Vilka slags skidor ska jag ha?

Pettzon

Ny medlem
Hej! Befinner mig i St.Anton just nu för att göra en säsong här och ska ut imorgon för att köpa skidor.
Jag har länge vart inne på att köpa twintips men en vän till mig säger att det endast är för parkåkning.

Själv åker jag väldigt sällan park och mest pist eller offpist precis utanför pisten. Är jag konstig om jag köper twintips eller bör jag inrikta mig på slalomlagg? Har tidigare känt att twintips kan vara väldigt allround, att man kan köra pist, park eller offpist om man vill och med slalomlagg bara kan åka i pist?

Hur tycker ni jag ska göra? Twintips eller slalom?

helt galet tips: testa först innan du köper!
Jag vågar sätta en tjuga på att det finns en skiduthyrare nånstans i St Anton...

Sen skulle jag vilja tillägga att du inte ska lyssna på någon som definierar en skida med twintip som en "skida bara för park".

Jag skulle vilja använda mig av GNUs tips. Kör på Super-G och sen tvingar du kompisen som som tycker att twintip bara är för parken att använda dina skidor nästa gång ni kör en rejäl offpist-tur. Gärna i lite trånga coloirer ;)

provkör ett par Salomon Shogun, dom är guld pist o off pist, o jag har sett Mark Abma rip med dom i en park, o dà sàg inte ut som att skidorna stoppade honom fràn nàt i parken.

Annars borde väl ett par Elan funka? Stenmark dominerade med såna redan på 70talet!

Körde en halvdag i ett par Head slalomskidor idag. Funkade prima, körde ganska hårt i pisten med dom och dom sa inte nej till det precis. Vet inte om jag ska hyra twintips imorgon eller om jag helt enkelt kör på slalomskidor istället.

GNU sa:
Annars borde väl ett par Elan funka? Stenmark dominerade med såna redan på 70talet!
Instämmer. Mark Amba körde ju bra på sina Shogun senast förra året, Stenmark åkte bra på Elan-lagg redan för 30 år sedan. Således bör Elan ha ett försprång i att bygga bra skidor på 30 år.
Slutsats, en Elanskida är 30 gånger bättre än en Slalomon. :P

För övrigt säger jag också super-G. Test är överskattat, super-G is the new black.

Akta dig för att köpa en medelfet allround friåkningsskida, de där laggen går sjukt bra i både pist och offpist. Och till och med park ibland. Du kommer ha alldeles för kul på sådana skidor.
Super-G, kom igåg de'!

Jag förstår inte riktigt vilken skidmodell du testat. Googlar jag på "Head Slalomskidor" blir första träffen den HÄR! Vilka är det du menar?

/MM

Har också googlat lite nu och kommit fram till att det borde vara HEAD Supershape Magnum jag provat. Skidan va svart baktill och vid fram med HEAD i grön text. Är det Head Supershape Magnum?

Här i St.Anton kostar dom 599 euro har jag för mig. Tyckte själv att dom gick jävligt bra och skarpt i pisten.

Denna skida pratar jag om:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/head/supershape-magnum.html

Senast ändrad:
Om du gör en säsong i st anton vill du väl ändå göra det som alla längtar efter och att åka offpist? Sen hoppas jag du inser att inläggen i tråden är fullt av ironi/sarkasm ;)

Vannish sa:
Om du gör en säsong i st anton vill du väl ändå göra det som alla längtar efter och att åka offpist? Sen hoppas jag du inser att inläggen i tråden är fullt av ironi/sarkasm ;)
Jo, jag vet och det är där skon klämmer. Vill kunna ha kul i pisten men även utanför. Vill ha mycket av både delarna och vet inte vilken skida som passar direkt för det.

Jo jag är fullt medveten om ironin, har inte tänkt mig något SuperG ;)

Pettzon sa:
Vannish sa:
Jo, jag vet och det är där skon klämmer. Vill kunna ha kul i pisten men även utanför. Vill ha mycket av både delarna och vet inte vilken skida som passar direkt för det.

Jo jag är fullt medveten om ironin, har inte tänkt mig något SuperG ;)
Finns massa sådana skidor...

Line Prophet 100 tex + en uppsjö till som jag inte ens börjar räkna upp.

MnO skidtest ligger klistrat i Forum/skidor/freeride. Läs också regler för att lägga upp en tråd där man frågar efter skidor. God forsättning

Senast ändrad:
Kolla ett par Line Prophet 115 idag. 4600:- inkl bindning. Dom verka jäkligt schyssta faktiskt. De sa även i butiken att dom funkar hur bra som helst i pist så det verkar bli dom som det ser ut nu.

Ingen som har någon tidigare erfarenhet av dom? Går nämligen inte hyra dom innan.

Snödjup

Tillbaka
Topp