hasse

Hasse sa:
Nja det verkar vara så i år ju. Ta bara svaret Armada tex varför ska han ha Armada tex? Ge ett mer konkret förslag och anledning när han frågar i stället!

//Hasse
Var för trött, ska ge han ett senare..

Ge fan och svara då så slipper vi detta...

Jag skulle säga en skida på ungefär 175 cm för du växer fortfarande. Gillade du dina HEAD så kan du köra vidare på en nyare variant. Eller oxå så kan du kanske prova K2 PE. Är skidtestar helg ganska så snart som det är kanon på att testa skidor på. Då får du en egen uppfattning oxå.

//Hasse

När du ska välja en skida, så kan freeride vara till stor hjälp. Du har ju både forumet som du använt dig nu av och skidrecensionerna. Jag föreslår att du börjar med att läsa igenom skidrecensionerna här på fr.se och därefter drar en snabb liten slutsats om några modeller du är extra inne på.
Dom flesta twintip skidorna idag är väldigt bra. Dom flesta märkena tillverkar twintips och det finns mycket modeller att välja mellan.
Salomon 1080, Rossignol Scratch fs/bs, Troublemaker, Addict osv.
Jag tror inte att du kommer bli missnöjd med nån av dom nyare twintipskidorna, men endel twintipskidor passar bättre till endel osv..
Är du lättviktare och inte har så mkt kraft i åkningen skulle jag t,ex inte köpa Fishers´s Addict eftersom det är en väldigt hård skida som behöver mycket kraft för att bli rolig.
Och inte heller K2 Fujative tvärtom om du hoppar stort med mycket kraft.
Själv tycker jag Salomon´s twintipskidor är asgrymma och jäkligt allround. T,ex 1080 funkar fint både i park, pist och puder enligt mig.
Nu åker jag på ett par Armada, har inte hunnit åka på dom så mycket ännu men tycker det verkar vara en grym jibbskida änsålänge. Skön flex, stabila, fina fakie med rätt montering och snygga, dock lite dyktendenser (men det beror nog på att jag har bindningen så långt fram) Bra sväng både sladd och fina att carva med.
Så, jag rekomenderar Salomon 1080, eller Armada AR6, har även hört att Armadas Tanner Hall promodell och Pipecleaner ska vara assjysta så du kan ju kika in dom också.
Även Rossignol Scratch FS är ju kända för att vara bra, både pist, park och off-pist.

Eftersom du är 178 cm lång skulle jag gå på en skida som var lika lång som du, många kör ju på allt kortare och kortare skidor idag men jag tycker det är skönt att ha lite längd.
Mina Armada är t,ex 5-6 cm längre än mig. Och om man dessutom mittmonterar känns det mycket skönare att ha långa för annars försvinner typ skidans främre del (för mig).
Men kring 178 cm skulle jag gå på, nån cm hit eller dit spelar inte så stor roll.

Var noga med att du inte får en Juniorskida bara, om det inte är det du vill ha. Många av dom stora skidmärkena har bytt namn på sina skidor till massa konstiga saker så man inte längre vet villken skida som är villken, därav har många köpt juniorskidor i tron om att det är en större, grövre och styvare skida.. Du förstår.
Skriv i min GB så ska jag berätta mer om Armadan när jag åkt med på den!

Redigering:
Glömde säga att testa Freeride´s skidlängdsguide, den är superbra och funkar oftast ganska bra. Letade tillochmed fram länken till den: https://www.freeride.se/content/92/

Och Hasse, var inte så sur, slappna av i dina tankar ;)

Peace!

Senast ändrad:
BigAir: Har du läst dina egna svar och inlägg någon gång?

Att bara dropa ett namn som du, och många med dig, allt som oftast gör är ju inte direkt begåvat. Och att ibland slänga med en skön förklaring i stil med att de äger, är sköna, är så jävla feta, är sjukt mycket hiphop eller liknande gör ju bara saken än pinsammare.

Jag väljer att citera en man som uttryckte sig ganska bra i frågan häromdagen.
KalleKax sa:
Men ärligt talat tror jag att du kommer att åka lika dåligt på båda skidorna du har föreslagit.
Så mitt råd är att köpa dom som är billigast eller lättast att få tag på.
Ha de Kalle

Senast ändrad:
Lima-Ko, jag skulle alldrig rekomendera en skida för att den är "cool" och "äger"!

Red:
Och, det kan jag också hålla med Kalle på lite, jag tror inte du kommer åka sämre för att du köper en Fujative istället för en Scratch, det är inte så stor skillnad och du blir inte missnöjd bara för att en skidare är billigare..

Senast ändrad:
Sen ska jag tillägga att när jag skrev "Armada" i mitt första inlägg hade jag i planerna att utveckla mig, men blev så trött att jag bara orkade klicka iväg det.
Och, somsagt - fråga mig om nån vecka så får du ett bättre svar!

Men eftersom du inte utvecklade dig försvinner själva meningen med att överhuvudtaget skriva ett inlägg i en sådan här tråd. Annars är det lätt att det blir lite Robinsonröstning, flest röster vinner, eller ja, förlorar.

Edit: Nu när du utvecklade dig så fint BigAir så är ju allt bara solstickan. Jag är mäkta imponerad!

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
BigAir: inte, vad kallar du detta då?
BigAir sa:
Om du ska ta nån av dom så självklart K2. Jag hatar Salomons nya namnförteckningar med allt från fish till chips så slopar dom nu ;)
Haha, just då var jag bara lite sur på alla nya idiotiska namnförteckningar.
Dessutom går Martin som gjorde det inlägget på min skola, hade pratat med honnom tidigare om vad jag tyckte om dom olika skidorna så han visste vad jag tyckte.
Därav orkade jag inte utveckla mig om samma saker han redan visste från mig!
Dock sa jag alldrig nå så fult som "Den är fett grym och ger mycket respekt" eller nått liknade som du uttryckte dig om.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Men eftersom du inte utvecklade dig försvinner själva meningen med att överhuvudtaget skriva ett inlägg i en sådan här tråd. Annars är det lätt att det blir lite Robinsonröstning, flest röster vinner, eller ja, förlorar.
Jaja, jag har ju skrivit nu vad jag tycker han ska ha för skida. Dessutom innan du kom hit och börja klaga, lägg ner nu och hjälp han att välja skida!

Senast ändrad:
Asså snälla ta det inte i min tråd om ni ska tjaffsa. Tack för svaret ändå BigAir, mycket bra skrivet. ska höra av mig sen och höra hur din skida fungerade :) tack för alla svar. har en mycket bättre uppfattning nu om vad jag ska köpa för skidor :) Tack

/Jocke

prova armada! de lär va bnice för park å kan även funka för puder om du vill... eller så kör du på k2futjative(elller va de nu heter) de e bara för park!

Såklart man kan välja efter vilken skida som är snyggast !!!!! När du ändå ska raila så försvinner skidans åkegenskaper så de spelar inte så stor roll vilken skida du än har. välj en som ser snygg ut och gärna billig !

SNygga skidor is daa shit! ;P

jokke_900 sa:
Atomic tripplets urban..
Haha! Du har hängt med i tråden ser jag!

Men en skida som skulle passa dig tror jag skulle vara Scott P3 eller Scratch FS!
Mycket bra skidor båda två och passar som handen i handsken i parken! Sen klarar även båda två pist och en enstaka offpist sväng galant, men de trivs i parken! Så dom två tycker jag du ska kolla på!

Lycka till med skidköpet
/D

Tack!

Är lite inne på Dynastar Trouble Maker och K2 Fujative. Dem verkar ha fått bra kritik. Men tror ni att t.ex. fujativen kan bli för hård för mig. Åker ganska aggresivt men finns det nån risk att den kan bli rent av tråkig eller svår att åka på om den blir för hård?

Förövrigt så ligger dem inte heller så högt i pris. Iaf inte K2 Fujative. Vilket är bra för mig som inte är allt för tät ;)

Joxx sa:
Tack!

Är lite inne på Dynastar Trouble Maker och K2 Fujative. Dem verkar ha fått bra kritik. Men tror ni att t.ex. fujativen kan bli för hård för mig. Åker ganska aggresivt men finns det nån risk att den kan bli rent av tråkig eller svår att åka på om den blir för hård?
Jisses, Fujative kan aldrig bli för hård, för någon! Fujative kan endast bli för mjuk, vilket jag tror den blir för dig...

Anledningen till bra kritik är att de som skrivit recensionerna är runt 13-14 och tycker att 50% av egenskaperna är design...

Om du åker bara park tror jag att du kommer utvecklas lite och kommer vilja ha en skida du kan dra på lite med, alltså en som är allt annat än nybörjartwintip... Kolla på på de "bästa" twintipsen tillverkarna har att erbjuda, tex. P3, Scratch FS, TM, PE, Addict, Mojo 80 och AR6...

Det var väl mest upprepning av vad som tidigare sagt, det jag eg. ville var att du inte skulle köpa Fujative... ;-)

Hur är det med armada pipe cleaner? Vart ska man åka med dem egentligen? bara i pipe?

Senast ändrad:
Och ja visstja, glömde nya P3:an. Den är också asgrym att köra på. Riktigt allround den med med bra off-pist och pist egenskaper för att vara en jibbskida, och inte alltför tunga som dom gamla P3:orna var..

Max_H sa:
Hur är det med armada pipe cleaner? Vart ska man åka med dem egentligen? bara i pipe?
Det behöver man absolut inte, pipecleaner ska tydligen vara en jibbskida med riktiga raceegenskaper. Är väldigt utvecklad för att åka snabt med, och har många egenskaper kopierade från bra race skidor vad jag har hört..

jokke_900 sa:
Atomic tripplets urban..
Oj oj, passa dig. Snart kommer Lima-ko eller Hasse och ger dig en fet snyting!

Senast ändrad:
Joxx sa:
Tack!

Jag har inga direkt egna erfarenheter av trouble makern men dom värkar bra enligt min kompis som ker på dom. Dom har ju förstärkta stålkanter för rails. inte den bästa puder skidan då den e smal typ 78 mm i midjan lr nåt runt den siffran.
inga direkta k2 fujative erfarenheter heller men jag åker på PEn och dom är riktigt sköna. Tunga är dom väll och du är kanske för lätt för dom men nu snackar vi ju ursprungligen om Fujativen så den kanske är bättre. Ett tips är ju att läsa skid data basen (https://www.freeride.se/skidatabase/2007/ ) som axl89 länkade.
Nåväl. Somsagt är k2 public enemy en riktigt bra skida hyffsat bred så den är med i pudret men inte för bred för parken, (85 mm i midjan) och fujativen är lika bred i midjan.
Om jag skulle köpa någon skida nu idag så skulle det bli ett par ross scratch fs pga dens bra recensioner i åka skidors twintips test som du också kan försöka kolla in, eller ett par ny PE för jag tycker dom är sköna.
Apropå längden skulle jag välja en skida som är ungefär lika lång som dig. då det blir skönare och stabilare enligt mig. Fast det är ju från person till person, annars kan du försöka ta dig till en skiduthyrning, dom brukar ha prov ex av skidorna så du kan provåka dom.

Joxx sa:
Förövrigt så ligger dem inte heller så högt i pris. Iaf inte K2 Fujative. Vilket är bra för mig som inte är allt för tät ;)
www.sport-conrad.de löser dina problem i den frågan:D.

Mvh August.

P.s hoppas inte hasse eller ace_dg elr va fan han heter elr lima ko lr nån av pensionärerna kommer och klagar nu när jag försökt, d.s.

Tack igen! extremt bra svar. har nött skid data basen sen jag kom hem från skolan, haha.

Men angånende www.sport-conrad.de , törs man beställa därifrån? är dem seriösa? någon som beställt därifrån som kan tipsa på bra service osv?

Tack för alla svar, hjälper mig mycket.

Sport conrad äger. att tilläga till fujativen är att du ska akta dig med orginal bindningen m11 free från marker. m12 är inte super heller. men när min m11 gick sönder så fick jag ny bara skicka ner bindningen och få en ny. inga kostnader dvs dom stog för frakten, men välj en annan bindning look lr nån.

ajja åter till conrad. allt du behöver veta står här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=22937

jag är hur nöjd som helst med conrad och kommer använda dom igen

Ojoj "agge" :) tack så mycket. har inte hängt på freeride så länge så jag har inte så bra koll på vilka recensioner som finns osv. Men tack så mycket, blir till 95% att beställa därifrån då det var fett billigt samt att servicen verkar bara bra.

Har en fråga bara. Ni som kört mycket olika skidor, är det skönt med en bred eller smalare skida när man kör jibb? ni kan ju säga vad ni tycker personligen och efter era egna erfarenheter.

Nu gäller det bara att bestämma skidor.. Tack igen för alla svar!

Mvh /jocke

Åter igen kommer jag med en åsikt.
Mina Pe är väll av lite bredare modell iallafall tillskinad med mina völkl jag jämför med.
Bredden tycker jag inte gör så mycket skillnad i parken. breadare brukar väll va tyngre det är de ända. men då flyter dom bättre om du får för dig att åka lite lätt puder lr köra bc hopp.
så en bred skida skulle jag föredra. men sen så är du inte så tung så du ska väll inte ha så tung skida.
mina völkl var sköna i park inte bra lite utanför. men de går ju landa pude rmed smala skidor också inget är omöjligt. men ska du ha expert råd i denna frågan fråga inte mig för nu börjar jag bli trött på att försöka svara så folk förstår;).

Köp en billig skida!!!!!
Om du ska jibba med den ska du inte behöva vara rädd om den.
Köper du ett par armada så kommer du må as dåligt såfort det blir nån repa på skidan.
Satsa på typ fujative eller något, som du vågar köra hårt med.
När du blir bättre kan du köpa en dyrare skida.
piZ

Tillbaka
Topp