Vilka skidor ska jag ha?

arbo

Ny medlem
Vilka skidor ska jag ha?
Ska säsonga i alperna, badgastein, och behöver skidor. Är 183 o väger ca 73. Kommer nog åka lika mycket i pist som offpist. Åkt mycket i pist tidigare och inte speciellt mycket offpist.

Vilka skidor ska jag ha?
Ska du ha ett par skulle jag ha satsat på ett par 185-193cm långa skidor med 94-100mm midja. Det finns mängder av modeller som kan tänkas passa. Eftersom du verkar ganska färsk utanför pisten är det bäst att välja ett par skidor med ganska mjukt flex. Det kommer att göra din utvecklingskurva brantare. Min spontana tanke är Fischer Watea om du vill prioritera offpistegenskaper. Den skidan är verkligen helt perfekt om man vill ha något snällt att köra offpist med och samtidigt inte vara helt borta i pisten. Völkl Mantra 191 är ett annat alternativ om du vill ha något som inger mer respekt i pisten. Mantra 184 är ett bra val om du vill ha något lite smidigare, men då måste man nästan ha något större att ta till när det har dumpat.

Två par skidor ger dig mer valfrihet. Då hade jag valt ett par 95mm allround och ett par 105+ rena puderskidor. Pistlagg låter det ju som att du redan har och min egen erfarenhet säger mig att det ändå blir väldigt få dagar med pistskidor under en alpsäsong. Jag åkte en enda dag av över 100 med mina Salomon slalomcarvers förra vintern och då ångrade jag mig ändå runt lunchtid när det klarnade upp och man hittar en linje som man vill dra. Finns det kvällsåkning på orten kan det dock vara kul att alternera lite med smalare och kvickare skidor.

Ovanstående gäller endast om du har tänkt fokusera på offpiståkning och inte jibba alltför mycket. Ska det snurras och byggas kickar är det bättre att lyssna på någon annan än mig.

Vilka skidor ska jag ha?
Mno sa det som behövdes, ta en mjuk skida med runt 90-100 midja förslagsvis någon twintip som är lite mer lätthanterliga i lössnö och i pisten igentligen än vad en mer "ren" freeride skida är, just för att dom oftast har en mycket mjukare böjlinje.

Exempel: seth vicious, scratch BC, big trouble osv osv listan blir lång.

Om du inte vill ha twin skulle du kunna satsa på santiago pure i 188 eller möjligtvis 193 om du vill ha fetare skida (92/101mm) alternativt en mantra osv.

Men gå inte på en skida under 90 iaf, tycker jag, ser ingen anledning igentligen att ha en smalare skida i alperna.

Vilka skidor ska jag ha?
Har inga alls tyvärr. Två skidor hade vart guld. Men det spräcker budgeten ordentligt!
Gärna om någon har sett några beggade så klistra in länken här. Även om jag letar som en tok, missar man lätt.

Tack för svaret MnO

Vilka skidor ska jag ha?
Salomon Scream är inget att satsa på. Dom ligger helt fel i bredd för en alpallroundskida, precis som busmissen säger. 82mm, eller vad dom nu är, ger dig varken bra pistegenskaper eller flyt i lössnön.

Tillbaka
Topp