Vilka skidor ska jag köpa och var?

svenson

Ny medlem
Tjena!
Är på jakt efter ett par skidor. Har åkt utför sedan 7 års ålder men hade ett långt uppehåll då jag åkte bräda istället. Har de senaste 3 åren åkt mestadels skidor och befann mig förra året i The Rockies då jag fick ihop omkring 20 skiddagar.
Då körde jag på ett par salomon filter, en slags basmodell av deras 1080 skida som är i princip omöjlig att hitta i butik. Den skidan kändes som en vettig allroundskida för mig som även om jag känner mig som en hyffsat bra skidåkare fortfarande utvecklas.
Den kändes dock lite smal och allmänt tråkig ibland. Körde på en skida som var 171 cm lång. Själv är jag 178 lång och väger 70 kg.
Skidorna gick tyvärr sönder sista skiddagen förra året och nu behöver jag köpa nya.
Vad ska jag köpa och var. Är ute efter en hyffsad allroundskida, pist och pffpist egenskaper är dock viktigare än parkegenskaper men är nog ändå ute efter en twintip då jag gillar att leka runt lite också. Längden är också nåt jag funderar över.
Vill ha tillräckligt lång för puderåkning men inte förlora förmågan att köra tighta svängar i skogen.
Funderar på Rossignol Scratch. Kan det vara något tros?
Vill i alla fall hamna i den prisklassen. Jag är inte så himla kräsen och behöver ingen perfekt skida men ändå en hyffsad allround. Viktigaste är dock att den klarar höga farter.

Tack för svar!

Om du funderar på Scratch så är det BC WRS alt Steeze som gäller. Satsa på något som ligger runt 90-100 i midja för att inte tappa i offpisten.
Du borde satsa på något i 185+-cm anser jag, längre om du vill ha dom riktigt fartstabila.

Scratch BC/Steeze
Goodha 181/191
Nordica Supercharger Enforcer
Line (har tydligen bra skidor nu, dålig koll på modeller)
Dynastar Big Trouble
Head Mojo 90
Völkl Gotama/Bridge
etc
Det var dom jag kom på just nu.

Kolla www.skistore.se t ex.

Tillbaka
Topp