Vilka skidor?

Kgis

Ny medlem
Vilka skidor?
Ska bidra med en till sån här tråd, skidorna ska användas till åkning i Riksgränsen, Abisko, Björkliden och där omkring. Vill ha något med radie runt 25-30 meter som är fartstabilt som inte sjunker som ubåtar när det har snöat. Körde på 105 mm midja i vintras och det var lagom eftersom att jag inte väger mer än 62 kg, men kan absolut tänka mig att skaffa bredare skidor än så.

Vill kunna åka fort, ligga på skär och pressa på lite i uppkörd snö/offpist utan att skidan börjar hacka med bakänden, kände att 17 m radie var för kort när det gick fort och man ville svänga.

Har kollat på nordica blower 08/09 i 183 och på black crows navis i 186 bl.a, någon som har åkt skidorna och har något att säga? Är öppen för alla övriga förslag också eftersom att jag just nu är helt vilse...

Edit: Är 173 cm kort.

Senast ändrad:
Vilka skidor?
nordica blower var en utmärkt skida, högt uppskattad hos mig. bra flyt trots traditionellt spann, och riktigt bra i pist faktiskt.
hur lång är du förresten?
har du tittat på salomon czar? kanske kunde vara nåt...

Vilka skidor?
äsch, jag tror inte det är nån fara! det blir ju lite kvickare med rocker också! jag körde puckelpist med mina ehp i vintras och de har ju också 40+ m i radie! :)
den kunde ju för övrigt också vara nåt för dig, lite sämre i pist än blower dock, förutsatt att du hittar nån sån nu.

Vilka skidor?
RichardL sa:
Puckelskidor har ju knapp någon radie så att du körde puckel med dina EHP säger inget.

Eder Guru Richard
oj, vilken spydig ton. om du läser mitt inlägg igen kanske du kan förmå dig att förstå att poängen var att radien inte nödvändigtvis säger så mycket om skidans karaktär.

Vilka skidor?
Är Czar en skida för att "kunna åka fort, ligga på skär och pressa på lite i uppkörd snö/offpist"? Trodde den passade bäst för lite mer lekfull åkning?

Vilka skidor?
Kiels sa:
Är Czar en skida för att "kunna åka fort, ligga på skär och pressa på lite i uppkörd snö/offpist"? Trodde den passade bäst för lite mer lekfull åkning?
jag har bara testat en gång, men jag tyckte den var rätt bra i pist. jag tappade nog lite fokus på tråden där dock. :) precis som ehp är den förstås inte lika bra som blower i pist, men har bättre flyt i puder. man får väl tumma på nånting också... :)

Vilka skidor?
Lee-nus sa:
RichardL sa:
Puckelskidor har ju knapp någon radie så att du körde puckel med dina EHP säger inget.

Eder Guru Richard
oj, vilken spydig ton. om du läser mitt inlägg igen kanske du kan förmå dig att förstå att poängen var att radien inte nödvändigtvis säger så mycket om skidans karaktär.
Riktigt douchebag citat av vår "guru"

Senast ändrad:
Vilka skidor?
Lee-nus sa:
RichardL sa:

Eder Guru Richard
Exakt du kan köra puckel med mer eller mindre alla skidor.

Så varför dra upp en puckel som jämförelse för? Lättare att få en svängig skida att köra stora svängar än en rak skida och svänga mycket.

Men jag överlåter denna fråga till detta forums experter då jag bara har jobbat i skidshop och skidskola i 15 år. Så det är bättre Lee-nus och andra får svara.

Eder Guru Richard

Vilka skidor?
RichardL sa:
Så varför dra upp en puckel som jämförelse för? Lättare att få en svängig skida att köra stora svängar än en rak skida och svänga mycket.

Men jag överlåter denna fråga till detta forums experter då jag bara har jobbat i skidshop och skidskola i 15 år. Så det är bättre Lee-nus och andra får svara.

Eder Guru Richard
oj, inte behöver du bli så sårad.
men visst, månne är det irrelevant och vi kan låta det vara osagt från början, så får gurun rätt och ordningen är återställd.

Vilka skidor?
Blir inte sårad men det är ganska kul att se folk rekommendera skidor på ett forum utan att veta mer om folk.

Och med tanke på hans vikt på 63 kg så är faktiskt både Blower och EHP för styva för en sådan lätt åkare generellt. Men som sagt jag kan inte rekommendera något då jag inte vet något viktigt om personen i frågan.

Eder Guru Richard

Ps. Man kan komma med tips så klart men då kanske de skall vara rimliga. Ds.

Vilka skidor?
RichardL sa:
Blir inte sårad men det är ganska kul att se folk rekommendera skidor på ett forum utan att veta mer om folk.

Och med tanke på hans vikt på 63 kg så är faktiskt både Blower och EHP för styva för en sådan lätt åkare generellt. Men som sagt jag kan inte rekommendera något då jag inte vet något viktigt om personen i frågan.

Eder Guru Richard

vad gäller den saken så förutsätter jag att trådskaparen i fråga kan hantera skidor av den kalibern eftersom han tittat på dem själv. och det är ju inte så att de bara görs i en längd heller. utan att ta hänsyn till hans längd (173 cm tydligen) är väl 174 cm czar knappast en omöjlighet även om man man bara väger 63? vad gäller blowern minns jag inte ens vad den fanns i för längder mer än 193 och 185, men möjligen också 177 då.

kul att du lyckats roa dig i alla fall!

Senast ändrad:
Vilka skidor?
RichardL sa:

Eder Guru Richard

Men jag tycker faktiskt att EHP är en väldigt rimlig rekomendation..tycker inte du det? 179an känns som gjord för honom. Det är ju långt från samma lok som 193an är.

Vilka skidor?
Gudrunnator sa:
Vad har ni att säga om line mothership vs. nordica blower? Väldigt lika mått och radie.
Även fast jag bara testat Blowern av dessa två så skulle jag kolla närmre på Moderskeppen om jag var du. Tiprocker, rätt styva och fin allroundskärning/mått gör att jag tror stenhårt på den. Fått mycket fina recensioner på TGR dessutom. Blowern är en oerhört fin skida men saknar lite flyt för att vara riktigt kul i op. Så moderskeppen i 185 är defenitivt en vass utmanare.

Vilka skidor?
Utter sa:
Gudrunnator sa:
Vad har ni att säga om line mothership vs. nordica blower? Väldigt lika mått och radie.
Även fast jag bara testat Blowern av dessa två så skulle jag kolla närmre på Moderskeppen om jag var du. Tiprocker, rätt styva och fin allroundskärning/mått gör att jag tror stenhårt på den. Fått mycket fina recensioner på TGR dessutom. Blowern är en oerhört fin skida men saknar lite flyt för att vara riktigt kul i op. Så moderskeppen i 185 är defenitivt en vass utmanare.
Har också sett en del väldigt positiva recensioner om lineskidorna på tgr, samt en del negativa om blowersarna (?) och det har gjort att jag tror på moderskeppen mer...

Vilka skidor?
RichardL sa:

Eder Guru Richard
Med tanke på vilka nötter man kan stöta på i våra skidbutiker och skidskolor är det tyvärr inte så mycket värt... Man får helt enkelt visa sig trovärdig över tiden. Och de flesta håller nog med mig när jag säger att du inte har börjat jättebra...

Hellre rolig och trevlig, än 100% rätt... Det är ändå ett forum på internet, vi är ju här för att vi vill snacka om skidor.'

@Gundrun: Mothershippen lätt, moderna skida helt enkelt. Sen verkar det vara en riktigt kompetent skida som klarar allt. Dock är den tung, så att du är medveten om det.

Senast ändrad:
Vilka skidor?
Carled sa:
@Gundrun: Mothershippen lätt, moderna skida helt enkelt. Sen verkar det vara en riktigt kompetent skida som klarar allt. Dock är den tung, så att du är medveten om det.
Jäkligt tung! Man blir lite paff när man känner på dom! Inget att slänga dynafit på precis :P

Men jo..Mothershipen verkar vara bra grejer. Har några kompisar som körde på dom i vintras och alla trivdes sjukt bra på dom :)

Vilka skidor?
Carled sa:
Jo dom väger ju in på 5.35 kg...
Med dukes på blir det kanske inte den lättaste kombon på marknaden, men visst borde dom funka att gå kortare turer med? Eller funkar gör det ju, men man vill ju ta sig ner också.

Tillbaka
Topp