vilka skidor?

tshabalalaa

Ny medlem
vilka skidor?
jag undrar vilka skidor jag ska ha om jag ska jibba i parken och vara mycket i pudret och leka jag väger ca 60 kg och är 175 cm lång.
jag har tänkt på pettitor eller salomon rocker2 115 med marker jester pro18 bindning

vilka skidor?
Jester pro 18 känns lite att ta i i överkant om man som du väger 60kg .....om du inte har grymt starka ben

Senast ändrad:
vilka skidor?
Om du ska både jibba i parken och åka mycket puder kommer du få kompromissa åt det ena eller andra hållet. Givetvis går det att åka park med typ Pettitor, men de är nästan tre centimeter bredare än den genomsnittliga parkskidan. För att få bästa möjliga skida till respektive förhållande skulle du egentligen behöva skaffa två par lagg, ett par park/allround och ett par till de djupa dagarna.

Men, två par lagg är inte alltid ett alternativ.
Om jag hade varit du hade jag:

Alt. 1: Skaffat någonting som är ungefär lika långt som jag själv (give or take typ fem centimeter), drygt 100 mm under foten och med någon sorts tiprocker. Det funkar överallt men är inte riktigt bäst på något.

Alt. 2: Kommit fram till att jag åker mest i park/på tillplattad snö, och därför hellre har egna smalare skidor som passar bättre till detta (under 100mm under foten), och hyr/lånar fetingar när det behövs.

Alt. 3: Kommit fram till att jag åker mest puder/annat djupt och därför hellre har egna bredare skidor (+110mm under foten, rocker osv) och hyr/lånar smalare skidor vid behov.

Och angående bindningar. Du är ungefär lika lång och tung som mig, och jag kör på Marker Griffon. Skaffa en bindning som går till 12 eller 14, värre än så är det inte speciellt många kring 60 kilo som behöver.

Salomon STH 12/14, Look/Rossignol PX12, Marker Squire/Griffon, Tyrolia 12-nånting (Deadbolt?) brukar kunna fås i trevligt paketpris med de flesta friåkningsskidor.

vilka skidor?
Om du väger så lite som du gör förstår jag inte varför du ska ha en Marker jester pro 18? Känns lite som du kör på det för proffsen har det. Lyssna på Heddious, men eftersom du är 15 år så är du inte den starkaste personen heller så skulle inte rekommendera Pettitor eller Salomon Rocker 115 för du kommer inte orka snurra typ. Men K2 Kung fujas? Den är 102 i midjan och tror du lär flyta ganska bra i pudret med din vikt. Skidan fungerar bra i parken också.

vilka skidor?
Tjenare!

De över mig har sagt riktigt bra saker men jag vill bara fylla på med Line Sir Francis Bacon som är en lekfull offpistskida, som själve Pollard visat att den går i parken...

Om du gillar k2 och pettitors så kanske den smalare versionen Shreditor 102 kan vara något.

Skulle även vara roligt att veta var du ska åka, man kanske inte har samma skida om man åker i sälen som man har i Japan o.s.v...

//Teo

vilka skidor?
ok men jag styrketränar ganska hårt nu och håller på att växa och jag har haft ett par skidor med 100 midja och flöt inte så bra i pudret men dom var ca 160 cm långa.
marker baron är väll hyfsat alltenativ det är väll en hållbar bindning och väger ungefär som alla andra och man kan gå med dom.

jag söker ett paket som jag kan göra det mesta med och är hållbart för en hyfsad peng

vilka skidor?
Du bör nog skippa Baron om du ska köra i parken med dem, då du kommer upp en bra dit ovanför skidan och det blir inte lika stabil i landningen på en kick.
Kör en Salomon STH eller en Tyrolia Peak 15

Senast ändrad:
vilka skidor?
SirTeoM sa:
Skulle även vara roligt att veta var du ska åka, man kanske inte har samma skida om man åker i sälen som man har i Japan o.s.v...
Bump

Edit :Som Daniel skrev ^ så är baron helt fel i parken. Satsa på de alt. han gav eller griffon osv. Även om du tränar så skulle en jester pro bli helt fel...

//Teo

Senast redigerad av en moderator:
vilka skidor?
tshabalalaa sa:
jag undrar vilka skidor jag ska ha om jag ska jibba i parken och vara mycket i pudret och leka jag väger ca 60 kg och är 175 cm lång.
jag har tänkt på pettitor eller salomon rocker2 115 med marker jester pro18 bindning
Rocker2 115 och jibba i parken läser man inte ofta i samma mening... 108 däremot klarar nog både park och puder. Andra twintips som klarar lössnö... förutom ovan föreslagna drygar jag ut listan med Line Sir Francis Bacon, Faction 3.zero, Blizzard Gunsmoke, Black Crows Navis och Moment PB&J. 3.zeron är kanske inte den mjukaste men den fick komma med ändå..!

Senast ändrad:
vilka skidor?
vad tror ni om de nya völkl 1 och 2 dåå!? inte så många som kan säga hur de är en men de ska nog passa denna killen väl enligt vad man har hört :)

vilka skidor?
Åkte både 1 och 2 i Tandå i våras. 1 är verkligen sjukt lekfull och jag gillade den skarpt, var i 176(?) som fanns tillgänglig där om jag inte minns fel, själv hade jag uppskattat att få prova en betydligt längre skida dock. Tror det skulle funka, den är ju rejält bred som parkskida men.

vilka skidor?
Charlee sa:
vad tror ni om de nya völkl 1 och 2 dåå!? inte så många som kan säga hur de är en men de ska nog passa denna killen väl enligt vad man har hört :)
Utan att ha åkt på dem (bara stått och böjt på dem och förbannat avsaknaden av skidbacke där jag befann mig) skulle jag nog säga att ja, den smalare av dem, why not. De är ju mjukare än normal-Völkl och har rätt trevlig rockerprofil. Då kanske han kan parka som Kieran McVeigh? :)

vilka skidor?
tshabalalaa sa:
väger ungefär som alla andra och man kan gå med dom.
Alla ni som säger att Baron är helt fel och istället föreslår sth14 måste ha missat den här delen? Viss är kanske Baron sämre i parken men den är ganska överlägsen sth14 om man vill traska...

vilka skidor?
Kan rekommendera Faction 3.Zero! Kör den själv och funkar klockrent överallt. Skulle jag valt en skida för att kunna köra över allt under en dag så hade jag tagit med mina 3.Zero

vilka skidor?
tror ni att ett par hellbents hade funkat hyfsat i parken för har tänkt åka till japan och där behöver man feta lagg och har hittat ett super pris

Tillbaka
Topp