Vilka skidor ska jag köpa?

pumpapuder

Medlem
Nu har jag börjat ledsna på mina Rossingnol Bandit X och skulle vilja ha ett par med lite mer skärning än dem. (det är absolut inge fel på skidan, man ledsnar bara efter ett tag). Hittade inte måtten på skidan (tror att de sitter under min bindning). Men om det är någon som har koll på måtten och/eller kan rekommendera en bra skida - GÖR DET!

Efter tillsägelse :-) kommer nu mer info!

186 cm lång, 88 kg lätt, håller på att utbilda mig till skidlärare så jag kan åka hyfsat (lämnar inga backar orörda). Åker pist ända till jag kommer över lite off-pist så jag vet inte hur jag ska skriva det men det är inte 50/50...kanske 65/35?! ;-) Har provat ett helt gäng skidor men inte årets modeller och tyckte om Salomon X-scream series. Så kanske någon sån eller liknande?!
Tack på förhand...

Hej!

Gamla Bandit X är väl på gränsen till att få kallas carvingskida. Om jag inte minns fel är den rätt rak. I a f bör du ställa dig några frågor.

Var åker du? Mest i pist, 50/50 pist /off-pist, nästan bara off-pist? Hur åker du? Är du skolad åkare, behärskar du carvingteknik? På löst underlag, på hårt underlag? Kroppsvikt?

De moderna ”all –mountain”-skidorna passar en väldigt stor målgrupp. Typiska mått är ca 110-72-102. Här kan man räkna upp Salomon Scream 10 Pilot, Salomon X-Scream, Rossignol Bandit XX, Head Supercross ti, Atomic 11.20, Völkl Vertigo Motion, Stöckli Stormrider, m fl… i stigande hårdhetsordning (ungefär).

De här skidorna passar faktiskt i en mängd olika sammanhang, allt från hård pist till djupsnö, man naturligtvis mer eller mindre bra. Är man tung och vill ha fäste i hård pist kan man naturligtvis inte ha den mjukaste skidan i uppräkningen. Är man lätt och har valt den hårdaste skidan i församlingen blir det förmodligen jobbigt i djupsnön.

Helst bör man testa. Utnyttja de provdagar som arrangeras nu på förvintern, eller hyrtestning som finns på de flesta skidorter. Prova helst under minst en halv dag. Det tar alltid lite tid att vänja sig vid nya prylar.

Läs tester, i tidningar, på nätet (Freeride t ex), bilda dig en bred uppfattning om vad som kan passa just dig.

Själv kompletterade jag, efter noggrant övervägande, mina storslalom race-lagg med ett par off-pist-spett, d v s Völkl G41 198 cm, för mitt nästan 100 kg:s ekipage. Jag tror jag täcker in det mesta i snöväg med denna kombination. För även kunna köra SL-banor ligger jag f n i tuffa förhandlingar om ett par Völkl SL-carvers, men det är en annan story.

Lycka till med valet.

Eder Ace D G

ACE D-G:s redovisning var oerhört väl genomförd och skulle få stående ovationer av varenda skolklass som fick höra den på roliga timmen! Det finns ju inget bättre att diskutera det ultimata snöverktyget - skidor. Jag har viss erfarenhet av de skidor som omnämns i C-uppsatsen och kan bara säga att de absolut bästa skidorna i denna klass är Head Supercross och framförallt Stöckli Stormrider II. Vilka skidor. Jag besökte Stöcklis fabrik i Ch. och såg dessa mästerverk födas. Var efter en stund tvungen att lämna området då känslorna blev för svåra att kontrollera. Kontrollerades senare med en och en annan Pastis Pomme. Slutsatsen: Vill du få mycket skida för lite pengar - köp Head. Vill du ha ett mästerverk som du kan använda till allt, till och med att skära upp julskinkan med - köp Stöckli. Sen beror det på hur du åker och hur stor du är om du kan utnyttja dessa gudsbenådade spett.

Lägger efter noga övervägande in en brasklapp för Völkls Vertigo Motion. Skall ej underskattas. Har inte åkt på den, men efter alla lovord måste den vara go". Lyssna ej på de som kallar några av Völkls skidor för gubbskidor. De hädar och är förmodligen satanister som njuter av smärtan att åka T-liftar i bar metall i under -20 grader. Så vik hädan! Och du pompa - testa även Vertigon!

Hmmm... SKidlärare har ju ofta en lite speciell åkstil som jag tror att ett par X-scream passar ganska bra för.

Vill slå ett slag för Vertigo Motion.Köpte ett par till denna säsong,har åkt fyra dagar ännu så länge och är lyrisk!
Man kan smälla på hur hårt som helst,det svarar hela vägen.

Jag måste hålla med om att skidlärare, och kanske då även blivande sådana, har en tämligen speciell åkstil. Generaliserar man lite bruykar skidlärare gilla just skidor som X-Scream som är oerhört lättåkta och mjuka.

Ett råd som syfter mot framtiden och till den lite mer aggresiva åkaren är att den typ av mellanbreda skidor med midjor från ca 68 till ca 75 mm inte är det bästa att satsa på. Man kan tro att de här "mellanskidorna" är bra kompromisser, men i praktiken tycker jag att en smalare eller en bredare skida är bättre. Med andra ord, lever man för att åka hård pist är det bättre att satsa på en pistskida med midja runt 62-66mm. Är man mindre intresserade av hårda pister kan man lika gärna gå direkt till en feting, med midja en bit över 80 mm. De senare skidorna är inte så begränsade som man kan tro och, tycker jag, inte sämre i hård pist än "mellanskidorna". Dessa breda plank ger inte bara bättre flyt i lössnö utan också en helt ny dimension åt "carving" i pist. Detta resonemang förutsätter dock, som sagt, att du är lite aggressiv.

Mina råd ovan gäller för övrigt oavsett om du letar efter ett högfartsstabilt ånglok (som tex Völkl P50 F1, Stöckli Stormrider, Völkl G4 eller Stöckli Asteroid) eller en lättkörd cruiser (t.ex. Salomon Crossmax, X-Scream eller Pocket Rocket).

Själv kör jag (65kg ,177cm) på diverse storslalom och super-G lagg från 190 till 203 samt ett par G41 198. Jag har kört en del på mellanbreddsskidor, men det är att betrakta som ett skönt och avslappnande, men i längden lite tråkigt och meningslöst tidsfördriv jämfört med skidorna ovan.

HitMe

Tillbaka
Topp