Vilka STÖCKLI STORMRIDER skall det vara?

Jag tycker du skall gå upp i bredd och ta den bredaste stormridern du hittar, vilket är väl dp pro +, om du redan bestämt dig för Stöckli.
Dom går extremt bra i pist för att vara en sådan typ av skida men är man van vid racestock gs så vill man nog ta med dom också och kalla dom här för komplement.

Annars har många skidor, som marknadsförs som "bigmountain", hjärtat kvar i storslalomlagg. Dynastars Legend Pro tex men även andra tillverkare och modeller.

Samtliga modeller har nog dessutom diskuterats livligt bla på detta forum.
Sök och läs.

lycka till!
/r

Senast ändrad:
Jag kan bara bekräfta vad rabbit säger.

Dynastar Pro Legend eller Movement Goliath är lite mjukare än racestock, lite bredare (cirka 100mm under foten) samt att de har en liknande skärning. Jag tycker nog att mina Goliath 184cm har varit de bästa allround skidorna som jag nàgonsin haft. Detta är baserat pà 80% storslalom i offpist och 20% gott&blandat. 83kg 176cm med en bakgrund pà Atomic GS racestock ocksà.

Det är inte skidor som är direkt i framkant av dagens trender men de funkar jäkligt bra när àken är 1500m fallhöjd med skiftande förhàllande (läs vilken bra alp som helst) om du klarar tygla dem. Finns mànga skidor med mer flyt i det djupa pudret men vill du ha stöckli sà är det inte det du fràgar efter.

Jag bifaller kören. Det är bara DP Pro plus som gäller bland friåkningsskidorna från Stöckli.

Har kört båda DP själv. Skulle faktiskt rekommendera Stöckli DP framför DP+ då den vanliga DP:n är mkt mera allround och mera förlåtande. DP+ är hård som ett järnspett och för att behärska den bra så ska du ha starka lår. Men är du kanske ev. en före detta tävlingsalpininst så kan du nog även uppskatta DP+ men den kräver mera utav åkaren och behöver köras med mera fart.
Problemet är att DP:n är utgående modell efter att ha varit med flera år nu. Men kan du få tag i någon som har kvar ett ex. av fjolårets Stöckli Stormrider DP som du säkert kanske kan få ett bra pris också på så är det nog ett kanonköp skulle jag tycka. Hittade ingen jättebra bild men är iaf denna skida jag menar: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?products_id=4871

Ett annat bra alternativ är Stöckli Rotor 106 (http://de.stoeckli.ch/main/ski/kollektion/rotor/rotor_106/)
Den är en helt ny modell för i år så det är inte så många som vet så mkt om den än men den är ju något bredare än DP:n och inte fullt så hård som DP+. Körde den ifjol och gillade den skarpt. Får en bra surfkänsla med den men här väger det ju över lite mera på puderåkning och du tappar lite grann mot DP när det är "hårt" underlag. Blir mkt skrivande här men hoppas att det kan ge dig något iaf.

Som slutord skulle jag absolut rekommendera dig att pröva Rotor 106 om du har möjligheten på något skidtest/skiddemo. Men skulle du bara köpa en utan att testa någon så skulle jag säga den vanliga DP:n

+1 på DP+ glöm Rotor, prövade fjolårets Rotor och den är inte alls i samma division vad gäller fartstabilitet och GS carving.

Alternativen är redan nämnda i tråden, Dynastar Legend Pro Rider och möjligen om du kan hitta ett par Rossignol B-Squad (190) någonstans. Jag har inte testat de nyare Rossignolen, Bandit SC 96 tex., men är de lik de gamla spelar de i samma division.

Edit:
Glömde säga att Stormrider Scott Schmidt är en supergrym skida som jag tror tyvärr inte tillverkas längre. Trenden har gått mot bredare skidor.

Senast ändrad:
gzon68 sa:
+1 på DP+ glöm Rotor, prövade fjolårets Rotor och den är inte alls i samma division vad gäller fartstabilitet och GS carving.

Alternativen är redan nämnda i tråden, Dynastar Legend Pro Rider och möjligen om du kan hitta ett par Rossignol B-Squad (190) någonstans. Jag har inte testat de nyare Rossignolen, Bandit SC 96 tex., men är de lik de gamla spelar de i samma division.

Edit:
Glömde säga att Stormrider Scott Schmidt är en supergrym skida som jag tror tyvärr inte tillverkas längre. Trenden har gått mot bredare skidor.
Rotor 106 har absolut inget med fjolårets rotor att göra. Gamla Rotor var i princip en ren pistskida medans 106:an är en OP twintip.

rotor 106 finns bara i 188cm tyvärr, va och kände på dom i stöcklis shop här i schweiz igår. Tycker verkligen du ska gå på den bredar av stormriderskidorna, du kan byta skida från höger till vänster eller åt andra hållet för att får olika styvhet på skidorna i tailen. fråga mig inte hur det fungerar men jag tror det har att göra med dom gula ränderna på tailen och där dom är kortare så blir ju skidan mjukare...

EDIT: ska du något till schweiz så finns dom rätt billigt här från förra året, det är samma skida i år som förra.

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
rotor 106 finns bara i 188cm tyvärr, va och kände på dom i stöcklis shop här i schweiz igår. Tycker verkligen du ska gå på den bredar av stormriderskidorna, du kan byta skida från höger till vänster eller åt andra hållet för att får olika styvhet på skidorna i tailen. fråga mig inte hur det fungerar men jag tror det har att göra med dom gula ränderna på tailen och där dom är kortare så blir ju skidan mjukare...

EDIT: ska du något till schweiz så finns dom rätt billigt här från förra året, det är samma skida i år som förra.
http://de.stoeckli.ch/main/ski/kollektion/rotor/rotor_106/ Så de har fel på sin hemsida då? ;)

Mannen-som-surfar sa:
hellbergarn sa:

http://de.stoeckli.ch/main/ski/kollektion/rotor/rotor_106/ Så de har fel på sin hemsida då? ;)
JAAAAAAAAA!!! Snubben i butiken hade fel, aldrig uppskattat dåligt uppdaterad personal så mycket som nu! =D
Måste man köpa två par nu? En lite kortare och lekfull och en lite större?

Stöckli verkar ställa till det för sina återförsäljare.

Scot Schmidt modellen var vid liv och såldes, under det namnet, ifjol i nordamerika, samtidigt som den svenske generalagenten svor vid att den var helt nedlagd och; "-Nej, den går inte under annat namn i Europa"

Lustigt nog hade "Scot Schmidt" samma mått som "DP pro plus", 132-101-121, och levererades i samma längder.
Huruvida dom faktiskt gör en skida specifikt för våra kusiner på andra sidan pölen eller ej, lyckades jag aldrig klargöra men, det känns som dom marknadsför samma skida under olika namn på olika sidor pölen.

Få amerikaner känner till Dominique Perret och bara gamla europeer med northface-fetish kommer ihåg Scot Schmidt. ;)

Någon som åkte bägge ifjol och kan uttala sig om skillnaden är mer än bara grafik och namn?

-peace
/r

Senast ändrad:
Hej

Kul att du vill satsa på Stöckli.
Många märken satsar på ny grafik och coola layouts.
Stöckli satsar på kvalité och inte kvantitet.
Jag nyttjar Laser SL FIS 156cm samt DP 188cm och DP+ 188cm
Laser SL för att träna teknik på försäsong och DP som allround och DP+ vid turande.
Kan rekomendeaa både DP samt DP+.
Om det inte blir Stöckli satsa på Dynastar Pro Rider XL
Du kommer inte att bli besviken men det kräver en del av dig som åkare.

Dp är riktigt bra skidor, körde mina i en storslalombana ifjol och det greppet har jag inte känt sen jag hade race-lagg på fötterna. Fantastiska när jag tillbringade 2 veckor i Val-Thorens året innan. Summa summarum: Bra Skit!!
Nu ska jag dock sälja dom för att satsa på ett par rotor 106, lite mera myspys och twintip, blir även lättare att åka efter några jäger :)
vill du köpa mina 193:er så säg till..

/anders

Tillbaka
Topp