När du ska välja en skida, så kan freeride vara till stor hjälp. Du har ju både forumet som du använt dig nu av och skidrecensionerna. Jag föreslår att du börjar med att läsa igenom skidrecensionerna här på fr.se och därefter drar en snabb liten slutsats om några modeller du är extra inne på.
Dom flesta twintip skidorna idag är väldigt bra. Dom flesta märkena tillverkar twintips och det finns mycket modeller att välja mellan.
Salomon 1080, Rossignol Scratch fs/bs, Troublemaker, Addict osv.
Jag tror inte att du kommer bli missnöjd med nån av dom nyare twintipskidorna, men endel twintipskidor passar bättre till endel osv..
Är du lättviktare och inte har så mkt kraft i åkningen skulle jag t,ex inte köpa Fishers´s Addict eftersom det är en väldigt hård skida som behöver mycket kraft för att bli rolig.
Och inte heller K2 Fujative tvärtom om du hoppar stort med mycket kraft.
Själv tycker jag Salomon´s twintipskidor är asgrymma och jäkligt allround. T,ex 1080 funkar fint både i park, pist och puder enligt mig.
Nu åker jag på ett par Armada, har inte hunnit åka på dom så mycket ännu men tycker det verkar vara en grym jibbskida änsålänge. Skön flex, stabila, fina fakie med rätt montering och snygga, dock lite dyktendenser (men det beror nog på att jag har bindningen så långt fram) Bra sväng både sladd och fina att carva med.
Så, jag rekomenderar Salomon 1080, eller Armada AR6, har även hört att Armadas Tanner Hall promodell och Pipecleaner ska vara assjysta så du kan ju kika in dom också.
Även Rossignol Scratch FS är ju kända för att vara bra, både pist, park och off-pist.
Eftersom du är 178 cm lång skulle jag gå på en skida som var lika lång som du, många kör ju på allt kortare och kortare skidor idag men jag tycker det är skönt att ha lite längd.
Mina Armada är t,ex 5-6 cm längre än mig. Och om man dessutom mittmonterar känns det mycket skönare att ha långa för annars försvinner typ skidans främre del (för mig).
Men kring 178 cm skulle jag gå på, nån cm hit eller dit spelar inte så stor roll.
Var noga med att du inte får en Juniorskida bara, om det inte är det du vill ha. Många av dom stora skidmärkena har bytt namn på sina skidor till massa konstiga saker så man inte längre vet villken skida som är villken, därav har många köpt juniorskidor i tron om att det är en större, grövre och styvare skida.. Du förstår.
Skriv i min GB så ska jag berätta mer om Armadan när jag åkt med på den!
Redigering:
Glömde säga att testa Freeride´s skidlängdsguide, den är superbra och funkar oftast ganska bra. Letade tillochmed fram länken till den:
https://www.freeride.se/content/92/
Och Hasse, var inte så sur, slappna av i dina tankar
Peace!