Vilka skidor väljer ni när ni ska åka skog

dyngapa

Ny medlem
Har lite backar hemmavid som är kul att svänga i , finns stenbumlingar att droppa från. Men vad f lagg behöver jag? Ska bara ha dom att leka med. Korta enkla. Några tips. Har inte åkt utför på 15 år. Enda jag gjort är bergscyklat downhill å turskidåkning (längd)

"Backar" som i att åka utan lift menar du? Rax funkar såklart oavsett, men annars låter det som att du kunde klara dig med något riktigt billigt och inkört. Håll koll på köp och sälj där det dyker upp billiga slitna skidor lite då och då.

MnO sa:
"Backar" som i att åka utan lift menar du? Rax funkar såklart oavsett, men annars låter det som att du kunde klara dig med något riktigt billigt och inkört. Håll koll på köp och sälj där det dyker upp billiga slitna skidor lite då och då.
Nja. Var lite otydlig där. Mest "putta" som inom downhillcykling. Pushbike. Traska upp åka ner. Bor granne med Sonfjället. Fina sluttningar.

Tackar för svar. Jag är 178cm. Vilken längd på laggen? När jag åkte skidor utför var det alltid i skogen. Det vill jg göra igen. Behöver inget fancy. Jag kikar på köp/sälj. Får tacka för tipsen ni gav.

Senast ändrad:
dyngapa sa:
MnO sa:
Nja. Var lite otydlig där. Mest "putta" som inom downhillcykling. Pushbike. Traska upp åka ner. Bor granne med Sonfjället. Fina sluttningar.
Du menar alltså att du avser att traska upp på Sonfjället och åka ner i skogen? Då antar jag att vi pratar om Sonfjället i Härjedalen strax söder om Hede med högsta topp på 1278 möh (som jämförelse är Åreskutan på 1420 möh. och bergknallarna i Sälen upp mot 948 möh). Men håller du dig i skogen blir det naturligtvis inte lika stor fallhöjd ...

Det här är ganska långt ifrån vad de flesta menar med "några backar hemmavid som är kul att svänga i ..." och jag är tvungen att ta tillbaka min rekommendation avseende Raxarna.

Men hur tar du dig upp ... en normal vinter borde det vara i stort sett omöjligt att ta sig fram per fot, är det inte någon form av topptursutrustning du behöver? Vad har du för skidpjäxor? Hur många fallhöjdsmeter blir ett åk?

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp