Vilka skidor

Kjorling

Ny medlem
Vilka skidor
Tänkt mig en allroundskida.. Med bra offpist egenskaper. Samtidigt bra i pisten å hoppen.. Har nu ett par Salomon Crossmax 10.0 P. Har kollat på Rosignoll BAndit XX eller XXX. Eller vilka skdior tycker ni passar bäst.

Vilka skidor
XXXen blir väl lite väl mycket offpist för att vara allround. XXen är rätt populär som allround dock.

Du vet bäst själv, men de flesta säger att de vill ha en allround och att de åker rätt mycket offpist, men hur mycket offpist blir det egentligen???

Vilka skidor
har oxå hört att head monster ska vara riktigt bra överallt, har dock inte provat själv så jag vet inte. men annars är K2 enemy ett bra val tycker jag, om man vill ha lite mer offpist egenskaper så kan man köra på AK enemy, men annars är völkls skidor kända för att vara bra allround...

Vilka skidor
Är extremt förtjust i Stöckli Stormrider Fry, men de flest här tycker nog att det är att prioritera pisten väl mycket (dessutom skall man nog vara ganska tung/stark för att uppskatta dem till fullo). Stormrider DP har jag inte provat men borde ha potetial.

Vilka skidor
Head Monster... Har ett par iM70 som jag i och för sig bara har hunnit åkt på i fyra dar, men har absolut ingenting att klaga på tvärtom!!!! En grymt skön allround skida!!! Bör väl även till lägga att jag inte är något fullblods proffs, men jag tar mig ner...

Vilka skidor
Tjena! Skullen kunna rekomender Elan Mantis777. Ganska fet skida med bra bärighet och ett bra bett på hårt underlag.
Ha de bra....

Vilka skidor
Jepp Head monster är ju grymma, stormrider är fett grymma men också fett dyra...Sen har vi ju fickraketerna men då spelar ju din vikt en stor roll. Så vad väger du grabben?

Vilka skidor
Det har aldrig tidigare funnits så mycket bra friåkningsskidor att välja på, valet är inte lätt. Samtidigt är kvaliteten på i stort sett alla skidor så hög att risken att välja helt fel är liten.

De senaste åren har jag gått från Salomon X-Screm (68 midja) till Volant Power Karve (73 midja) till nu i år Head Monster i.M 85 (85 midja) och kan inte annat än häpna över hur fantastiskt bra dagens skidor är, eller är det så att jag blivit bättre? Troligtvis en kombination, men med mina Monster 85 åker jag snabbare och säkrare på alla underlag än vad jag gjort tidigare. Fascinerande är hur bra en feting som Monster 85 fungerar i pist. Går klockrent på skär oberoende av hastighet och underlag, riktigt roligt att dra på i hög fart genom uppåkt slasksnö när de flesta andra gett upp för länge sedan...

När jag valde skidor i vinter var en midja på omkring 85 mm självklart (och jag ångrar det inte), i första hand har jag funderat på Völk G4, Atomic R:EX, Rossignol Bandit XXX och Head Monster i.M 85. Att det i slutänden blev Head är mest en tillfällighet. Som hjälp i ditt val föreslår jag att du tar en titt på 2planks test http://www.2plank.com/skidtest_02-03/testet.asp samt skidrecensionerna här på Freeride! (Observera att 2planks test är gjord i samarbete med Alpingaraget vilket kan färga resultatet.)

Var inte rädd för att gå upp i midjemått (på skidan)! Inom kort är 85 mm midja standard för friåkningsskidor, tro mig!

That´s all kids! / MM

Vilka skidor
Hej!

Jag har nyligen sålt mina bandit XX och köpt ett par XXX.
Anledningen till att jag ville "byta upp mig" är att jag åker mera offpist än pist. Om du åker mycket i pist och mindre offpist skulle jag rekomendera XX. trippel X:en är kanon i puder och uppkörd pist. Men funkar helt ok även i kortsväng. Välj XXX om du vill åka fort och stort......

Som någon nämde så kommer nog 85mm i midjan snart vara standard på friåkningsskidor, så mitt råd till dej välj Rossignol Bandit XXX. Var inte rädd att välja för långa eftersom att skidan är ganska mjuk.....

Lycka till!

//Naily

Tillbaka
Topp